חיפוש
 
לדף הבית >>     מורשת >>

חיל פרשים אוסטרלי במודיעין

 

קשה להאמין אך התמונות המתפרסמות בעמוד זה אינן מתוך מערבון של קלינט איסטווד אלא צולמו בשבוע שעבר על גבעת התיתורה בלב מודיעין  

 

רבותי ההיסטוריה חוזרת. ’העמותה למורשת מלחמת העולם הראשונה בארץ-ישראל’ ארחה בארץ בימים האחרונים קבוצת פרשים אוסטרלית המשתייכת ל’ארגון הפרשים הקלים האוסטרליים’. ארגון זה כולל את צאצאי הלוחמים האוסטרלים שנלחמו בארץ-ישראל ובמזרח-התיכון במהלך מלחמות העולם. במהלך הביקור, שחזרו הפרשים קטעי רכיבה של הלוחמים בארץ-ישראל ב-1917-8 והשתתפו בטקסים שונים ברחבי הארץ.

ביוזמתו ובהדרכתו של איש ידיעת הארץ, מדריך הטיולים תושב העיר, ערן תירוש, הגיעה המשלחת האוסטרלית ביום חמישי שעבר לגבעת התיתורה בה התקיים טקס הסרת לוט מעל שלט הסבר, שלט אשר מתאר את קרב אל-בורג’ שהתרחש סביב גבעת התיתורה ב-1 בדצמבר 1917.

את עיריית מודיעין ייצגו באירוע חברי מועצת העיר יגאל צדוק, שברך את המשתתפים בשם ראש העיר, מוטי גרונר וברוך בוחניק. כמו כן השתתף אלון שמידט מנהל תחום תרבות ואירועים שסייע בארגון. האוסטרלים מצדם כל כך התלהבו מהמקום שהם אף ביקשו לממן שלט הסברה נוסף בשפה האנגלית.

לאחר הטקס, רכבו הפרשים האוסטרלים בגבעות הדרום מזרחיות של מודיעין לעבר פארק קנדה, תוך שהם עוברים בשדה קרב נוסף מאותם ימים ובנתיבי ההתקדמות של הכוחות האוסטרליים (והאחרים) באותה מלחמה.

לפני שהגיעה למודיעין השתתפה הקבוצה האוסטרלית בטקס מרשים בצמח שלחוף הכנרת, ובבאר שבע שם השתתפו במספר טקסים ששיאם - שחזור ההסתערות הרכובה של הפרשים הקלים האוסטרלים על באר-שבע, אקט שהביא להתמוטטות ההתנגדות התורכית-גרמנית ומסמל את תחילתה של האופנסיבה הצבאית שהביאה את צבא אלנבי ליפו וירושלים, ובתוך-כך, גם לגבעות מודיעין.

ערן תירוש סיפק לנו השבוע דברי רקע והסבר לאירועים: במהלך מלחמת העולם הראשונה כבש צבא רב לאומי בפיקודו של הגנרל הבריטי אלנבי את ארץ ישראל מידי האימפריה התורכית. בחודשים נובמבר ודצמבר 1917 הגיעו הקרבות לסביבתה של מודיעין כחלק מהמאמץ ללכידתה של ירושלים. ב- 18 בנובמבר, כוחות בריטים חלפו לראשונה על פני גבעת אל-בורג’, המוכרת לנו היום תחת השם - גבעת התיתורה, והמשיכו מזרחה לכיוון מעלה בית חורון.

במקביל נכנסן כוחות אוסטרליים לאזור הגבעות הדרום מזרחיות, מרעות דרומה. ב- 29 בנובמבר הגיע כוח אוסטרלי נוסף אל סביבת כפר רות ולמחרת נטלו האוסטרלים את האחריות לגזרת אל בורג’. היתה זו מפקדת הבריגאדה השלישית של הפרשים הקלים האוסטרלים והיא התמקמה על מדרונות גבעת התיתורה. בהמשך התמקמה שם מפקדת הדיביזיה האוסטרלית הרכובה.

כוח אוסטרלי קטן תפס עמדות על גבעה סמוכה לצומת שילת של היום ועל גבעה בכניסה לכפר רות של היום. ב-1 בדצמבר החלה מתקפה של גדוד סער תורכי על הכוח האוסטרלי, אשר בסיוע בריטי וסקוטי הצליח להדוף את התוקפים. עם אור יום נכנעו שרידי הכוח התורכי לכוחות האוסטרלים. קרב זה נקרא בספרות מלחמת העולם הראשונה בשם קרב אל-בורג’.

השבוע, לציון 95 שנה לאירועים אלו השתתפו כאן עשרות מבניהם ומנכדיהם של הפרשים, התרגשו לנוכח המעמד והסבריו המלומדים של מנחה הטקס ערן תירוש, וגרמו לעשרות הנוכחים להצטרף להתרגשות זו. במהלך הטקס לבשו הצאצאים את אותם מדים שלבשו כאן אבותיהם הלוחמים לפני 95 שנה, דבר שהפך את האירוע למרשים למדי ומיוחד במינו.

הם ישובו אלינו בעוד חמש שנים לציון  100 שנה לקרב אל בורג’ בגבעות מודיעין מכבים רעות.

 

 
 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

סרטון 2 דקות

סרטון 2 דקות

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

 

 

 

לשכת המסחר
כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים