חיפוש
 
לדף הבית >>     גוף ונפש >>

איך להשתמש בכוח המניע

 

בכתבה הקודמת תיארתי את מנגנון הכאב והעונג וכיצד הוא משפיע על חיינו, מעצב את ההתנהגות שלנו ולמעשה שולט באופן אוטומטי בתגובותינו. ניתן לסכם זאת במשפט הנהדר של אנתוני רובינס: "אם נקשור כאב רב להתנהגות או לדפוס רגשי כלשהם, נמנע מהם בכול מחיר. נוכל להשתמש בהבנה הזו כדי לרתום את כוחם של הכאב והתענוג לצורך שינוי כמעט בכל היבט של חיינו".  

 

 

בכתבה הקודמת תיארתי את מנגנון הכאב והעונג וכיצד הוא משפיע על חיינו, מעצב את ההתנהגות שלנו ולמעשה שולט באופן אוטומטי בתגובותינו. ניתן לסכם זאת במשפט הנהדר של אנתוני רובינס: "אם נקשור כאב רב להתנהגות או לדפוס רגשי כלשהם, נמנע מהם בכול מחיר. נוכל להשתמש בהבנה הזו כדי לרתום את כוחם של הכאב והתענוג לצורך שינוי כמעט בכל היבט של חיינו".

לפני שמתחילים להשתמש במנגנון הפנימי לתועלתנו, חשוב שנבין איך הוא נוצר בתוכנו ומתוך כך נבין איך ליצור אותו במודע. כוח זה ידוע בתחום הפרסום, בו משתמשים בו כדי להשפיע עלינו לרכוש מוצרים שונים. לדוגמה: דוגמן או דוגמנית הלבושים במותג מסוים נראים נהנים מהחיים. השימוש במראה יפה וצעיר, מעביר מסר של כיף הנאה ועונג, ויחד עם זה מוצג המותג הנחשק. כך מועבר לנו המסר שאם אנחנו רוצים להרגיש טוב, מקובלים חופשיים יפים ונחשקים, הרי שכדאי לנו מאוד ללבוש את הבגד הזה. כך נקבל הנאה ועונג ונמנע מדחייה וכאב.

מקרה מהקליניקה:

לפני כשישה חודשיים הגיעה מטופלת כבת 45 שהתלוננה על כאבי גב, וכדרך אגב אמרה לי שהיא מאוד רוצה לרדת במשקל אך לא ממש מצליחה בכך. היא תיארה איך הכאבים מציקים לה מונעים ממנה לעשות פעולות פשוטות כמו לשרוך נעליים, לנהוג במכונית ואף לנהוג למרחק שמעל 20 דקות. יכולתי לראות שכאבי הגב שלה והמשקל העודף בהחלט קשורים זה בזה. שאלתי אותה מספר שאלות לגבי אורח החיים שלה: ספורט, תזונה שינה וכו’ ומיד התמונה החלה להתבהר.

היא לא עסקה בספורט, והתזונה שלה הייתה מאוד לא מסודרת, היא נהגה לנשנש הרבה בין הארוחות ולאכול בשעות לא קבועות, וכמובן סוג המזון שאכלה הייתה באיכות ירודה מאוד. שאלתי אותה מדוע היא לא עושה ספורט? היא אמרה שהיא שונאת לעשות ספורט עוד מבית הספר היסודי. כששאלתי אותה לגבי התזונה היא ענתה שאין לה כוח וחשק וגם למען האמת את היכולת לשלוט על עצמה בעניין הזה, והיא דיי התייאשה, ולכן רוצה עזרה בדיקור או באיזו תרופת קסם.

היה ברור לי שכדי שמצבה ישתפר, אורח החיים שלה חייב להשתנות והיא צריכה להתחיל לעשות ספורט ולאכול מסודר. החלטתי להשתמש בדמיון מודרך על מנת לעזור לה לשנות את התפיסה לגבי הספורט והתזונה. ביקשתי ממנה לעצום את העיניים ולהרגיש את התחושה הראשונית שעולה בתוכה כאשר אני אומר ספורט, פעילות גופנית, כושר.. היא עיוותה את פנייה ואמרה לי: מחנק, קושי, איכסה עייפות. שאלתי: מה עולה בתוכך כאשר את שומעת על דיאטה, תזונה נכונה, אוכל בריא? היא ענתה: לא מרוצה, דיכאון וחוסר אונים. בשלב זה היא יכלה להרגיש את הקושי והכאב הפנימי שלה שמנעו ממנה לעשות את השינוי הנדרש.

שאלתי אותה מה היא רוצה להרגיש ? התשובה היתה: אני רוצה שכאבי הגב ייפסקו ורוצה לרדת במשקל. שאלתי: איך תרגישי כשתרדי במשקל? היא ענתה: אני ארגיש טוב עם עצמי, קלילה, אלבש את הבגדים שאני אוהבת אקבל מחמאות וארגיש שוב צעירה וחיונית. נראה היה בתיאור שלה, שהיא מתחילה להרגיש את התחושה הנעימה של השינוי הרצוי. הנחיתי אותה להמשיך להרגיש את התחושה הנפלאה הזו. היא הסכימה ברצון גדול להמשיך ולהרגיש את עצמה כך, ואז ביקשתי ממנה לראות בעיני רוחה את הפעולות שהביאו אותה למצב הזה. היא אמרה: כן, אני שומרת על תזונה טובה ומוצאת לעצמי פעילות גופנית שמתאימה לי ושגורמת לי הנאה גדולה. ההמשך היה טבעי.

הראיתי לה את הקשר בין התחושה הטובה שלה לבין התזונה הבריאה והפעילות הגופנית. האם תוכלי להרגיש איך את מרגישה יותר ויותר טוב עם התהליך הזה? היא הנהנה בראשה לאות הסכמה . בשלב הזה ביקשתי ממנה לחזור לראות את עצמה כפי שהיא חיה היום. איך זה מרגיש לה? היא אמרה: אני לא רוצה יותר להמשיך כך. ,שאלתי אותה מה יקרה אם זה ימשך ככה שנה, או עוד שלוש שנים. איך אז תרגישי עם המשקל ועם כאבי הגב שלך? היא ענתה: אלוהים ישמור אותי. לא רוצה כזה מצב בכלל. אני חייבת לעשות משהו. החזרתי אותה לתמונה השנייה שבה היא נראית טוב, ללא כאבים בגב ובמשקל הרצוי.

היא חייכה- כן, ככה אני רוצה. ביקשתי ממנה לראות את הדרך שמובילה לשם ואת הכלי שלוקח אותה למטרה שלה- אורח חיים בריא. היא שוב הנהנה בראשה, ונראה היה שהיא מתחילה לקשר כיף ועונג עם אורח חיים בריא של תזונה טובה ופעילות נכונה. ביקשתי ממנה לחזור לכאן ועכשיו ואז שאלתי אותה את השאלה ששאלתי אותה בתחילת המפגש: מה עולה בתוכך כאשר אני אומר ספורט, פעילות גופנית וכושר? היא חייכה ואמרה: וואו זה אחרת. זה נראה לי ממש מרגש לראות את האפשרות הזו להרגיש טוב וכיף, עם המחשבה שלעשות ספורט ולאכול טוב מרגיש טוב. הסברתי לה את התהליך של העונג והכאב ונתתי לה תרגיל לחזור עליו בבית, כדי לקבע את הדפוס החדש והבריא שלה .

תרגיל מומלץ:

1. רישמו פעולה אחת שאתם צריכם לנקוט ושדחיתם אותה עד עכשיו.

2.רשמו למה לא ביצעתם את הפעולה הזו , מה הכאב שקישרתם לעשייה הזו ?

3. מה היה העונג שהפקתם מאי העשייה של הפעולה הזו ?

4. מה תהיינה ההשלכות והמחיר שתיאלצו לשלם אם לא תעשו את הפעולה הזו ?

5. תארו בכתב את התענוג שתזכו בו כאשר תבצעו את הפעולה הזו.

חשוב לבצע את התרגיל הזה ולהיות מודעים לתחושות ולרגשות שעולים. זה הכוח שיאפשר לכול התהליך הזה את הכוח לשינוי ולחיים טובים ובריאים. אני ממש ממליץ להתנסות. אפשר לקרוא למכר תומך או להיעזר באיש מקצוע וכמובן לעשות בעצמכם. מאחל הצלחה ועונג רב.

הכותב הינו - מטפל מומחה ברפואה סינית דיקור וצמחי מרפא Dipl.ac.&c.h. מרכז "היגאיה"- פארק המים רעות.

 

 
 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

סרטון 2 דקות

סרטון 2 דקות

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

 

 

 

לשכת המסחר
יש לי שאלה לגדי ברקאי

 

מדורים