חיפוש
 
לדף הבית >>     חדשות ראשון לציון והסביבה >>

ראשון לציון: עיר ידידותית לילדים  

 

צמרת העירייה נפגשה עם ילדי העיר במטרה לשמוע מהם כיצד ניתן להפוך את סביבתם הקרובה לידידותית יותר * מציאת פתרון לחציית כבישים בשעות אחר הצהריים, הקמת מוקד עירוני ידידותי לפניות ילדים, העלאת המודעות לניקיון העיר ועוד, היו חלק מהדוגמאות שהעלו הילדים * כזכור היוזמה להארכת שעות שהיית בני הנוער בגנים הציבוריים, שהעלה פרלמנט הנוער, הוכיחה עצמה

 

לאחר שהצטרפה ליוזמת "עיר ידידותית לילדים" של ארגון יוניסף העולמי העוסק בשיתוף וזכויות ילדים ונוער בחיי העיר, ערכה העירייה כנס מיוחד שמטרתו: לשמוע מהילדים ומבני הנוער כיצד ניתן להפוך את סביבתם הקרובה, בבית ובבתי הספר, לידידותית יותר עבורם. 

ראשון לציון היא העיר הראשונה בארץ שהצטרפה ליוזמת האו"ם בתכנית "עיר ידידותית לילדים".  משמעות התכנית היא כי זכויות הילדים יובאו לידי ביטוי במדיניות, בחוקים ובתקנות, בתכניות ובתקציבים של הרשות המקומית, וכי הילדים יהיו גורמים פעילים בחיי העיר כך שקולותיהם ודעותיהם יובאו בחשבון וישפיעו על תהליכי קבלת ההחלטות ברשות. כזכור, יוזמה שהעלו בני נוער מפרלמנט הנוער להארכת שעות שהיית בני הנוער בגנים הציבוריים, הוכיחה עצמה ובחופשת הקיץ  האחרונה נרשמה ירידה של 26.5% בפניות תושבים בנושא הפרעת נערים בגינות ציבוריות בהשוואה לשנה קודמת.

במסגרת זו התקיים הכנס במעמד ראש העירייה, דב צור וחברי מועצה, נציגי ארגון יוניס"ף, נושאי תפקידים בעירייה, נציגי פרלמנט הנוער ותלמידים נבחרים מבתי הספר היסודיים בעיר. הכנס נערך ביוזמת מינהל החינוך, מינהל קהילה ואגף נוער וצעירים ובשיתוף ארגון יוניס"ף ישראל והמרכז ללימודי שלטון מקומי באוניברסיטת תל אביב. את הצטרפות העיר לפרויקט יזמה חברת המועצה, ליאל אבן זוהר.

ראש העירייה, דב צור, אמר "אנו מקדישים את מירב זמננו להפוך את העיר הזו לטובה יותר, ובעבור מי? בעבור הילדים שלנו. הגיע הזמן שנשמע גם מהם מה נכון להם. הם הנהנים העיקרים ממרבית הפעולות שלנו בעיר ויש היגיון רב לשמוע את קולם ולהביט על העולם דרך העיניים שלהם". מחזיקת תיק החינוך, חברת המועצה תמי רונן, אמרה כי "הרצון לעזור לילדי העיר להתפתח הוא נר לרגלנו. מה שנשקיע בהם היום יקבע כיצד תיראה החברה שלנו בעתיד. המטרה שלנו היא להעניק להם את התנאים הסביבתיים העירוניים להתפתח בצורה הנכונה ביותר".

המשנה לראש העירייה ומחזיק תיק הצעירים והנוער, דורון אוזן, בירך על היוזמה והדיאלוג בין הנהלת העירייה לילדי העיר ואמר שהיא אינה מובנת מאליה.

מנכ"ל הקרן הישראלית למען יוניס"ף, ג’וני קליין, אמר כי למעלה מ-110 ערים מסביב לעולם לוקחות חלק בפרויקט. ראש המכון ללימודי שלטון מקומי באוניברסיטת תל אביב, שר הפנים לשעבר, אופיר פינס, אמר כי זוהי הדרך להעניק קול ומשקל לילדים ובני נוער שאין להם זכות הצבעה, אך יש להם זכויות. זוהי הדרך לשלבם בתהליך קבלת ההחלטות".

בהרצאה שפתחה את הכנס הסבירה השופטת בדימוס סביונה רוטלוי מהן "זכויות ילדים". רועי מלמד, סמנכ"ל הקרן הישראלית למען יוניס"ף, הציג בפני המשתתפים דוגמאות לערים ידידותיות מהעולם. בהמשך הציגו תלמידים מבתי הספר פרויקטים שנעשו בעיר לקידום זכויות הילד. נציגי פרלמנט הנוער הציגו את היוזמה שלהם להארכת שעות השהייה בגינות הציבוריות ובמגרשי הספורט בעיר; נציגות המד"צים העירוניים סיפרו על תכנית" מלאכי יום הולדת" ותלמידים ממקיף א’ הגימנסיה הריאלית הציגו את האפליקציה שפיתחו בנושא זכויות הילד.  החלק המרכזי בכנס היה הדיון בשולחנות עגולים. סביב השולחנות ישבו בעלי תפקידים בכירים בעירייה מתחומים שונים (חינוך, ביטחון, רווחה, איכות סביבה, תרבות וספורט, שיפור פני העיר, דוברות ופרסום, אדריכלות, תקשוב ועוד), וכן נציגות תלמידים ובני נוער. התלמידים ובני הנוער התבקשו לפרט מה נחוץ להם בעיר, מה חסר ומה היו רוצים לשפר על מנת להפוך את סביבתם הקרובה, בבית ובבתי הספר, לידידותית יותר עבורם

דוגמאות לצרכים שהעלו הילדים: מציאת פתרון לחציית כבישים בשעות אחר הצהריים, כאשר משמרות הבטיחות אינן פעילות, הקמת מוקד עירוני ייעודי וידידותי לפניות ילדים ובני נוער בלבד, יצירת אפליקציה עירונית מותאמת לילדים, מוגנות לילדים במרחב ביה"ס ובקהילה, העלאת המודעות לניקיון העיר - ברחובות, בחוף הים ובביה"ס ועוד.

לאחר ששמעו את הילדים, התבקשו בעלי התפקידים הבכירים בעירייה במגוון תחומים לגבש הצעות אופרטיביות ליישום הרצונות והצרכים של הילדים כבר בשנה הקרובה, במטרה להפוך את ראשון לציון לקצת יותר ידידותית עבורם. ראש העירייה התחייב כי יישם בשנת הפעילות 2017 לפחות 10 יוזמות מתוך היוזמות שהוצגו.

 

צילום: עידן גרוס

 

 
 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

סרטון 2 דקות

סרטון 2 דקות

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

 

 

 

כל מה שקורה בעיר באנר הדר
לשכת המסחר

 

מדורים