חיפוש
 
לדף הבית >>     בריאות >>

רולטת ביכורים

 

ליאת יהושע, מאמנת מוסמכת לתזונה מראשל”צ, הצליחה להשיק באמצעות מימון המונים משחק ייחודי, הגורם לילדים להתחיל לאכול ירקות ופירות לא אהובים. לקראת שבועות היא מגלה עובדות מפתיעות על החשיבות של אכילת ירקות ופירות

 

ליאת יהושע, מאמנת מוסמכת לתזונה ומומחית לילדים ונוער מראשון לציון, הצליחה להשיק לאחרונה – באמצעות מימון המונים – משחק חדשני וייחודי, שגורם לילדים להתנסות ולאכול פירות וירקות שפעמים רבות הם לא מעיזים להתקרב אליהם. המשחק המאתגר והחוויתי הנקרא: "שחקו אותה בריא" מוקדש לזכרה של אילנה מוסיוב, אמה האהובה שנפטרה לפני כשלוש שנים, ומטרתו היא שיפור התזונה של ילדים ושל משפחות רבות בישראל ובעולם – דרך משחק וחוויה. המשחק כולל רולטה וכרטיסיות עם מידע חשוב על הפירות והירקות וחוברת עם 13 משחקים חברתיים נוספים, שיגרמו לילדים לאכול בהנאה פירות וירקות.

יהושע פיתחה למעלה מ-100 משחקים נוספים, שאפשר לשחק עם חפצים שונים שנמצאים בכל בית. משחקים אלו גרמו לילדים רבים מרחבי הארץ לשפר את תזונתם ולהתחיל לטעום ירקות ופירות שמעולם לא התקרבו אליהם. משחקים אלה מסייעים לפתח מיומנויות שונות כגון: קואורדינציה, פיתוח הזיכרון וכישורים חברתיים וחיזוק קשר הורה-ילד, ובעיקר מאפשרים לילדים ולבני נוער לטעום דברים חדשים באמצעות פעילות עוקפת מוח. לאחר שהילד מקבל את המסוגלות לטעום, הוא נמצא בתחושה של "היי" בשל ההצלחה שחווה – לטעום ירק או פרי שהוא לא אוהב. בעקבות זאת, מתחילים ילדים רבים לטעום מאכלים אחרים שלא נגעו בהם מעולם.

מסתבר שצריך לטעום מאכל מסוים שלא אוהבים 14 פעמים, ורק אז להרים ידיים במקרה שהילד עדיין לא אוהב. וזה בדיוק מה שנעשה במשחק החדש שפיתחה יהושע. המשחק גורם לנטרול התנגדות הילדים לאכילת ירקות ופירות, ואף מאפשר לנצח בו מבלי לאכול אף פרי או ירק. לאחר שילדים משתתפים במשחק ואוכלים שניים עד שלושה סוגי ירקות ופירות, הם יכולים לאכול כמעט את כל סוגי הפירות והירקות. המשחק מצליח להשפיע גם על ילדים סרבני אכילה קשים באמצעות תהליך ממוקד יותר לנטרול התנגדויותיהם.

לדברי יהושע, קיימות ארבע סיבות עיקריות לכך שילד מפסיק לאכול פירות וירקות: טעם או ריח לא טובים שגרמו לחוויה לא נעימה, ויסות חושי – תחושה לא נעימה, מקום של שליטה מול ההורים – כאשר הילד אמר שהוא לא אוכל, הוא מרגיש שהוא בעצם זה שמחליט, וטראומה – כמו למשל הורה או גננת שמכריחים ילד לאכול בכוח. יהושע: "לאחר שהמוח עבר משהו בפעם הראשונה, הוא ממשיך לקטלג מאכלים נוספים עד שלילד לא נשאר משהו לאכול. צריך להבין שזה לא שהילד עושה דווקא, אלא המוח שלו לא מאפשר לו לאכול, כי מבחינת המוח הוא ’מציל’ את הילד. מכיוון שהמשחק הוא פעילות עוקפת מוח ופונה לרגש, חווים שם הצלחה – לפעמים מאוד מהירה ולפעמים איטית".

יהושע, בוגרת לימודי אימון בטכניון, בוגרת בית הספר ncs אימון לתזונה ובוגרת תואר שני מנהל עסקים המכללה למנהל, עובדת בשיטת אימון חדשנית בשם "הכח להחליeat" – שיטה שפיתחה בעצמה  להתמודדות עם אכילה רגשית, ומעבירה סדנאות של המשחק "שחקו אותה בריא" לילדים ולהורים בגילאי 12-5, וגם בגני ילדים, צהרונים ובתי ספר, ואף מקיימת אימונים אישיים בבית לילדים בני ארבע וגם בגילאי 18-12.

מאז שיהושע זוכרת את עצמה כילדה, היא תמיד חוותה – במשך יותר מ-20 שנה – מאבקים לא פשוטים של עלייה וירידה במשקל ותזונה. "האוכל סיפק את כל תשוקותיי, וכשהייתי עצובה הוא ניחם אותי, היא מספרת. "במצב של כעס, חששות, מתח או אכזבה, האוכל הרגיע אותי, ואפילו בשעת הצלחה ושמחה הוא פינק אותי. בקיצור, לא הייתה לי אופציה בכלל לסגור את הפה, הרי כל החיים אנו נמצאים במצב רגשי כזה או אחר". האכילה הרגשית שממנה סבלה יהושע החלה בגיל שבע החלה בשל אי יכולתה להתמודד עם עוצמת הכאב של מותה של בת דודתה בת ה-12.

מהם הירקות והפירות שחשוב מאוד לאכול חשיבות רבה?
-כל משפחת המצליבים: ברוקולי, כרובית, כרוב לבן וכרוב סגול הם ירקות שיש בהם הרבה מאוד מינרלים שהילד זקוק להם כדי לממש את פוטנציאל הצמיחה שלו.
-כרוב סגול משפר את יכולת הלמידה, משפר זיכרון ושומר על התאים בגוף צעירים.

עובדות מפתיעות על פירות וירקות:
-אכילת גזר מנקה את השיניים, אכילת חסה מסייעת במקרים של נדודי שינה.
-אכילת סלק ובננה משפרת את מצב הרוח, וירקות אדומים מונעים סרטן ומחלות לב.
-למרות שרבים סבורים שבמלפפון אין שום ערך תזונאי, הקליפה שלו מכילה כ-12 אחוז מויטמין סי זקוקים לו במשך היום.
-אכילת ירקות ירוקים כמו: מלפפונים, ברוקולי, חסה, קולורבי, כרוב וקישוא מסייעים לבריאות העין משום שהם מכילים ויטמין A, וגם טובים לחיזוק העצמות.
-ירקות לבנים כמו כרובית מסייעים לגוף להילחם בחיידקים ובדלקות.
-עגבנייה וגזר הם הירקות הבודדים שכאשר מבשלים אותם, הערכים התזונתיים שלהם דווקא עולים – בעגבנייה עולה הליקופין ובגזר עולה הבטא קרוטן.

 

 
 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

סרטון 2 דקות

סרטון 2 דקות

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

 

 

 

יש לי שאלה לגדי ברקאי
לשכת המסחר

 

מדורים