חיפוש
 
לדף הבית >>     פרשת השבוע >>

ממתק לחג השבועות

 

שמות רבים לחג המתקרב. יש שמבליטים את הצד החקלאי בהבאת הביכורים . משום מה נתפש החג כחג הגבינות והחלב .ויש המציינים אותו כאחד משלושת הרגלים

 

שמות רבים לחג המתקרב. יש שמבליטים את הצד החקלאי בהבאת הביכורים . משום מה נתפש החג כחג הגבינות והחלב .ויש המציינים אותו כאחד משלושת הרגלים.

ברצוני להוסיף אותו בשמו הנוסף(שלא כתוב בתורה) חג מתן תורה.

כולנו נשמע מחר את  האירוע המכונן  מסביב להר סיני וירידתו של משה עם שני הלוחות ועשרת הדיברות החקוקות בהן. איני חושב שיש מישהו שלא מכיר את התמונה של שני הלוחות. כמעט בכל בית כנסת  . מעל הפרוכת  מאוירות עשרת הדברות לפי 2 המילים הראשונות.

גדלנו גם על המדרש שהקב"ה הלך ושאל אומות שונות:"רצונכם לקבל את התורה"? וכל עם שאל : מה כתוב בה? ומשום מה לא התאים להם וסרבו לקבלה. כידוע  עשרת הדברות מחולקות לשני טורים כאשר מצד ימין  מצוות בין אדם לה’ ומצד שמאל  חמש מצוות בין אדם לחברו.

 רבים מהנשאלים מעדיפים צד אחד יותר מהשני. יש שמקפידים מאש במצוות שבין אדם למקום ויש  שמאד זהירים במצוות שבין אדם לחברו ופחות  מהצד השני.  אני רוצה להציע מדרש שלי.

 אחת האומות  ענתה לשאלתו של הקב"ה תן לנו רק חמש דברות .ולא משנה אם צד ימין או צד שמאל.  אז למרבה ההפתעה כשניסה הקב"ה לחלק ולחצות את הלוחות החיתוך היה  לא ממש באמצע אלא  בשליש השמאלי ואז כביכול יצאו הדברות בצורה כזאת:  1. אנוכי ה-לא 2. לא יהיה-לא. 3.לא תישא-לא. 4. זכור את –לא .5. כבד את –לא.

ומהצד השמאלי נשארו : 1. תרצח. 2. תנאף 3. תגנוב .4. תענה. 5. תחמוד.

מסקנה שלי  לא ניתן להפריד בין הלוחות וצריכים להתאמץ באותה מידה  בכל המצוות.

חג מלא אור ושמחה בקבלת התורה.

 
 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

סרטון 2 דקות

סרטון 2 דקות

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

 

 

 

לשכת המסחר
יש לי שאלה לגדי ברקאי

 

מדורים