חיפוש
 
לדף הבית >>     גוף ונפש >>

מכאב להזדמנות - הצוואר // אורטופדיה רגשית

 

הצוואר מתווך בין השכל (הראש), זה החושב קדימה ומתכנן תוכניות בהתלהבות. לבין פלג הגוף התחתון, הזרועות והידיים ’הרשות המבצעת’ ואומר ההיבט כך: אלו אשר קלות בתכנון תוכניות בראשן, רצות קדימה בהתלהבות במחשבתן, אך משמגיע עת הביצוע המעשי, נתקפות בכבדות, פחדים וחששות, אלו אשר מכירות דפוס זה בתוכן, לבטח צווארן נוטה לרגישות יתר, על הבלבול והתסכול, שבמנת חלקו.

 

לפעמים נדמה, שבכל הזדמנות בה מוזכרת המילה ’צוואר’ בנוכחותנו, היא מעוררת בנו את הצורך הכמעט אוטומטי להתייחס קמעה לצווארנו שלנו, מחווה קלה של כמה מתיחות ימינה ושמאלה, אולי אפילו מספר נגיעות קלות לשחרור.

כן, כן, הצוואר ביחד עם העורף כולו, נמצא אי שם גבוה ברשימת השרירים או האזורים בגופנו שדורשים תשומת לב פעילה מצידנו.  מה גורם לאזור הזה להיות כה רגיש מבחינה פיזית? מה מסמל האזור מבחינת דפוסי הרגש שלנו? על כך ועל עוד פתרונות רלוואנטיים - נעסוק בהרחבה בכתבה שלפנינו.

( דרך אגב, אותו הדבר נכון גם לגבי מילים כגון: נשימה, לנשום וכו’ לפתע אנחנו ’נזכרים’ לנשום, נכון?)

סיטואציות שכיחות למדי הם מקרים בהם הלקוחה מגיעה לחוצה, ממהרת מהעבודה, חסרת שקט באופן בולט, היא נכנסת לקליניקה שלך, נשכבת על מיטת הטיפולים ולא רגועה...גם אם היא באמת רוצה בכך. 

עבורך דווקא מצבים מסוג זה יכולים להיות רגעי פז בהם יש לך הזדמנות להוכיח את מה שאת יודעת, להפתיע, להרגיע, פחות באמצעות מילים, יותר באמצעות מגע, לפעמים דקות בודדות של מגע קסם, של מגע מרפא, מצליח להרגיע ולהגיע למקומות בנפש האדם, שגם אלף מילים לא תצלחנה.

בכתבה הבאה נתמקד בדיוק בפיתוח מיומנות זו, כדי לתת לכל אחת ואחת מכן טיפים ועצות למגע של קסם, שיודע בדיוק היכן ללחוץ ואיך לגעת ובעיקר מתי, כדי שהלקוחה שלך, תחזור רק אליך, שוב ושוב, ובנוסף גם תמליץ עליך לחברות, כי קליניקה טובה ומוצלחת משלבת גם מכשור משוכלל וגם זוג ידיים אוהבות, עם מגע מרפא שישלימו את העבודה.

תחילה עלינו להבין כי אזור זה מהווה צומת אנרגטית, פיזיולוגית ואפילו רגשית גדולה מאד.  זהו אזור בו לכאב או הפרעה, יש את מלוא הפוטנציאל להוציא אותנו לגמרי מאיזון ואני מתכוון גם לחגורת הכתפיים והעורף, או ליתר דיוק, למשולש השרירים שכולל את שרירי הצוואר, הטרפז ומקרבי השכמות.

לכן הטיפול באזור זה, מבקש להתחשב בכמה נתונים חשובים. ראשית יש לזכור כי חוליות הצוואר הן החוליות העדינות ביותר ברצף חוליות עמוד השדרה וכמוהן גם השרירים העוטפים אותם, הינם עדינים ודורשים (לרוב) גישה טיפולית זהירה ומקצועית וחלילה לא אגרסיבית וכוחנית בצורה מסוכנת ומיותרת.

בנוסף, אזור העורף או מה שאנו מכירים כשרירי הטרפז, מהווה צומת של שרירים, לכן לעיתים ניתן להביא להקלה משמעותית בכאבים גם באמצעות דקות בודדות של עיסוי מקומי.

אם ברצונך לרכך, לחמם ולהרגיע מעט את האזור לפני העבודה עם ידייך, אני ממליץ להרטיב מגבת בנונית או קטנה במים חמים, לסחוט היטב, לטפטף עליה מס’ טיפות בודדות של שמן לבנדר איכותי טהור, לגלגל את המגבת ולהניח אותה על העורף של הלקוחה למשך 10 דק’, המגבת הלחה והחמה בתוספת השמן, יעשו עבודה נהדרת, עם או ללא תוספת עיסוי.

אך כדי שהרצון הטוב שלך יתקבל בברכה ועל מנת לחסוך אי נעימויות, אני ממליץ לבקש את אישורה של הלקוחה לכך, במיוחד אם זו הפעם הראשונה שלה אצלך, בפעמים שיבואו לאחר מכן אני מאמין שהיא כבר תחכה בכיליון עיניים למגע ידייך.

את לוחצת על נקודות מסוימות בשרירי העורף, לחצי תמיד עם הכריות של האצבעות ( לרוב אגודלים) הקפידי לחוש שאת לוחצת היכן שהשריר ולא על עצמות הכתפיים, התחילי בלחץ קל, שווה בין ימין ושמאל והגבירי את עוצמת הלחץ בהדרגה, השהי כל לחיצה שלך בשרירי העורף למשך מס’ שניות, לטובת אפקטיביות מרבית ועבדי בלחיצות מהחוץ פנימה במקביל, עבדי לאט, בהקשבה לכל ניואנס בגופה של הלקוחה, בהקשבה לכל צליל כאב או עונג העולה מגרונה, היי כל כולך במגע, בטוטאליות, כאילו הזמן עומד מלכת, גם אם העיסוי עצמו נמשך לא יותר מחמש דקות, אני מבטיח לך שגופה של לקוחתך יתגעגע למגע שלך - והיא תחזור.

ניתן לעסות את שרירי הצוואר גם ’בצביטות קלות’ יש לחוש את השרירים העוטפים את חוליות הצוואר מאחור ובצורת מלקחיים ללוש את האזור מעלה ומטה, בעזרת האגודל והאצבע המורה, עם או ללא שמן.

ניתן לבצע ’צביטות קלות’ לשרירי הטרפז, "העורף" כפי שכולם נוטים לקרוא להם, בשני מצבים.

האחד: מצב בו הלקוחה שוכבת על גבה ואת ניצבת בקדמת הראש מאחור, הכניסי ארבע אצבעות של כל יד מתחת לכתפיה, מעט פנימה לכיוון עמוד השדרה עד מקסימום של חמישה סנטימטרים מימין ושמאל ובסיוע האגודלים צבטי את השרירים, כאילו את מנסה לאחד את האגודל עם ארבעת האצבעות מתחת, לושי בעזרת האגודלים שרירים מתוחים אלו, לאט וברגישות המתבקשת.

ניתן לבצע תרגיל זה גם במצב שבו הלקוחה יושבת, אלא שהפעם משתנה המיקום של אצבעות ידיך, ארבעת האצבעות ניצבות בצד הקדמי ( זה הנמצא בצד של בית החזה) והאגודלים ממוקמים מאחור.

ובתנועה זהה, ’נצבוט קלות את השרירים הללו, בשילוב של תנועת האגודלים מעט ימינה ושמאלה.

מכוון שמרבית כאבי הצוואר נגרמים מנוקשות ומכיווץ שרירים (muscle spasm ), ניתן לבצע מתיחה עדינה וטובה ע"י הרמת העורף/ הראש והורדת הסנטר לכיוון בית החזה בקו ישר ובכך להאריך מעט את השרירים ולעיתים אף להביא להקלה מידית, רצוי לבצע מתיחה זו לפחות פעמיים, כמובן לאט ובהדרגה. לפני ביצוע מתיחות לאזור השרירים וחוליות הצוואר, יש לתשאל את הלקוחה על פציעות ישנות או בעיות פתולוגיות באזור רגיש זה.

המלצתי היא כי תחילה תתרגלי את המיומנויות הנ"ל במסגרת קרובה של חברות ומשפחה, תקבלי פידבק, תרכשי ביטחון וניסיון, כך תגיעי ללקוחותיך בידיים בוטחות ולב שקט.

זכרי, אם עדין אינך בטוחה, הימנעי מביצוע התנועה או התייעצי עם איש מקצוע מומחה.

לנשים בהיריון אין לבצע לחיצות באזור זה בשום שלב בהיריון, מחשש לזירוז צירים, ניתן לסייע ולהקל ע"י חימום קל של האזור באמצעות מגבת ( כפי שצוין לעיל) או לבצע תנועות אפלורז’ מקומיות בלבד.

מבחינה רגשית מייצגים שרירי הצוואר מספר היבטים מעניינים, בשפת הגופנפש מתואר הצוואר ’כמתווך’ ראשית, מכוון שהוא המחבר בין הראש - המנטאלי, הלוגי, החושב, זה המתכנן תוכניות ורואה קדימה.

ומנגד, מן העבר השני, ישנו הלב - זה המרגיש, הרגיש, המכיל, מקשיב, זה המביע רגשות ואוהב.

ולכן, אומרת גישה זו, כי אנשים אשר נוטים להתבלבל בין סיטואציות בחייהם הפרטיים, להביא את השכל אל מקומות בהם נדרש הלב ( לדוגמא: אהבה עושים מהלב ולא מהשכל)  או להביא את הלב לסיטואציות בהם נדרש השכל ( לדוגמא: חשבונות קוראים מהשכל) עלולים לסבול מרגישות יתר באזור זה, האם חשבת על זה?

היבט מעניין נוסף, מדבר על כך שהצוואר מתווך בין השכל (הראש), זה החושב קדימה ומתכנן תוכניות בהתלהבות. לבין פלג הגוף התחתון, הזרועות והידיים ’הרשות המבצעת’ ואומר ההיבט כך: אלו אשר קלות בתכנון תוכניות בראשן, רצות קדימה בהתלהבות במחשבתן, אך משמגיע עת הביצוע המעשי, נתקפות בכבדות, פחדים וחששות, אלו אשר מכירות דפוס זה בתוכן, לבטח צווארן נוטה לרגישות יתר, על הבלבול והתסכול, שבמנת חלקו.

אלו הן שתי פרספקטיבות מעניינות לשרירי הצוואר, את מוזמנת לקחת מעט זמן של שקט לעצמך, להתבונן בעצמך ביחס לנאמר ולהפיק עבור עצמך את המרב ובהמשך גם ללקוחותיך.

ועצה אחרונה לפני סיום: בראש ובראשונה טפלי בעצמך! בחרת במקצוע שכל כולו נתינה והרבה נתינה, לכן, על מנת שהחיוך על פניך יהיה תמיד אמיתי, על מנת שלא תישחקי מנטאלית או פיזית, טפלי בעצמך!

את המילים הטובות והעצות היפות שאת מעניקה ללקוחותיך - ישמי בעצמך! היי דוגמא ומופת ליופי פנימי וחיצוני, גשי לעבודתך בתחושת רעננות ובריאות, בצעי מתיחות לגב ולכתפיים בתחילת כל יום ובוודאי בסיומו, עשי הפסקות לארוחות קטנות ובריאות בין הטיפולים- אל תוותרי !

היי דוגמא אישית - לאהבה עצמית נכונה.  בכך תביאי ערך מוסף עצום מעצם נוכחותך, בכל טיפול.

דרך צלחה.

על הכותב: גלעד שימרון, מטפל אורטופדי בכיר, מומחה במגוון טכניקות עיסוי, מלמד קוסמטיקאיות טכניקות עיסוי משולבות ייחודיות לקליניקה, מרצה ומנחה בשיטת - אורטופדיה רגשית sh_gilad@012.net.il 

 
 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

סרטון 2 דקות

סרטון 2 דקות

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

 

 

 

יש לי שאלה לגדי ברקאי
כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים