חיפוש
 
לדף הבית >>     פרשת השבוע >>

אקטואליה מהפרשה: קדושים

 

שבת זו :”קדושים” מתאימה מאד להיקרא בין יום השואה ליום הזיכרון לחללי צ.ה.ל. שני הימים המיוחדים בלוח השנה בהם מעלים את  זכרם של אלו שמתו על קידוש השם בגולה רק בגלל היותם יהודים ,ואלו שנפלו בקרבות על הגנת ארצנו. כולם קדושים וטהורים.

 

שבת זו :"קדושים" מתאימה מאד להיקרא בין יום השואה ליום הזיכרון לחללי צ.ה.ל. שני הימים המיוחדים בלוח השנה בהם מעלים את  זכרם של אלו שמתו על קידוש השם בגולה רק בגלל היותם יהודים ,ואלו שנפלו בקרבות על הגנת ארצנו. כולם קדושים וטהורים.

איך אפשר להיות קדושים? רק על ידי  קיום מצוות עשה והתרחקות מאיסורים שונים בעיקר בין אדם לחברו. בפרשת השבוע כחמישים מצוות .רובם מצוות "לא תעשה" ומיעוטם מצוות "עשה"!

באקטואליה השבועית אתמקד  רק באחת מהן.  "הוכח תוכיח  את עמיתך"!  כל אדם נקרא להפנות תשומת לב חברו להתנהגות לא הולמת ולנסות לשכנעו לתקן דרכיו.  חז"ל –מפרשי התורה- הרחיבו מאד בנושא. והסבירו איך צריך למחות ולהוכיח. לפעמים השתיקה מתפרשת כהסכמה ולכן  יש/ חובה למחות. בכל מקרה אסור שהדבר יגיע לשנאה ורדיפה. כי אז התוצאות יהיו הפוכות. לפני האמירה הזו  קוראים אנו  בפרשה : "לא תשנא את אחיך בלבבך"! ומיד אחרי  מצוות ההוכחה. נצטווינו:"ואהבת לרעך כמוך"!      איך נעים בין שתי הדרישות הללו אם   באמצע נדרשים גם להיות מעורבים ולבקר את שכנינו קרובינו  וחברינו על התנהגותם.?    

 הסוד הוא : לעשות זאת בלי לפגוע ובלי להעליב. להדגיש את הטוב  לפני שמבקרים את הרע. לפעמים , כך פסקו חז"ל עדיף לא לומר דברים שלא יתקבלו על ידי השומעים. וכדאי להסביר לשומע שהביקורת נובעת מתוך אכפתיות ואהבה, וחלילה לא מתוך שנאה.

כשאני קורא  ביקורת  או שומע  מילות ביקורת בתקשורת איני בטוח אם המבקרים מעוניינים להטיב את המצב  או רק "ללכלך" נגד יריבים פוליטיים בעיקר. גם תופעת ה"שיימינג" באינטרנט לא תמיד מועילה , ולהיפך. גורמת בדרך כלל לתוצאות הפוכות.     בכל אופן, הפעם, אני מעוניין לצרף את מחאתי נגד  אלה מאוהדי בית"ר ירושלים הקוראים קריאות גנאי ומתנהגים בצורה לגמרי לא ספורטיבית במיוחד נגד היריבה מסכנין. לדעתי עליהם ללמוד מאוהדי באר שבע איך להתנהג!!

שבת שלום וחודש טוב!

 
 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

סרטון 2 דקות

סרטון 2 דקות

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

 

 

 

כל מה שקורה בעיר באנר הדר
לשכת המסחר

 

מדורים