חיפוש
 
לדף הבית >>     מורשת >>

רפי סיטון - איש הסוד והדממה

 

יש ביננו מי שנושאים על גבם גם את סיפור בטחון ישראל לדורותיה. סא”ל מיל. רפי סיטון, חבר ”צוות” מסניף רעות הוא ללא ספק אחד מהם. אפילו רזומה עשוי להיות סיפור מתח

 

חברי "צוות" רבים הנמצאים בקרבנו, נושאים על גבם משא ובו סיפור חיים מעניין ומלא תוכן ועניין, מעט מסיפורי החיים הללו מתפרסמים. רובם נשארים עלומים. נפגשתי עם רפי סיטון , חבר הסניף, במטרה לשמוע ולספר לכם את סיפור חייו:

רפי נולד לפני 76 שנה בחלב שבסוריה ועלה ארצה בסוף 1949 תוך שהוא נמלט משלטונות סוריה אשר רצו לגייסו לצבאם . לצה"ל התגייס רפי ב-1950 ושירת במחזור א’ של הנח"ל כסמל פלוגה שהיתה פרוסה בקיבוצים נגבה, חפץ חיים, קבוצת יבנה ויד מרדכי.

לאחר ששימש שנה בתפקידו, בחר רפי לעבור לחיל המודיעין. בחיל חיפשו אז חיילים יוצאי ארצות ערב השולטים בשפה הערבית ובעלי יכולת לפעול בקרב החברה הערבית בארץ ובחו"ל. לאחר הכשרה קצרה סופח רפי ליחידת מודיעין בירושלים, יחידה שתפקידה גיוס והפעלת סוכנים בארצות ערב.

לאחר שירות של כשנתיים ביחידה זו נשלח רפי לקורס קציני חי"ר במחנה 80 ולאחריו , לקורס קציני מודיעין. רפי חזר כקצין מבצעים ליחידתו בירושלים ושימש כאחראי לפעילותם של סוכנים בארצות ערב. בירושלים פגש רפי לראשונה את אברהם ארנן, מקים סיירת מטכ"ל, אשר הצטרף זה לא מכבר לחיל המודיעין. מאוחר יותר הפך ארנן למפקד מרחב צפון של היחידה ורפי סייע לו לאמן סוכנים גם לגזרה הצפונית.

בשנת 1956, הושאל רפי סיטון לשרות הביטחון הכללי ועבד כאיש שטח בירושלים וסביבותיה.עם חזרתו ליחידתו בירושלים לתפקיד סגן המפקד , היה רפי אחראי להפעלת סוכני השטח במרחב. בין השנים 1963 - 1969 שימש כמפקד מרחב ירושלים של יחידת המודיעין. תקופה זו כללה גם את מלחמת ששת הימים ולאחריה, בתקופה זו הגיעה היחידה לשיא פעילותה והישגיה.

הנה שתי דוגמאות למבצעים מיוחדים של היחידה בתקופתו של רפי כמפקד: 1. איתור האיש שהחזיק ברשותו את מגילת המקדש המוצגת כיום בהיכל הספר בירושלים. 2. השגת הסטנוגרמה הסודית (ההחלטות הסודיות שהתקבלו) של ועידת חרטום שהתכנסה כועידת פיסגה של ארצות ערב לדיון בתוצאות מלחמת ששת הימים. התפתחה תחרות בין סוכנויות הביון של המעצמות להשגת הסטנוגרמה וכל סוכנות השיגה מסמך עם החלטות שונות מיריבתה. הסתבר בדיעבד כי נוסח הסטנוגרמה אותו השיגה מדינת ישראל היה הנוסח המדויק והאמיתי ביותר. תכני הסטנוגרמה אותו השיגה יחידתו של רפי הגיעו לידי גורמי המודיעין שלנו ביום השלישי של הועידה ועוד בטרם ננעלה ועידת חרטום.

לאחר מלחמת ששת הימים, עם התרחבות גבולות המדינה, החל רפי בארגון מרחב ירושלים של היחידה מחדש והתאמתו למצב החדש. בשנת 1969 , הושאל רפי למוסד המרכזי למודיעין ולביון ושימש בתפקיד בכיר כאחראי על אחת משלוחות המוסד באירופה. מתקופה זו לא נוכל לספר דבר מסיבות ברורות.

בשנת 1975, חזר רפי סיטון ארצה והתמנה ליועץ לענייני ערבים באזור יהודה ושומרון, תפקיד בו כיהן כשנתיים. בשנת 1977 פרש רפי לגמלאות ונתבקש ע"י השב"כ לשמש כמורה וכמדריך לשפה ולתרבות הערבית בהכשרת אנשי השטח של השרות.

בשנת 1979, התבקש רפי על ידי משרד החוץ ובהסכמת ראש השב"כ, להכשיר דיפלומטים ועובדי מחקר של משרד החוץ בתחומי השפה והתרבות הערבית. רבים מתלמידיו של רפי סיטון משמשים כיום בתפקידים בכירים בשרות החוץ של ישראל.

בשנת 2005 פרש רפי סופית לגמלאות והוא בן 74 , כאשר את מרבית שנות חייו כישראלי תרם לביטחון המדינה בתפקידים רגישים ועלומים. רפי ורעייתו רינה נפרדו מירושלים, ביתם, במשך שנים רבות ועברו בשנת 2007 לעיר מודיעין בה חיים שלושת בניהם. רפי משמש כמרצה אורח לאזרחי העיר בנושאים שונים.

רפי פרסם מספר ספרים המתארים את חייו וסביבת עבודתו במשך השנים. בשנת 1990 פרסמו רפי וחברו לעבודה יצחק שושן את ספרם "אנשי הסוד והסתר", ספר המתאר את עבודת המודיעין ופעילותו מעבר לגבול. בשנת 1994 פרסם את ספרו "ההחמצות הגדולות", המתאר הזדמנויות שונות להגיע לשלום עם הערבים מאז 1967, הזדמנויות אותן החמיצה מדינת ישראל בדרך זו או אחרת.

בשנת 1997 פרסם את ספרו "כללי התנהגות חברתיים בארצות ערב ובחברה הערבית", ספר שמטרתו להדריך את האזרח הישראלי כיצד להתנהג בחברה הערבית בארץ ובחו"ל. במהלך השנים חיבר רפי ארבעה ספרי לימוד לערבית מדוברת, ספרים המשמשים עד היום את לוחמי יחידות המסתערבים ואת אנשי משרד החוץ הישראלי. כיום הוא עסוק בכתיבת ספרו הרביעי. רפי סיטון היה ונשאר איש אשכולות, אדיב, בעל מידות טובות ואיש נחמד. אנחנו, בסניף רעות מכבים מודיעין, שמחים וגאים שאדם כמו רפי סיטון נמצא בשורותינו.

 

 
 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

סרטון 2 דקות

סרטון 2 דקות

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

 

 

 

לשכת המסחר

 

מדורים