חיפוש
 
לדף הבית >>     פרשת השבוע >>

ואלה המשפטים / פרשת השבוע

 

בסיום הפרשה נאמר: ויבוא משה ויספר לעם את כל דברי ה ואת כל המשפטים. ויען העם קול אחד ויאמרו: כל הדברים אשר דבר ה נעשה” לא  רק  חלק . כי התורה אינה תכנית כבקשתך

 

מיד לאחר קבלת עשרת הדברות בהר סיני  שקראנו בשבת שעברה פותחת הפרשה שלנו בפירוט והרחבה של אותם עקרונות : "ואלה המשפטים אשר תשים לפניהם" יותר מחמישים מצוות. רש"י בראש הפרשה מבהיר שני עקרונות : א. האות ו,(ואלה)  מוסיפה על העשר של שבוע שעבר, וגם  מהמילה "תשים" כאילו אומר הקב"ה למשה: לא להסתפק באמירת המצוות באופן חד פעמי אלא עליו  מוטלת החובה לפרש ולהסביר ולנמק  ולהאכיל לשומעים את טעמי המצוות כמו "שולחן ערוך" .המוכן לאכילה לפני האדם. 

רוב השיח התורני  פונה לאדם בלשון חובה וציווי וכמעט ללא שיח על זכויות. פרט לחלשים שבחברה כמו  גר יתום  ואלמנה .

נכון התורה מדגישה את החובה לשמור על זכויות הגרים שבתוכנו וראינו שלטים רבים כאלה המונפים בהפגנות.  מעניין שבאותה תורה מצווים אנו גם לשמור על השבת , הכשרות. והחגים.   איני מבין איך בעת ובעונה אחת מניפים פסוקים מהתורה על זכויות ובאותה שעה מניפים דגלים לפתיחת מרכולים בשבתות. התורה היא עסקה אחת עם חובות וזכויות .

לכן בנוסף לתורה שבכתב יש לנו אוצר של תורה שבעל פה. כמו המשנה והתלמוד הרמב"ם וה"שולחן ערוך" שמפרטים ומנמקים ומרחיבים את הפסוקים  והמשפטים שבתורה. כמעט על כל נושא שבפרשה ישנה מסכת שלימה בתלמוד. גם על דבריD7 שלא נכתבו בפירוש כמו דיני שחיטה ובדיקה רק נרמזו בכתב אבל הועברו לנו  מדור לדור כ"הלכה למשה מסיני".

בסיום הפרשה נאמר: ויבוא משה ויספר לעם את כל דברי ה’ ואת כל המשפטים. ויען העם קול אחד ויאמרו: כל הדברים אשר דבר ה’ נעשה" לא  רק  חלק . כי התורה אינה תכנית כבקשתך

הדברים לעילוי נשמת אבי –מורי ז"ל שהיה שוחט ובודק וחזן שנים רבות.  

 
 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

סרטון 2 דקות

סרטון 2 דקות

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

 

 

 

לשכת המסחר
יש לי שאלה לגדי ברקאי

 

מדורים