חיפוש
 
לדף הבית >>     >>

גדלות הרוח של הכהן הגדול

 

בפרשת השבוע ”צו שמיני” הכהן הגדול מחבר בין השמים לעם בעזרת הקורבנות והפולחן במשכן שנחשבים לסמל עמוק ותרבותי

 

כג’   ויַּקְרֵב אֶת בְּנֵי אַהֲרֹן וַיִּתֵּן מֹשֶׁה מִן הַדָּם עַל תְּנוּךְ אָזְנָם הַיְמָנִית וְעַל בֹּהֶן יָדָם הַיְמָנִית וְעַל בֹּהֶן רַגְלָם הַיְמָנִית - וַיִּזְרֹק מֹשֶׁה אֶת הַדָּם עַל הַמִּזְבֵּחַ סָבִיב". 

כל אחד מאיתנו יכול להיות שקט, כאשר יש מישהו כמו הכהן הגדול שדואג לנו. הכהן הגדול הוא כמו נציג מלכות – נציג המחבר בין השמים והעם בעזרת הקורבנות והפולחן, כאשר הקפדה ושמירה על הכללים משאירים את הכהן בחיים בעבודת המשכן –   "ולא ימות בבואו אל הקדש". זהו המסר המופיע בחלקה הראשון של פרשת השבוע "צו / שמיני", שמתמקד יותר בנקודת המבט על הכוהנים ועל הכהן הגדול. הכהן הגדול הוא בעצם דמות חוץ הבנתית, שעצם קיומה הוא מעין אבא שמייצג את העם בפני הכוחות העליונים.

בפרשה זו יש אסתטיקה של הקורבנות, ועד כמה שזה נשמע מוזר, יש כח דמי (עמוק בדם) שנותן לנו את החיות. למרות שאנו מחפשים כוח זה, אנחנו דוחים אותו בימים אלה. אם נתייחס לתיאורים הקורבנות המדויקים המופיעים כאן, נוכל פשוט לשבת לקרוא את הטקסט, לדמיין, להתפעל וליהנות ממנו ומעוצמת פרטי הפולחן המתוארים. כמו הקורבנות, גם המשכן נחשב לסמל עמוק ותרבותי בתרבות היהודית, וכרגע איננו רוצים לגעת בו.

החלק השני של פרשת צו עוסק בשבעת ימי המילואים, כלומר בסיום טקסי חנוכת המשכן שעליהם נצטווה משה בפרשת "תצווה", שבה הוקדשו אהרן ובניו לכהונה והולבשו בבגדים המיוחדים להם. בפרשתנו נמשחו בשמן המשחה ובדם הקורבן, שהיוו את שיאו של תהליך הכתרת הכהנים. בסיום הטקס התבקשו הכהנים לא לצאת מפתח אהל מועד שבעת ימים. יש מפרשים המייחסים שבעת ימים אלה לימים בהם הקדוש ברוך הוא ברא את העולם בשישה ימים ושבת ביום השביעי.

ההיבטים שלי לפרשה מיוחדת ומיסטית זו בעיקרה ועם כל השוני בגישה של ימינו לנושא הקורבנות. טוב היה לו בית המקדש על כהניו היו מתחדשים, וכך היה לנו מקום לשאת את עינינו אליו. שיאו של תהליך לאחר חנוכת המשכן וההכתרה הוא "ביום השמיני" לאחר שבעת ימי המילואים, והוא יפורט ב"פרשת שמיני".

שבת שלום

 
 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

סרטון 2 דקות

סרטון 2 דקות

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

 

 

 

לשכת המסחר

 

מדורים