חיפוש
 
לדף הבית >>     גוף ונפש >>

הדרך הטבעית לטיפול בכאב

 

כואב לי מאוד...הגב שלי נתפס...קיבלתי מיגרנה אתמול ולא יכולתי להמשיך ולתפקד.. אני לא מסוגלת להזיז את הצוואר שלי... אלה משפטים שאני שומע באופן קבוע בקליניקה שלי. אין ספק שהכאב מבקר אצל רובנו בנסיבות שונות.  

 

כואב לי מאוד...הגב  שלי נתפס...קיבלתי מיגרנה אתמול ולא יכולתי להמשיך ולתפקד.. אני לא מסוגלת להזיז את הצוואר שלי... אלה משפטים שאני שומע באופן קבוע בקליניקה שלי. אין ספק שהכאב מבקר אצל רובנו בנסיבות שונות.

אם כתוצאה מתאונה, ניתוח, פציעת ספורט, תנועה לא נכונה שעשינו, או פשוט כתוצאה משחיקה של המפרק או השריר, או מהתקררות או מחלה כרונית אחרת שהגיעה אלינו.

כאשר כואב לנו אנחנו רוצים הכאב יעלם ומיד. לכן אנחנו פונים לעזרה - כדי לטפל בכאב.  

ישנם סוגי טיפול מגוונים לטיפול בכאב החל ממתן תרופות לשיכוך כאבים, תרופות נוגדות דלקת ועד  להתערבות ניתוחית. במקרים מסוימים התרופות עוזרות ומעלימות את הבעיה ובחלק גדול מהמקרים הכאב חוזר לאחר סיום לקיחתן.  לכל זה נוסיף את הטיפול ברפואה טבעית  על גווניה השונים.

היום נבחן כמה שיטות יעילות מאוד להורדת כאב באופן טבעי וללא תופעות לוואי, והחשוב ביותר, שיטות שעוזרות לנו להבין טוב יותר את עצמנו ודרך כך להתפתח ולגדול .

 

מה התפקיד של הכאב?

ניתן להגיד שבתפיסה ההוליסטית לכאב יש תפקיד בחיים הוא לא הגיע רק כדי שנעלים אותו, אלא הוא מעין מנורת ביקורת שמודיעה לנו שמשהו לא זורם טוב, לא עובד כמו שצריך. המסר הזה מועבר לנו על ידי הגוף בצורת מנגנון הכאב, מכיוון שלא ניתן להתעלם ממנו והוא דורש התייחסות באופן ישיר.

ישנם סוגים שונים של כאבים: כאבים שמקורם ברגש,  כאבים שמקורן בגוף וכאבים מחוברים- כלומר-  כאלו שמקורם ברגש ומתבטאים בגוף. למשל:  מצבי לחץ יכולים להתבטא במתח וכאב באזור הצוואר והכתפיים. ולעיתים נראה- מצב הפוך מתח באזור הכתפיים והצוואר כתוצאה מישיבה לא נכונה או תנועה לא נכונה יכולים להשפיע על המצב הפנימי שיגרום למתח ולחץ.

לכן, לפני שמטפלים בכאב יש למצוא מהיכן הוא מגיע, מה מקורו, ובהתאם לכך לבחור את שיטת הטיפול המתאימה ביותר.

לדוגמה : מטופלת בת 45  הגיעה אליי עם כאבים באזור הגב התחתון. הכאבים היו בעלי אופי דוקר עם הקרנות לרגל ימין. היא תיארה לי שהיא מתעוררת בלילה כתוצאה מהכאבים במשך למעלה מחודש. היא לקחה משככי כאבים ואף נוגדי דלקת אך בכול פעם שהפסיקה הכאבים חזרו ,ומכיוון שלא רצתה להמשיך ולצרוך כדורים כימיים, פנתה אליי לטיפול.

מתשאול שערכתי לה, עלה שלאחרונה היא נמצאת במתח רב בעבודה ומתכננת לעבור דירה, בקרוב ובנוסף החלה לעסוק בספורט בחודשיים האחרונים כולל הליכה למכון כושר. המשכתי לשאול שאלות לגבי סוג התרגילים שהיא עושה במכון, וגם על המשמעות של העבודה ומעבר הדירה עבורה. היה נראה בבירור שיש כאן שילוב של מתח נפשי עם סיבה פיזית שנבעה מאימון לא נכון, והעמסה על מערכת השרירים בגב התחתון.

הטיפול שבחרתי עבורה היה טיפול משולב. פן אחד שלו מתייחס לבעיה הפיזית, וכאן  בחרתי לטפל בה דרך הרפואה הסינית בשיטה שנקראת איזון מרדיאנים. הפן השני מתייחס לבעיה הרגשית ואן בחרתי לטפל בנשימה ובדמיון מודרך.

החלק הראשון של הטיפול עבורי החל בזיהוי  האזור החסום, לאיתור  המסלול האנרגטי שנפגע ולאזן אותו על ידי לחיצה ודיקור. לאחר מספר דקות כבר היא החלה לחוש הקלה והופתעה מאוד ממהירות הטיפול.  הסברתי לה שכאשר עובדים עם אנרגיה, ההשפעות מהירות, מכיוון שאנרגיה לא כפופה לזמן. כאשר מזהים בדיוק את המקום, תוצאות מיידיות.  

היא המשיכה לשכב במהלך הדיקור ובמקביל בדקתי את רמת המתח הכללית שלה והחלטתי ללמד אותה לעשות הרפייה ולשחרר את השרירים באמצעות טכניקת נשמה ודמיון מודרך. היה לי חשוב  ללמד אותה כי כיצד לעשות זאת בעצמה, כי היה לי ברור  שאם היא לא תתרגל בבית ותלמד לשחרר את עצמה ממתח עודף,  ישנו סיכוי גדול שהכאבים יחזרו.

קודם כל- ביקשתי ממנה לקבל את מה שהיא מרגישה ולא לנסות להתעלם או להעלים את הכאב שלה.  להיפך: קבלי אותו בברכה, הקשיבי לו וכווני את הנשימה שלך אליו.

היא החלה למקד את הנשימה  שלה בכאב ואז אמרה לי: אני מתמקדת בו והוא גדל. אני מרגישה יותר כאב ממה שהרגשתי קודם.  הנחיתי אותה להמשיך לנשום לתוך הכאב ולאפשר לו להגיע לשיא שלו. היה לה קשה להבין את ההיגיון שבהנחייה שלי.. הרי המטרה שלה היתה להפחית את הכאב, ואני  לכאורה נותן לה הנחיות שמגבירות אותו... אבל,  לזכותה יאמר שהיא המשיכה להביע בי אמון ולעקוב אחרי ההנחיות שלי.

ברגע שהכאב הגיע לשיא והיא המשיכה לנשום לתוכו,  התרחש המפנה הכאב החל לרדת באופן מהיר מאוד. ראיתי חיוך על פניה וגם אני חייכתי וביקשתי-  ספרי לי מה קורה.  היא אמרה: "אני לא מאמינה. הכאב נעלם! מה איך מה קרה מה עשית לי? ". הרגעתי אותה שלא עשיתי כלום, רק הייתי איתה. היא עשתה את הכל בעצמה, אפשרה לעצמה להרגיש ולמשהו טבעי להתרחש בתוכה.  

הסברתי לה את עיקרון היין והיאנג, שברגע שהיין מגיע לשיאו הוא מתחלף ליאנג וברגע שהיאנג מגיע לשיאו הוא מתחלף ליין. לדוגמה: הרגע החשוב ביותר בלילה הוא הרגע שממנו  מתחיל האור. כך גם התנועה בגוף: ברגע שאנו מאפשרים לעצמנו להרגיש את כל התחושה, גם אם מדובר בכאב, הוא מגיע לשיא ואז מתחלף  ונרגע.

נראה היה שהאסימון נפל. הכאב פחת, אך קרה הרבה יותר מזה. נראה שמשהו מאוד חשוב הובן היום לגבי מהות הכאב.  

שאלתי אותה מה שלומך איך את מרגישה? היא ענתה לי: "אני מרגישה נפלא, ומרגישה שלמדתי משהו לחיים. זה אחרת לדעת משהו בתיאוריה ושונה לגמרי לחוות את החוויה הזו במציאות. אני מרגישה מעודדת מאוד כי למדתי משהו חשוב ביותר על עצמי ועל החיים" .

הוצאתי את המחטים ואיחלתי לה שבוע טוב. קבענו להיפגש לאחר שבוע כדי לבדוק את מצבה.

מאחל שבוע בריא וחופשי מכאבים.

הכותב הינו מטפל מומחה ברפואה סינית דיקור וצמחי מרפא Dipl.ac.&c.h. מרכז "היגאיה"- פארק המים רעות.

 
 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

סרטון 2 דקות

סרטון 2 דקות

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

 

 

 

לשכת המסחר

 

מדורים