חיפוש
 
לדף הבית >>     חברה וקהילה >>

לקראת תפילות החג  - הושלם שימור בית הכנסת הגדול

 

מהחלפת מערכת החשמל, שיקום רצפת העץ והנגשת בית הכנסת ועד להתקנת חלונות ויטראז מהפנטים וצביעת כיתוב בית הכנסת בזהב * אחד מהסמלים המובהקים של המושבה ראשון לציון עבר תהליך שימור ארוך ומקיף ויפתח לציבור במלוא הדרו בערב החג

 

חג שמח. ראש השנה 2017 יהיה מיוחד במינו לתושבי ראשון לציון בכלל ולמתפללי בית הכנסת הגדול וההיסטורי בפרט. אחד מהסמלים המובהקים של המושבה יפתח שעריו לאחר השלמת אחת מעבודות השחזור הרגישות, המורכבות והארוכות שידעה העיר ראשון לציון. לאור מורכבות העבודות והשאיפה לאפשר כמה שניתן את המשך הפעילות בבית הכנסת, חולקו העבודות לשלושה שלבים, כאשר השלב הראשון החל בסוף 2012  עם הכנת תיק תיעוד מיוחד בן מאה עמודים ועבודות שיחזור ושימור חלקו החיצוני של המבנה.

חלק ב’ בעבודות יועד לפיתוח סביב המבנה ושלב ג’ שכאמור הושלם עתה, התמקד בעבודות הפנים של בית הכנסת והן כוללות החלפת כל מערכת החשמל, טיח ותקרות. כמו כן גם החלפת ושיקום רצפת העץ הקיימת, המדרגות והגלריה. כמו כן, במסגרת הצורך להתאים את המבנה לתקנות הנגישות, תותקן בקרוב מעלית חיצונית. סך הכל השקיעה עיריית ראשון לציון, באמצעות החברה הכלכלית שהובילה את הפרויקט בראשות ניצן פלג, כחמישה מיליון שקלים.

בית הכנסת הגדול הוקם בין השנים 1885 ל-1889 על ידי מייסדי ראשון לציון והיה לאחד המבנים המפוארים במושבה הקטנה ומרכז חברתי למתיישביה. זוהי עבודת השחזור המקיפה והרחבה ביותר מאז שבית הכנסת הוקם. בית הכנסת כולל שלוש קומות - קומת מרתף בשטח של כ- 150 מ"ר, בשני מפלסים, קומת קרקע בשטח של כ-  230 מ"ר וקומת גלריה (עזרת נשים) בשטח של כ- 130 מ"ר. 

במהלך העבודות נשלחו דגימות שכבות צבע למעבדת מחקר צבע מיוחדת בניו יורק, כאשר המטרה הייתה להגיע לצבע המדויק ביותר ולשחזרו. סטודיו מיוחד גויס לשימור ושחזור שעמל בדיוק רב על ציפוי הכתובת בחזית בית הכנסת שבו כתובות האותיות "תרמה", סמל מגן דוד גדול ומתחתיו הכיתוב "בית הכנסת הגדול". הציפוי נעשה על פיגום מכוסה ביריעות ניילון כדי למנוע מריחת הצבע שכמובן גם הוא מקורי- זהב טהור 22 קראט. גם חלונות הויטראז’ זכו לתשומת לב מיוחדת, הם פורקו בעדינות, נוקו ושוחזרו. בוצעו עבודות נגרות בדלתות ובחלונות ובוצעו עבודות ברצפת העץ ובארון הקודש. כמו כן במסגרת הנגשת בית הכנסת תותקן מעלית במקום. יש לציין כי העבודות נעשו באמצעות קבלנים שמומחיותם בנושא שימו=F8 ושחזור אתרים היסטוריים ומוכרים על ידי המועצה לשימור אתרים ארצי. לפרויקט שותף מוזיאון ראשון לציון, אשר מטפל בפרוגראמה לעיר ההיסטורית ומרכז יחד עם אגף התכנון בעירייה את פיתוח לב העיר ההיסטורית. ראש העירייה, דב צור, שילדותו עברה בצלו של בית הכנסת המפורסם, אמר: "ערב ראש השנה אנחנו משלימים את שימור בית הכנסת הגדול וההיסטורי של העיר. עבורי, כמי שגדל ברחוב נחמה, ממש מאחורי בית הכנסת, המקום הזה הוא סמל לראשון לציון המושבה. אני גאה שבמשמרת שלי זכיתי להחזיר אותו לזוהרו ותפארתו. אני מבקש להודות לחברה הכלכלית על העבודה המרשימה. שנה טובה לכולנו".

שחזור בית הכנסת הגדול הינו חלק מתוכנית השימור המקיפה שמובילה עיריית ראשון לציון הכוללת כמאה מבנים היסטוריים, בניהם: בית הפקידים, מלון לונדון, באר המושבה, בית הדואר ועוד.

צילום אווירי: אלי גוטליב

 
 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

סרטון 2 דקות

סרטון 2 דקות

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

 

 

 

לשכת המסחר

 

מדורים