חיפוש
 
לדף הבית >>     >>

חוזרים לשגרה! // טל וינקלר

 

החזרה לשגרה דורשת מכם ההורים להאמין בחשיבותה. לתווך אותה לילדיכם באמצעות הצפת הנושא בשיחה משפחתית, הקשבה, שיתוף, התייעצות ותיאום ציפיות.

 

החופש הגדול עומד להסתיים ועלינו ההורים החובה לעזור לילדינו להיערך לחזרה ללימודים. עלינו להחזיר אותם לשגרה, לפחות שבועיים לפני סיום החופש, על מנת לאפשר להם מעבר חלק יותר למסגרות הלימודים השונות, בין אם מוכרות ובין אם חדשות.

אם נמשיך "בשגרה הלא שגרתית", החזרה ללימודים עשויה להיות קשה במיוחד עבורם. אם כן, איך נעשה זאת?

•א.      נהייה משוכנעים בצדקתנו-

רוב הסיכויים שילדינו לא יאהבו במיוחד את הרעיון שיש לתרגל חזרה לשגרה. עצם הרעיון מבשר להם את סיום "החגיגה". לכן, כדי שנצליח לתווך להם את החשיבות של העניין, עלינו להאמין בכך בעצמנו.

הורים רבים מספרים כי הם נמנעים ממאמץ חינוכי כדי לא להיכנס עם ילדיהם לעימותים וכדי לשמר "שקט תעשייתי". ומה הם משיגים בכך? עוד שבועיים של כביכול שקט אך הצפה גדולה יותר של קשיי הסתגלות בתחילת הלימודים.

הגבול מתחיל אצלנו ההורים. רק כשהוא ברור והגיוני לנו, נוכל להציבו בנחישות ועקביות לילדינו. בלי להילחם, בלי להיכנע ובלי להתעמת. נאפשר הבעת אי שביעות רצון, נקשיב, נהייה אמפטים ויחד עם זאת נציב את הגבול.

זכרו שילדים יודעים מה הם רוצים אך לא בהכרח מה טוב עבורם.

•ב.     הדרגתיות ותיאום ציפיות-

יש לזכור שילדינו הספיקו במהלך החופש "להתמכר" להנאה, לבילויים ולשכוח מהו בית ספר ולפעמים גם מהי סמכות. לכן כמו בכול התמכרות, יש לטפל בהדרגה.

לא ננחית על ילדינו שינו דרסטי מהיום למחר. ניידע אותם כשבועיים לפני תחילת הלימודים. רצוי שנעשה זאת בארוחה משפחתית, כשהאווירה נינוחה ונעימה. נסביר להם שעוד שבועיים חוזרים ללימודים. לפני שנבשר להם על השינויים שיחולו החל ממחר, רצוי שנאפשר להם, קודם כל, להתחבר לרעיון עצמו. נשאל אותם איך הם מרגישים עם זה? למה הם מצפים? לקראת מה הם מתרגשים ושמחים וממה הם חוששים? מה יעזור להם להתארגן ולהיות מוכנים יותר לקראת?

•ג.       נפלאות השיתוף וההתייעצות -

תתפלאו כמה רעיונות יצירתיים יש לילדים שלנו. כשאנחנו מאפשרים להם שיתוף ומתייעצים איתם, אנו מעלים את תחושת הערך שלהם. המסר שאנו מעבירים להם הוא שהם מספיק חשובים לנו כדי שנקשיב להם ונלמד מהם. קל יותר להשיג שיתוף פעולה באווירה של כבוד הדדי, הקשבה והתעניינות אמיתית מאשר בהנחתה שעשויה להתפרש כשרירותית.

לשם כך, חשוב שאנו ההורים לא ניבהל אם ילדינו מגלים אי שביעות רצון לקראת החזרה ללימודים. חשוב שנקשיב, נכיר ברגשות השליליים שלהם ונגלה אמפטיה. ברגע שנגלה התנגדות ניתקל בהתנגדות בחזרה. מה עוד, שאם לא נאפשר להם "אוורור" של אותם רגשות שהם הדחיקו במהלך החופש, אלו עלולים לצוף ולהציף אותם בתחילת הלימודים ולהפריע עוד יותר להסתגלותם.

ההכנה לקראת חזרה לשגרה צריכה להיות גם רגשית ולא רק פיזית.

•ד.       שעות השינה -

במסגרת תיאום הציפיות, לאחר שאפשרתם אוורור רגשות, יידעו את הילדים לגבי השינוי המתוכנן בשעת השינה ואת ההיגיון העומד מאחורי זה. לילדים קל יותר לשתף פעולה עם גבול שיש מאחוריו היגיון. ניתן גם לומר שאתם מבינים שאולי זה יהיה קצת קשה בהתחלה אך מאד חשוב שנצליח בזה כדי שיהיה להם קל להקשיב ולהתרכז בכיתה. ילדים גם מאד אוהבים לשמוע שבלילה בחושך הגוף גדל והמוח מתפתח. (יש לכך סימוכין במחקרים)

החזירו את שעת השינה הרצויה בביתכם בהדרגתיות. התייחסו להשכבה כאילו לילדיכם יש ג’ט-לג. ילד שהולך לישון במשך חודש בשעה 22:00 לא יחזור בלילה אחד לישון ב 20:00. קחו לעצמכם לפחות ארבעה ימים להחזיר את שעת השינה והתאימו גם את שעת ההשכמה. בכל יום הקדימו את ההשכבה בחצי שעה וגם את ההשכמה.

זה מצריך מכם ההורים לא "להתעצל" ולעמוד על כך. זכרו - נחישות ועקביות. בכך תעבירו לילדיכם מסר שאתם עומדים במילה שלכם ושניתן לסמוך עליכם

 

•ה.     עידוד שיתוף פעולה בדרך יצירתית -

ניתן יחד עם הילדים לקנות לכול אחד שעון מעורר אותם יבחרו בעצמם (מתוך שתיים שלוש אופציות מוגדרות מראש). במידה ואינם קוראים שעון עדיין, ניתן לפני השינה לכוון את השעון בנוכחותם ולהראות להם כיצד להפסיקו כשהוא מצלצל בבוקר. לאפשר כל בוקר לילד אחר להיות "השעון המעורר" של הבית. (במקביל, ללא ידיעתם, רצוי שההורים ידאגו לתוכנית גיבוי ויתעורר קצת לפניהם).

עצם האצלת הסמכות והעברת האחריות מעצימה ומעודדת שיתוף פעולה. מאד לעודד את הילד שהצליח להתעורר ולהעיר : "איזה יופי שהתעוררת בזמן והערת את האחים שלך. בזכותך הם יתרגלו מהר יותר לקום מוקדם לבית הספר. כל הכבוד!"

•ו.        טקס השכבה-

לעתים גם שגרת טקס ההשכבה מתמסמס לו במהלך החופש הגדול וחשוב להחזירו.  רצוי שבמסגרת הזזת השעון גם נוודא שילדינו לא יירדמו מול הטלוויזיה וניידע אותם מראש שאנו חוזרים להרגלים הישנים והטובים. מכבים טלוויזיה / מחשב כשעה לפני ההשכבה ומתכוננים לשינה בדרך נעימה. אמבטיה כיפית עם האחים, צחצוח שיניים ומשחק / שיחה או סיפור לפני השינה. יתכן ויתקוממו אך כאמור, אם תאמינו בהיגיון שמאחורי השינוי, הם ישתכנעו ומהר מכפי שאתם חושבים.

מאחר וקיץ וילדיכם צמאים יותר בתקופה זו, חשוב להימנע ממשקאות עם קפאין לפחות שלוש שעות לפני השינה.

•ז.        שיעורי בית -

חלק מהילדים קיבלו לחופש הגדול משימות במתמטיקה ובהבעה וחשוב לא להשאיר אותם לרגע האחרון. עדיף לעשות עמם כל יום קצת מאשר להשאיר הכול ליום האחרון ולקבל רושם שלימודים זה עונש.

במידה וגם לכם יש עבודה לעשות, ניתן לנצל את ההזדמנות, לשבת עמם ולהפוך את מטלת השיעורים לחוויה של ביחד ולאו דווקא לעול. בכך שתשבו איתם ותעסקו בכתיבה וקריאה תהוו עבורם מודל לחיקוי.

 לסיכום- החזרה לשגרה דורשת מכם ההורים להאמין בחשיבותה. לתווך אותה לילדיכם באמצעות הצפת הנושא בשיחה משפחתית, הקשבה, שיתוף, התייעצות ותיאום ציפיות.

במקביל עליכם ללוות את התהליך בנחישות ועקביות ותוך יצירתיות. זאת על מנת לשמר אווירה נעימה ומכבדת שתעודד שיתוף פעולה מצד ילדיכם.

אספו את כל הסבלנות שיש לכם במחסנים, במזווה ובמרתפים כי ייתכן ותזדקקו לה.

בהצלחה!

 

הכותבת היא אם לארבעה, יועצת משפחתית, מנחה קבוצות הורים ומנחה במדרשה למקצועות ההנחיה במכון אדלר

מייל לתגובות: awinkler@012.net.il

 

 

 
 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

סרטון 2 דקות

סרטון 2 דקות

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

 

 

 

יש לי שאלה לגדי ברקאי
לשכת המסחר

 

מדורים