חיפוש
 
לדף הבית >>     חדשות ראשון לציון והסביבה >>

כל מה שרציתם לדעת על תמ”א 38 בעיר

 

שינויים דרמטיים מתחוללים בראשון לציון בכל הקשור לתוכנית הארצית לחיזוק מבנים * הועדה המחוזית לתכנון ובנייה מגבילה את המשך הוצאת היתרי בנייה לפי תמ”א 38 בשל הגעה למכסה המקסימלית באזור * במקביל מקדמת העירייה פתרון לניוד זכויות כך שמצד אחד יפתור את בעיית הצפיפות במרכז העיר ומצד שני יאפשר את המשך קידום התוכנית *

 

 מינהל ההנדסה עונה לשאלות תושבים שכבר נמצאים בתהליך

שינויים דרמטיים מתחוללים בראשון לציון בכל הקשור לתוכנית הארצית לחיזוק מבנים- תמ"א 38 והדיסאינפורמציה רבה. הועדה המקומית לתכנון ובנייה בראשון לציון נדרשה למצוא את האיזון בין הצפיפות והעומס שנוצרו מאישורי תוכניות תמ"א 38 במרכז העיר, דבר שהוביל למצוקות חנייה, צפיפות במוסדות חינוך ועומס על התשתיות והמרכזים הציבוריים. מנגד, מבקשת העירייה לאפשר לתושבים לממש את זכותם לקחת חלק בתוכנית הארצית ולקדם את חיזוק הבניינים הוותיקים.

בנקודה זו גיבשה הועדה המקומית תוכנית חיזוק חדשה שתאפשר את המשך חיזוק המבנים ובד בבד להוריד את העומס ממרכז העיר. התכנית, אשר הופקדה לאחרונה לעיון הציבור, קובעת כי היזמים יחזקו בניינים וותיקים במרכז העיר, אך תוספת יחידות הדיור תהא, בחלקה, במבנה המחוזק, ובחלקה תועבר למגרש ריק בעיר, המיועד לבנייה חדשה, אשר יוכל "לספוג" את תוספת יחידות הדיור מבלי לגרום לעומס בלתי סביר על תשתיות העיר.

במקביל, לאחרונה התקבלה החלטה בוועדת ערר אשר קובעת כי לא ניתן יהיה להוציא היתרי בניה לחיזוק מבנים במתחמים 4 ו-5 (רוב שכונת רמז) בשל הגעה למכסת יחידות הדיור שנקבעה בעת אישור התכנית המקורית של רצ 106/1.  כמו כן, לא ניתן יהיה להוציא היתרי בנייה לפי תמ"א 38 במתחמים אחרים בהם תגיע תוספת יחידות הדיור למכסה שנקבעה בתקופת אישור התכנית רצ 106/1.

העירייה פועלת מול הועדה המחוזית לסייע לבקשות שכבר "נמצאות בקנה" ואף שוקלת להגיש ערעור על ההחלטה הגורפת לגבי כל המתחמים. בכל מקרה אישור התוכנית החדשה, ברגע שתיכנס לתוקפה, צפויה לפתור את הבעיה ולאפשר להעניק אישורים לתושבי הבניינים במתחמים המדוברים.  

מהנדס העיר, קיריל קוזיול: "בשל מורכבות תמ"א 38 בלב ליבה של העיר, עיריית ראשון לציון בוחנת לעומק מזה זמן את סוגיית תמ"א 38 והשלכותיה על המתחמים השונים במרכז העיר. על רקע זה יזמה העירייה תכנית חדשנית ויצירתית לניוד זכויות, שתאפשר חיזוק מבנים מחד, ומאידך, ניוד הזכויות של החיזוק לאזורים חדשים בעיר שידעו לספוג את תוספת יחידות הדיור מבלי לצופף את המרכז הצפוף ממילא. מדובר בתוכנית ראשונה מסוגה בארץ, פורצת דרך, יצירתית וחדשנית.

המשנה ליועצת המשפטית, הדר מנצורי, מוסיפה: "כי חלק ממגישי הערר הם תושבים שביצעו פרויקטים של תמ"א 38 ותושבים שרכשו דירות חדשות שנבנו מכוח תכנית זו, בפעולה זו הם הובילו

לעצירה והגבלה של פרויקטים במרכז העיר".

בכל מקרה, מצב הביניים שנוצר בין ההחלטה של הועדה המחוזית להגביל היתרי בנייה לפי תמ"א 38 ואף לעצור לחלוטין היתרים לתמ"א 38 במתחמים 4 ו-5 לבין כניסת התוכנית החדשה שגיבשה העירייה וצפויה להיכנס לתוקפה, יוצר אי בהירות לגבי דיירים שנמצאים בתהליך תמ"א 38. להלן מספר שאלות ותשובות שעשויות לתת מענה לשאלות.

שאלה:  הגשתי בקשה לתמ"א 38  - קיבלתי אישור ועדה מקומית ואני כרגע בשלבי הוצאת היתר – איך ההחלטה משפיעה עליי?

תשובה:   תושבים שקיבלו אישור ועדה לבקשה תמ"א 38 יוכלו להוציא היתר תוך שנה מיום החלטת הועדה.

 שאלה:   אני בהכנה להגשת בקשה לועדה המקומית לפי תמ"א 38, יש לנו יזם והוא כבר עבד...איך זה משפיע עלינו?

תשובה: בקשות חדשות שעוד לא הוגשו לוועדה המקומית צריכות יהיו להיות מוגשות על פי המתכונת החדשה. יחד עם זאת, בתוך תקופת ההפקדה של התכנית החדשה –מתוך התחשבות בעבודה שנעשתה עד כה – ניתן יהיה, בהמלצת מהנדס העיר, להגיש בקשה לחיזוק במתכונת הישנה.

 שאלה:  הגשנו את כל המסמכים לוועדה המקומית, אך עוד לא התקיים דיון. איפה אנחנו עומדים?

תשובה:  אם המבנה נמצא במתחמים 4 ו-5 של רצ 106/1 – לא ניתן בשלב זה לאשר את הבקשה, בשל החלטת וועדת הערר. אם המבנה נמצא במתחמים אחרים – ניתן לדון בבקשה.

יחד עם זאת, בשל ההחלטה המצערת של וועדת הערר, העירייה מחויבת לעמוד במכסות מסוימות שמגבילות את יחידות הדיור שניתן להוסיף לכל

מתחם, ועל כן כל בקשה תיבחן לגופה על רקע מצב המכסות באותה עת.

 
 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

סרטון 2 דקות

סרטון 2 דקות

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

 

 

 

כל מה שקורה בעיר באנר הדר
יש לי שאלה לגדי ברקאי

 

מדורים