חיפוש
 
לדף הבית >>     גוף ונפש >>

תיקון שבועות

 

לדעת השופט חיים כהן, השקפת העולם החילונית היא הבחירה לשים דגש על הערכים המוסריים הרבים שמצויים בבסיס של התורה שבכתב והתורה שבע"פ מתוך בחירה חופשית שאינה מחוייבת להלכה.

 

מה לאדם לא דתי ולקישוט התורה?!

חג השבועות הקרב הוא אחד החגים האהובים עליי. בחג זה אני נוטה להיות רוחנית יותר מהרגיל, ובמיוחד אני נהנית מהמנהג המתחדש בחברה החילונית של לימוד בערב החג הנקרא "תיקון שבועות".

על פי המסורת, התורה ניתנה לעם ישראל בבוקר חג השבועות, והלימוד הוא ההכנה ליום מתן התורה. מקור המנהג בספר ’הזוהר’ שהופץ לרבים במאה השלוש עשרה, ומאז נפוץ ברוב קהילות ישראל.

המילה ’תיקון’ היא מארמית, ובעברית משמעותה ’קישוט’, וזה הרעיון: לקשט את הכלה- התורה, במהלך הלילה, לקראת כניסתה לחופה למחרת בבוקר, בעת קריאת ’עשרת הדיברות’. ישנם עוד פירושים למילה ’תיקון’, אך זה הפירוש האהוב עליי.

המנהג המתחדש בקרב החילונים היהודים תמוה, לכאורה, מה לאדם שאינו דתי ולקישוט התורה?!

במסגרת שיעורי ’מחשבת ישראל’ אני מנסה לחשוף בפני התלמידים באופן פלורליסטי, מהי השקפת עולם יהודית. הרעיון המרכזי העומד מאחורי לימוד הנושא, מעבר להעמקת הידע בזהות היהודית, הוא להראות לתלמיד שלהיות יהודי חילוני, זה לא להיות בור ביהדות.

לצורך כך אנחנו מלמדים קטע מדבריו של השופט חיים כהן , שהיה המשנה לנשיא בית המשפט העליון וחתן פרס ישראל למדעי המשפט והגדיר את עצמו כיהודי חילוני.

בחיבורו "יהודיותה של מדינת ישראל" הוא מבקש להעניק למדינת ישראל החילונית מאפיינים יהודיים חשובים מבלי שתהפוך למדינת הלכה.

בדבריו הוא מדגיש את הערכים המוסריים שעומדים בבסיס האמונה היהודית והתורה, כמו העיקרון המוסרי של ’אהבת האדם’. עיקרון זה מופיע בויכוח בין ר’ עקיבא ובין תלמידו בן עזאי בשאלה, מהו הכלל הגדול בתורה.

 ר’ עקיבא בוחר בניסוח הידוע "ואהבת לרעך כמוך", ואילו תלמידו מעוניין לבחור דווקא בערך השוויון כשהוא מזכיר לבני האדם שכולם נבראו בצלם אלוהים.

גם הלל הזקן מנסח את העיקרון של אהבת האדם וקובע שהתורה כולה מושתתת על הכלל "מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך".

השופט חיים כהן מזכיר ערכים נוספים בתורה, כמו שוויון בין היהודי והגר, רדיפת צדק ומעל לכל את ערך הפלורליזם-ריבוי הדעות, הבא לידי ביטוי בנטייה המובהקת של חז"ל לשמר מחלוקות בכל עניין מתוך האמונה שכל דעה היא לגיטימית וראויה להילמד, גם אם לבסוף נקבעה הלכה המנוגדת לה.

לדעת השופט חיים כהן, השקפת העולם החילונית היא הבחירה לשים דגש על הערכים המוסריים הרבים שמצויים בבסיס של התורה שבכתב והתורה שבע"פ מתוך בחירה חופשית שאינה מחוייבת להלכה.

גם מגילת העצמאות של מדינת ישראל אינה דתית במהותה, ויחד עם זאת מחזקת את הערכים האוניברסליים שעליהם תהיה מושתתת המדינה כשהיא שואבת את ערכיה  מחזון הנביאים.

ערכים כמו: צדק, חירות ושוויון.

"...תהא מושתתה על יסודות החירות, הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל..." (מתוך מגילת העצמאות)

לכן, אם אתם מסכימים איתי שלהיות יהודי חילוני זה נפלא, כי יש לך חופש בחירה אמיתי בערכים איתם אתה מזדהה מתוך העושר האדיר שיש לספרות היהודית, מדוע לא תלכו גם אתם בערב חג השבועות הזה לאחד מהכינוסים של ’תיקון שבועות’?

אישית אני אוהבת את ’התיקונים’ שנערכים בבית המדרש בינ"ה באזור תל אביב ובירושלים  ’במכון הרטמן’ וב’בית אביחי’, ולתושבי מודיעין יש גם בעיר אצלנו, ואפשר לראות את כל הפרטים בעיתון "חדשות מודיעין" בלוח האירועים.

 
 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

סרטון 2 דקות

סרטון 2 דקות

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

 

 

 

לשכת המסחר

 

מדורים