חיפוש
 
לדף הבית >>     הורים וילדים >>

לקחת פסק

 

בסיום השירות הצבאי גל למדה ארכיאולוגיה, בזמן שאחותה בחרה קודם לטייל בעולם ואז ללמוד מקצוע. לגל היה חשוב לרצות את הוריה שלחצו עליה לבחור מקצוע ולהתחיל ללמוד ואחותה בחרה לתת מקום למאווייה לראות עולם, להחליף אווירה ולחוות חוויות לפני שהיא נכנסת ”לעולם המבוגרים”.

 

 כעבור שנים מספר, גל עזבה את עבודתה ומאז היא עובדת בעבודות שונות שאינן מצריכות הכשרה לימודית ואילו אחותה עושה חיל בעבודתה, לומדת, מתפתחת בתחומה ומתקדמת. ממקרה בודד לא ניתן ללמוד על הכלל, דוגמאות יש לכל המקרים, גם לכאלה שהקשיבו להוריהם הלכו ללמוד בסיום השירות והיום הם פורחים ומשגשגים ואלו האחרים שלא הלכו ללמוד כעצת ההורים, עדיין מדשדשים ומחפשים כיוון. כל מקרה צריך להיבחן לגופו וכל אחד יודע מה המניעים והשיקולים שלו לנהוג כך או לנהוג אחרת.

עד לפני כמה שנים, היה מסלול ברור וקבוע: בי"ס, צבא, לימודים ועבודה ומדי פעם נסיעות לחו"ל. היום... היום זה אחרת.

תמר נרשמה ללימודי מחשבים באחת המכללות ולא הסכימה להירשם במקביל למקום נוסף, הוריה שכעסו היו מוטרדים "מה יקרה אם לא תתקבלי"? התשובה של "אעבוד שנה" לא היתה מקובלת עליהם. כיום לתמר יש בת שסיימה צבא והיא מטיילת בעולם, מתי תחזרי? תמר שואלת והתשובה שהיא מקבלת היא: "שאמא, את לא מבינה, אף פעם לא תהיה לי הזדמנות לטייל כך, אחרי הלימודים יהיו לי מחויבויות שלא יאפשרו לי לעשות את זה".

בקהלת כתוב: "לכל זמן ועת לכל חפץ תחת השמים" חפץ מלשון רצונו של האדם. עת לטייל ועת ללמוד, עת להתלבט ועת להחליט!!!.

ההחלטה על בחירת מקצוע, לעיתים אינה פשוטה והיום עם מגוון האפשרויות המקצועיות, ההחלטה קשה עוד יותר. ישנם המתלבטים הקבועים שיש להם שיקולים כבדי משקל לכאן ולכאן ולכאן וגם לכאן, אבל אין ברירה, חייבים להחליט ולמרות ששום החלטה לא תהיה מושלמת ובכל בחירה יהיו גם דברים פחות נעימים ואפילו מעצבנים, חייבים "לחתוך", מחר לא יהיה קל יותר, ברוכים הבאים לעולם המבוגרים.

ישנם אלו שפשוט לא יודעים, הם מבולבלים ואין להם כיוון וקצה חוט. חוסר הוודאות והתסכול של הקושי בקבלת ההחלטה לעיתים גרועים יותר מקבלת החלטה לא נכונה ובוודאי נוראיים יותר מקבלת החלטה לא מושלמת.

ישנם אלו המתקשים לקבל החלטה ומאפשרים לאחרים להחליט עבורם, אם ההורים ואם בעלי מקצוע. היו מקרים שהרגשתי שמתייעצים באו אלי להכוונה מקצועית, רק בכדי שמשהו אחר יקבל עבורם את ההחלטה הגורלית.

ולבסוף ישנם אלו המקבלים החלטה הנובעת מהרצון לרצות אחרים, או מכך שהם סומכים על הקרובים להם ובוטחים בשיקול דעתם, יותר מאשר הם סומכים על עצמם. לפעמים הקרובים לכם משוכנעים שהם יודעים מה טוב לכם, אבל רק אתם יודעים מה באמת טוב לכם ורק אתם תישאו בתוצאות ההחלטה שתתקבל.

אז עצרו רגע וחשבו: מה טוב לכם? מה מתאים לכם? מה נטיות לבכם? מה גורם לכם סיפוק? במה אתם טובים? מה משמח אתכם? מה חשוב לכם? מה הרצון שלכם?  לחשוב, להתלבט ולשקול זוויות מבט שונות זה חלק מהתהליך, גם להתייעץ זה טוב, נכון וחכם, נקודת המבט של ההורים או אנשים נוספים יכולה לתרום שיקולים נוספים וחשובים לבחירה, שיקולים כמו: יכולת להתפרנס, מקצוע עם עתיד וכו’. אבל בסופו של דבר אתם אלו שתצטרכו לקום כל בוקר, להשליך מעליכם את השמיכה גם בחורף וללכת לעבודה.

 
 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

סרטון 2 דקות

סרטון 2 דקות

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

 

 

 

יש לי שאלה לגדי ברקאי
כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים