חיפוש
 
לדף הבית >>     גוף ונפש >>

האם ניתן להיות מאושרים בעבודה?

 

כולנו מחפשים להיות מאושרים ושמחים. חלק גדול מהפעולות שלנו מונעות מהרצון שחיינו יהיו טובים יותר ושנחווה יותר ויותר אושר והנאה.ישנם תחומים רבים דרכם ניתן לתאר את האושר: דרך מערכות יחסים, אושר במקום מגורינו, אושר בעבודה ועוד ...

 

כולנו מחפשים להיות מאושרים ושמחים. חלק גדול מהפעולות שלנו מונעות מהרצון שחיינו יהיו טובים יותר ושנחווה יותר ויותר אושר והנאה.ישנם תחומים רבים דרכם ניתן לתאר את האושר: דרך מערכות יחסים, אושר במקום מגורינו, אושר בעבודה ועוד ... היום נתבונן על האושר מתוך נקודת המבט של העבודה שלנו. רובנו מבלים חלק נכבד משעות הערות בעבודה.

חלקנו מבלים בה את רובן. האם לא הכרחי שבמקום כזה, בו אנו מבלים את רוב חיינו, נהיה מאושרים ומסופקים? התשובה כמובן ברורה: כן! הגיוני והכרחי שנמצא את האושר שלנו במקום עבודתנו מכיוון שאנו משקיעים בו זמן רב כל כך. מחקרים מראים שרק אחוז קטן מהעובדים מרגישים מאושרים במקום עבודתם. הכוונה כאן גם לשכירים וגם לעצמאיים. רוב הנשאלים העידו שהם הולכים למקום העבודה מכיוון שהם חייבים להתפרנס וכי תנאי השוק מכתיבים את האפשרויות שלהם. רובם ענו כי אם הייתה להם אפשרות מעשית, הם היו מחליפים עבודה ומקצוע. חלקם מאשימים את התנאים במקום העבודה ולא את העבודה עצמה.

עבודה או עבדות?

מה ניתן לעשות, ואיך אפשר למצוא את האושר והסיפוק במקום העבודה שלנו? רוב הנשאלים שלא היו מרוצים ממקום העבודה ראו את העבודה כמקור פרנסה בלבד. כתוצאה מכך, הם חיכו רוב הזמן לסופי השבוע לחגים ולחופשים. לאנשים אילו העבודה הפכה לעבדות. אלה שציינו שהם מאושרים ומסופקים, חשו שהם מגשימים את יעודם בעבודה, למרות שלעיתים העידו כי תנאי העבודה היו קשים אובייקטיבית. לכן, אחת הדרכים החשובות ביותר למצוא אושר במקום העבודה הינה למצוא את היעוד שלך.

"הגורל הנהדר ביותר , המזל הטוב והנפלא ביותר שיכול לקרות לאדם הוא שישלמו לו כדי שיעשה את הדבר שהוא אוהב לעשות " אברהם מאסלו.

כאשר היעוד נמצא, רוב המכשלות הופכות לשוליות והיעוד נמצא במרכז. כך האדם חש כל יום מחדש בעת הקימה לעבודה, שהוא מגשים את ייעודו, את מטרת חייו. העשייה היומיומית בכיוון זה, וגם המחשבה על העובדה הזו ממלאת את ליבו באושר וסיפוק.

דבר נוסף הוא ההתאמה בין מי שאנחנו בטבע הפנימי לבין העיסוק בפועל. בחלק גדול מהמקרים אין חיבור נכון בין התשוקה הפנימית והעבודה המעשית. כשזה קורה, אנחנו חווים את העבודה כמשהו משעבד שבו אנחנו כלואים. במישור הרוחני, לעשות את העבודה של חיינו זה הכרח, אפילו לא פריבילגיה, מכיוון שלעשות את היעוד שלנו זה הקוד הגנטי המוכתב לנו. כשאין התאמה אנחנו בעצם פועלים נגד הקוד הגנטי, ובכך משבשים את הזרימה הטבעית שלנו.

מוצאים את הייעוד

איך מוצאים את היעוד שלנו אם הוא לא ידוע לנו? הדרך הטובה ביותר היא לשאול את עצמנו מה גורם לנו אושר? מה מספק לנו משמעות? באילו תחומים בחיי אנחנו מרגיש שאנחנו חזקים? כאשר נתחיל לחקור את השאלות, תתחיל להתבהר התמונה והכיוון יתחיל להיראות. כאשר אני משוחח על כך עם מטופלים, מיד קופצת המחשבה הלוגית שאומרת: אבל מה לעשות, צריך להיות מציאותיים ולשלם חשבונות, לא? התשובה היא כן. צריך להיות מציאותיים ולשלם חשבונות, אך להיות מציאותי אינו אומר להתכחש לטבע הפנימי.

החיים לא פועלים בהפרדה בין היגיון לתשוקה פנימית. האתגר הגדול שלנו זה למצוא את החיבור בין הביטוי של התשוקה שלנו, הייעוד, לבין התנאים האובייקטיבים בחיים. אחד החוקים האוניברסלים אומר ש"כאשר אנחנו עושים את ייעודנו, היקום כולו נמצא מאחורינו". אנו גם נהנים וגם מקבלים עזרה . בואו נחשוב לרגע איזה בעל מקצוע יהיה טוב יותר ויגיע לרמת התפתחות ומיומנויות גבוהות יותר? ברור כי זה יהיה אותו אחד שחש שזה הייעוד שלו.

נוכל לראות שהוא מקבל יותר עבודה מזה שעובד כי הוא צריך להתפרנס. אפשר לחשוב על מטפל או רופא שעובדים כי הם מרגישים שזה ייעודם, וכאלה שעובדים כי הם צריכים להתפרנס. לאיזה מהם אתם הייתם רוצים ללכת בעצמכם? חשבו על אמא תרזה שעבדה בבתי החולים בתת תנאים בהודו בתוך הזוהמה והלכלוך. האם היא הייתה מוטרדת מזה, או שהיא הייתה מאושרת על ההזדמנות שנפלה בחלקה לעזור ולרפא את החולים ממצוקותיהם?

מאושרים ומסופקים יותר

אצל רבים מאיתנו הבעיה נמצאת באופן שבו מפרשים את מה שקורה. בואו נסתכל על עובד ניקיון שחש שבעקבות הניקיון שהוא עושה, האנשים במשרד יוכלו להתחיל את עבודתם באופן נעים וכיפי ובכך הוא בעצם משפר את מצב הרוח שלהם ותורם לאושר הפנימי שלהם. לעומתו עובד הניקיון שמגיע לעבוד כי זו העבודה שמצא והוא צריך את הכסף למחייתו. עכשיו נחליף בעיני רוחנו את עובד הניקיון בעורך דין: אחד רואה בעבודתו שליחות ציבורית וחש שהוא תורם לעשיית הצדק והטוב בארצו, ולעומתו עורך הדין שמגיע למשרד כי זו משרה מכובדת ששכר נאה לצידה.

מי מבין שניהם יהיה מאושר ומסופק יותר ומי סביר להניח יהיה מצליח יותר? נוכל כמובן לשחק עם הדמויות בראשנו ואולי גם נסתכל על עצמנו, איך אנחנו רואים אותנו? האם האופן שבוא אנחנו תופסים את עבודתנו מעצים אותנו מאפשר לנו להרגיש טוב יותר? מתוקף תפקידי כמנהל בית ספר לרפואה משלימה, נפגשתי עם מאות אנשים שהגיעו לראיונות לימודים לשם שינוי מקצועי ואולי הגשמת חלום לעסוק ביעוד שלהם. יכולתי להרגיש כבר מהדקות הראשונות של הפגישה מי הולך להגשים את יעודו ומי בא להעמיק את השכנוע העצמי שלו שהוא לעולם לא יוכל לעסוק בזה כי ..... אלה שבאו עם גישה מקדמת כזו שמחפשת את האפשרות לשינוי ורוצה אותו, התקדמו בצורה מרשימה ביותר בלימודיהם ואף הפכו למטפלים מצליחים (כאן במודיעין).

כמובן שהיו את אלה שדאגו להסביר לאורך כל תקופת לימודיהם למה אי אפשר להתפרנס מהעיסוק החדש שלהם. שתי הקבוצות צדקו וכל אחת הוכיחה את טענתה. הנרי פורד אמר: "אם אתה חושב שאתה יכול או חושב שאתה לא יכול, בכל מקרה אתה צודק". נזכור כי האושר במקום העבודה שלנו תלוי בתפיסה שלנו אותו, במציאת היעוד האמיתי שלנו ובשאלת השאלות הנכונות. אני ממליץ לשבת עם חבר או חברה או מטפל, ולבקש מהם לשאול אותכם את השאלות הבאות כדי לדעת מה טוב עבורכם. למשל:

מה גורם לי להרגיש טוב? מה אנחנו מחשיבים כבעל משמעות? באיזה אופן אתה תורם בעבודתך? מהי המתנה שאתה מביא לעולם? איך היום יום העבודה שלך הופך ליום משמעותי ומספק? השתמשו ביצירתיות כדי להעלות שאלות נוספות כדי לכוון את תודעתכם לעבר הגשמת היעוד והאושר הפנימי במקום עבודתכם. זוהי זכותנו וגם חובתנו להיות מאושרים כאן ועכשיו.

הכותב הינו - מטפל מומחה ברפואה סינית דיקור וצמחי מרפא Dipl.ac.&c.h. מרכז "היגאיה"- פארק המים רעות.

 
 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

סרטון 2 דקות

סרטון 2 דקות

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

 

 

 

לשכת המסחר

 

מדורים