חיפוש
 
לדף הבית >>     >>

דמי חנוכה כהזדמנות לחינוך פיננסי // ילדודס

 

החינוך הפיננסי והשיח בבית על כסף חשוב מאוד. אבל חשוב לא פחות, שההורים יתנו דוגמה טובה לילדים. אי אפשר ללמד את הילד להיות אחראי, לתכנן מה לקנות בדמי הכיס, לבחור ולוותר על מה שלא מתאים לתקציב, אם ההורים לא מתנהגים בצורה דומה.

 

חג החנוכה המתקרב ודמי החנוכה הבאים איתו, הם הזדמנות טובה לדון בחינוך פיננסי לילדים. הורים רבים מתחבטים, מסיבות שונות, האם לתת לילדיהם דמי כיס. חלקם תוהים האם זה הכרחי, שכן ממילא הם דואגים לכל מחסורם של ילדיהם.

ישנם הורים שחושבים שבידוד הילד מהנושא הכספי הוא הגנה/הכנה נכונה יותר לעולם ולכן לא דנים בו וישנם אלו המעדיפים, מטעמי נוחות, להשאיר את השליטה הכלכלית בידם.

מנגד, מצויים הורים המעוניינים לתת לילדיהם דמי כיס אך מתקשים להתנהל מול  השאלות - מאיזה גיל? באיזו תדירות? כמה לתת?

ראשית, ממליצה שבמקום לשאול עצמנו מדוע לתת דמי כיס, נשאל לשם מה?  מה המטרות החינוכיות שאנו מנסים להשיג בכך שניתן לילדינו דמי כיס?

על פי הגישה האדלריאנית,,שלאורה אני מנחה, התפקיד ההורי שלנו הוא לעזור לילדינו לפתח עצמאות, אחריות ותחושת ערך גבוהה. שהרי, ללא שלושת כישורים אלו, יתקשו להסתדר בחייהם הבוגרים.

אם אבקש מכם לדמיין את ילדיכם 20 שנה מהיום, כשהם יוצאים מ"בית הגידול" שלכם, האם לא תייחלו לכך שידעו, בין היתר, להתנהל כלכלית באופן עצמאי ואחראי?

כישורים אלו לא מתפתחים ביום. זהו תהליך ודמי כיס מהווים, לצורך העניין, אמצעי נפלא לעודד אצל ילדינו אחריות, עצמאות ותחושת ערך גבוהה.

אז איך ומתי מתחילים?

לאותם הורים החוששים מדיבור על כסף עם ילדיהם, זהו חלק מהעולם בו הם חיים, לכן אי אפשר להתעלם ולא לגעת בזה, רק צריך לעשות את זה חכם, מותאם לילד, לגיל ולערכים עליהם מחנכת המשפחה.

לפני שנותנים לילד דמי כיס, מומלץ לדבר עמו על כסף ולחשוף אותו למציאות הכלכלית של המשפחה. כבר בגילאי הגן אפשר לקחת את הילד לקניות ולהראות לו את תווית המחיר על המוצר, להראות לו שיש כמה אפשרויות ולנמק למה בחרנו במוצר הזה ולא במוצר אחר. 

אפשר להסביר לילד שאי אפשר לקנות כל מה שרוצים, ושצריך לעבור דרך הקופה ולשלם כסף על כל מה שלקחנו.  זו הזדמנות להסביר לילד מאיפה יש לנו כסף ושכמות הכסף שיש למשפחה מוגבלת ולכן אי אפשר לקנות הכול.

אחרי שהילד חווה אתכם כמה פעמים את הדרך בה אתם קונים ומשלמים עבור הקנייה, קחו אותו לחנות צעצועים או קיוסק, אמרו לו את הסכום שהקצבתם לו לקנייה, ותנו לו לחוות את התסכול שהוא לא יכול לקנות הכול, ואת הסיפוק למצוא את הדבר שהוא רוצה וגם יכול לקבל. כמובן שאם הילד עדיין לא קורא מספרים, הוא ישאל אתכם כמה עולה כל דבר ואם זה יותר או פחות ממה שיש לו.

תנו לו להתלבט ביו מוצרים דומים, עזרו לו למצוא יתרונות וחסרונות, אבל חשוב שההחלטה בסוף היא שלו. רק אחרי שהילד למד לבחור תחת מגבלות, התקדמו אתו לשלב הבא, שלב דמי הכיס.

סכום דמי הכיס הניתנים לילד תלויים במספר גורמים: גיל הילד, סדר היום שלו ומהם הצרכים שלו וכמובן תלוי בהגדרה למה ישתמש הילד בדמי הכיס שלו ומה אתם תמשיכו לממן לו בנוסף לדמי הכיס.

כמובן שככל שהילדים גדלים, כך יש להם צרכים גדולים יותר ויקרים יותר. בגיל ההתבגרות ומעלה, חשוב עוד יותר להגדיר מהו הסכום אותו אתם יכולים לתת לילד ומה אתם מצפים שיממן בסכום זה.

הורים רבים בוחרים לתת דמי כיס נמוכים לילדיהם הבוגרים, דמי כיס שמספיקים למזון מהיר ומתנות קטנות, ומעדיפים להיות מעורבים יותר בחיי הילד דרך מימון הוצאותיו.

לצד היתרון של המעורבות ואפילו "שליטה", החיסרון של שיטה זו הוא הגבלת האחריות של הילד והגבלת החינוך לעצמאות פיננסית.

גם העיתוי תלוי בגיל הילד ובאופיו. כשהילדים קטנים, רצוי לתת להם מעט בכל שבוע - כך קל להם לתכנן וגם דחיית הסיפוקים לא ארוכה מדיי. החל מגיל 10-12 אפשר לעבור לתשלום חודשי ובכך להגדיל את רמת הקושי של התכנון והעמידה ביעדים. אבל עשו זאת עם הכנה מתאימה ומעקב צמוד בחודשים הראשונים שאכן הילד יודע לנהל את הזמן ולחלק את הכסף על פני כל החודש.

ובגיל ההתבגרות - דמי הכיס לא "מספיקים"? יש דברים נוספים שהנער/ה רוצה לקנות ואין לו/לה כסף? עודדו אותם לצאת לעבוד. החל מדוגסיטר, בייביסיטר, מלצרות ועבודות סטנדרטיות לבני נוער, ועד ליוזמות יצירתיות כמו מכירת תכשיטים שיצרו, העמדת דוכן לימונדה במרכז המסחרי וכו’.

דמי כיס הם בעצם "המשכורת" הראשונה שהילד מקבל. זה מגיע בסכום קבוע, בזמן קבוע והשליטה בכסף היא של הילד בלבד.

כל המושגים מעולם המבוגרים של שליטה בהוצאות וההכנסות ותכנון כלכלי, באים לביטוי גם אצל הילדים, וצריך לעזור לילד לעשות את זה כמו שצריך. זהו הצעד הראשון בדרך לניתוק הילד מהתלות בארנקו של ההורה כדי שבבוא היום יוכל להפוך למבוגר עצמאי פיננסית בעל יכולת לכלכל את הוצאותיו בתבונה".

מומלץ "לשמור מרחק" ולא להתערב ולקבוע לאן הולך הכסף. אסור שהנושא יהפוך למאבקי שליטה בין ההורה לילד. ובטח לא "להעניש" את הילד באמצעות מניעת דמי כיס או לצ’פר אותו באמצעותם. צריך לעמוד מהצד ולנצל את מה שקורה כדי לחנך את הילד ולא כדי להוכיח אותו.

אחריותנו כהורים, לעזור ולכוון את ילדינו לעשות עם הכסף שימוש נכון ע"פ הערכים המשפחתיים.

ולסיום,  החינוך הפיננסי והשיח בבית על כסף חשוב מאוד. אבל חשוב לא פחות, שההורים יתנו דוגמה טובה לילדים. אי אפשר ללמד את הילד להיות אחראי, לתכנן מה לקנות בדמי הכיס, לבחור ולוותר על מה שלא מתאים לתקציב, אם ההורים לא מתנהגים בצורה דומה.

הורים שנתנו לילדיהם דמי כיס וחינוך פיננסי מגיל צעיר, יחוו את ההתבגרות הפיננסית של ילדיהם בצורה קלה יותר. בבית יתנהל  שיח כלכלי וגם אם הילד יתמקח ויבקש העלאה, זוהי הכנה מצוינת לעתיד כאשר "הילד" יצטרך לגלות יוזמה ולבקש העלאות שכר מהבוס.

חג שמח ובהצלחה!

הכותבת היא אם לארבעה, יועצת משפחתית, מנחה קבוצות הורים ומורה במדרשה להנחיית קבוצות במכון אדלר

 
 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

סרטון 2 דקות

סרטון 2 דקות

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

 

 

 

לשכת המסחר

 

מדורים