חיפוש
 
לדף הבית >>     חברה וקהילה >>

ראשון לציון זוכרת את י”א הנופלים

 

במלאת 69 שנים לרצח 11 לוחמי גבעתי בני העיר: הטקס מתקיים, כמדי שנה, בגן יבנה * שם מוקם מחנה האימונים ממנו יצאו חיילים צעירים, ללא נשק, לסיור ממנו לא שבו * בינואר 1948 ארבו ערבים ללוחמים, כיתרו אותם ורצחו אחד עשר מהם * תלמידי בית הספר בן גוריון ביקרו בבית יד לבנים ונחשפו לסיפורם האישי של האחד עשר. את חוויותיהם מהביקור בטאו בציורים אותם הציגו בפני המשפחות

 

השבוע התכנסו נציגי משפחות הנופלים ב-"חורשת ה-11", בגן יבנה, במקום מוקם מחנה האימונים ממנו יצאו חיילים צעירים, ללא נשק, לסיור ממנו לא שבו. במלאת 69 שנים לרצח 11 לוחמי גבעתי, בני ראשון לציון, התקיים טקס זיכרון שנתי שלו שותפים המועצה המקומית גן יבנה, עיריית ראשון לציון ובית יד לבנים בעיר. לפני שלוש שנים הציבה עיריית ראשון לציון אנדרטה בגן יבנה, לזכר האחד עשר בחורשה הנקראת מאז "חורשת האחד עשר".

בשנת 1948 אירע בגן יבנה אחד האירועים העקובים מדם בין הישוב היהודי לערבי. בראשית מלחמת העצמאות גייסו ואימנו גדודי חטיבת גבעתי מתגייסים חדשים. את בסיס האימונים של גדוד 52 מיקמו בגן יבנה, ובתחילת ינואר 1948 הגיעה למקום מחלקת מגויסים מראשון לציון.

25 מהמגויסים הצעירים, שהיו נעדרי ניסיון כמעט לחלוטין ולא נשאו נשק מחשש שייתפשו על ידי הבריטים, יצאו ב-9 בינואר 1948 לסייר באזור. ערבים  מהכפר הערבי הסמוך אבו סווירה ארבו ללוחמים, כיתרו אותם ורצחו אחד עשר מהם.

לפני חמש שנים פנו נציגי  בית יד לבנים מראשון לציון למועצת גן יבנה בבקשה לקיים הליך של אימוץ ולימוד הדדי בין המשפחות לישוב. הוחלט שבית הספר בן גוריון – בית הספר היסודי הוותיק בגן יבנה - ייטול את המשימה על עצמו. בשנת 2015 החליטה המועצה על הרחבת מפעל ההנצחה וקריאת חורשת האקליפטוסים שבלב  הישוב, ממש במקום בו ישב מחנה האימונים, בשם  "חורשת ה-11".

כאמור, השבוע התכנסו נציגי המשפחות ובית יד לבנים ראשון לציון לאירוע הזיכרון השנתי. הפתיחה התקיימה בחורשה, ממנה המשיכו המשתתפים לשיחה עם התלמידים בבית הספר בן גוריון ולטקס בהשתתפות מאות תלמידים. שלום אברמוב, אחיו של מיכאל אברמוב ז"ל, אחד מ"האחד עשר" הקריא יזכור לזכר הנופלים. במפגש הוצג למשפחות תוצר פעילות החקר של התלמידים: מוזיאון וירטואלי באתר האינטרנט של בית הספר, ש-11 חדריו מספרים את סיפוריהם האישיים של הנופלים, ומתעדים את האמצעים השונים להנצחתם בראשון לציון ובגן יבנה.

כמו כן, כהכנה לטקס, התלמידים ביקרו בבית יד לבנים ונחשפו לסיפורם האישי של האחד עשר. את חוויותיהם מהביקור בטאו באופן אמנותי בציורים אותם הציגו בפני המשפחות במפגש מיוחד שהתקיים בספריית בית הספר. 

ראש מועצת גן יבנה, דרור אהרון, אמר: "החלטת בית הספר לקחת על עצמו משימת הנצחה זו, ללמוד את סיפור הנופלים ולקיים כל שנה טקס שמכבד את זכרם ומצווה לנו את החיים, הוא שיעור ממדרגה ראשונה, בעיקר בימים אלה בהם אנו מוקפים רוע וטרור, קיצוניות ושנאה. זה שיעור לחיים שמלמד שאין לנו ארץ אחרת."

דברים בשם עיריית ראשון לציון, והמנכ"ל פרנקו גונן, נישאו מפי ניצה אבירם, יו"ר הוועד המנהל של בית יד לבנים ראשל"צ: "אין שום דבר מובן מאליו בהימצאותנו כאן, באחיזתנו במקום הזה, והזמן, אסור שיטשטש ויתעתע את הזיכרון. למידה, עבודות חקר וגלעדים להנצחת בנינו, הם חלק מן המורשת שלנו. הם חלק מתהליך חינוכו של דור העתיד, במציאות הדורשת להתייצב כל פעם מחדש בחזית ולהילחם על קיומנו במדינת ישראל."

בני המשפחות הנרגשים הודו למארגנים: "לנו, למשפחות, מדובר באירוע הנצחה חשוב ביותר. המחווה והמחויבות שלכם מרגשות וייזכרו על ידינו לעד. אנו מלאי התפעמות לנוכח הרצינות הרבה בה התלמידים לקחו על עצמם את המהלך. זכינו בהרחבה למשפחותינו".

 
 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

סרטון 2 דקות

סרטון 2 דקות

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

 

 

 

לשכת המסחר

 

מדורים