חיפוש
 
לדף הבית >>     גוף ונפש >>

מזון למחשבה // חוסר ביטחון כלכלי

 

חוסר ביטחון כלכלי. זה משהו שמאיים עלינו כל יום. דומה לאיום האירני, כי זה איום קיומי, אבל שונה ממנו כי הוא תמידי. כזה, שתופס אותך בדרך לסופר מרקט.

 

לפני כמה ימים באחד הישובים בארץ הפגינו זוגות צעירים ומשפחות הניפו שלטים בהם הם ביטאו למה הם רוצים שינוי. אחד השלטים שמשכו את עיני היה שלט שכתבה משפחה אחת צעירה יחסית: "ביטחון כלכלי זו לא בקשה מוגזמת! " ניגשתי אליהם ושאלתי אותם מה זה ביטחון כלכלי.

והם ענו לי : האמת?! יותר קל לנו להגיד מה זה בשבילנו חוסר ביטחון כלכלי. 

1. זה משהו שמאיים עלינו כל יום. דומה לאיום האירני, כי זה איום קיומי, אבל שונה ממנו כי הוא תמידי . כזה ,שתופס אותך בדרך לסופר מרקט, כשאתה נוהג ברכב וצריך למלא דלק, כשמגיע ה-10 לחודש ואתה חושש להסתכל על חשבון הבנק כי זה היום שבו כרטיס האשראי נפדה.

2. הוא גורם לך לדאוג מניקוי יבש שצריך לעשות פעם בשנה לשטיח שלך, כי זאת הוצאה של מאות שקלים.

3. הוא גורם לך לרעוד כשאתה מגיע לתאריך הקובע של הטסט לאוטו, ומתפלל כל הדרך:"רק שהצמיגים יהיו תקינים", ולא נדבר על תאריך חידוש הביטוח, ובמיוחד כשיש נהג צעיר בבית.

4. הוא גורם לך להגיד "לא" לילדים , הרבה יותר מאשר "כן" ולראות איך הם נאלצים ללמוד בבית ספר, להכין שיעורים, להתכונן למבחנים וגם לעבוד אחרי הלימודים ובחופשים, כי הם רוצים לטוס עם כל הכיתה לפולין ולעשות רישיון נהיגה.

5. הוא גורם לך לצביטה בלב עם כל הזמנה לחתונה שאתה מקבל, ולא מהתרגשות.

6. הוא גורם לך להתאכזב מעצמך כהורה כי אתה לא יכול לממן את הלימודים האקדמאיים של הילדים, למרות שהבטחת שכן, ואתה זוכר היטב כמה זה עזר לך כשההורים שלך תמכו בך באותו אופן.

7. זה לחכות שנים רבות מאד עד שהצלחת לרכוש דירה, ואחר כך לחכות עשרות שנים עד שתחזיר את ההלוואות שלקחת כדי לבצע את המהלך הזה, להסתכל על אלה שלא הצליחו ולהרגיש בר מזל.

8. הוא גורם לך להגיד ’לא’ או לחפש תירוצים שונים לסרב להזמנה לבילוי משותף עם קרובי משפחה במסעדה שאומרים: "תבואו עם כל הילדים כי זה הכיף האמיתי".

9. זה לחשוב על הפנסיה בדאגה למרות שאתה רחוק ממנה מרחק של עשרות שנים.

10. הוא גורם לך לעבוד משרה מלאה, ועוד חצי משרה בהשלמת הכנסה ואחר כך לשבת ולצפות בעוד תוכנית טלוויזיה שמראיינת פסיכולוג שאומר שאין לנו זמן איכות עם המשפחה או זמן איכות עם עצמנו...

11. זה לדאוג כל פעם שלכלב שלך כואבת הבטן, כי אם יצטרכו לעשות לו צילום - זה מאות שקלים לוטרינר...שלא לדבר על ניקוי השיניים ועל המחיר של שק האוכל כשהוא נגמר.

12. הוא משנה אותך כאדם. הוא הופך אותך מנדיב לקמצן, מאדם רגוע לאדם מתוח, מאדם בריא לאדם חולה.

הלהט ושטף הדברים שאמרו גרמו ליותר ויותר אנשים להיאסף סביבם . אנשים הקשיבו, הנהנו בראשיהם.

ואני נזכרתי בקהלת שבתחושת ייאוש גדול סכם את חייו וכתב:

"מַה-יִּתְרוֹן, לָאָדָם: בְּכָל-עֲמָלוֹ-שֶׁיַּעֲמֹל, תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ."א’3.

"...שָׂנֵאתִי אֲנִי אֶת-כָּל-עֲמָלִי, שֶׁאֲנִי עָמֵל תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ:

שֶׁאַנִּיחֶנּוּ, לָאָדָם שֶׁיִּהְיֶה אַחֲרָי. וּמִי יוֹדֵעַ, הֶחָכָם יִהְיֶה אוֹ סָכָל, וְיִשְׁלַט בְּכָל-עֲמָלִי, שֶׁעָמַלְתִּי וְשֶׁחָכַמְתִּי תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ; גַּם-זֶה, הָבֶל." ב’ 18-19.

ותהיתי מי יהיה זה שישלוט בכל עמלי מחר, אחרי הבחירות. אולי אני נאיבית אבל באמת שהייתי רוצה לכתוב טור נפלא שיענה על השאלה איך אנשים רגילים מרגישים כשהם חשים שיש להם ביטחון כלכלי.

 
 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

סרטון 2 דקות

סרטון 2 דקות

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

 

 

 

יש לי שאלה לגדי ברקאי
לשכת המסחר

 

מדורים