חיפוש
 
לדף הבית >>     קובי עצבני >>

הרב אלחרר פסק: יש לקיים במודיעין את הלכות פורים יומיים // קובי עצבני

 

ובעברית. יומיים של פורים על כל ההשלכות. הרב מאחורי הכותרת, רב העיר היחיד שלנו עפ"י גירסת העיריה, הרב אלחרר. המקום, אתר kooker , הזמן, פורים האחרון. אם כך הרב מתחיל את הדרך בלי הרב לאו, אז אנא העיר הזו באה

 

כותרת מעצבנת ומקוממת נכון? בהמשך תקראו מה בדיוק כב’ הרב אלחרר אמר בפסק ההלכה שלו תוצרת בית שמאי משודרג על מה שהוא קובע שיש לעשות בעיר החרדית מודיעין מכבים רעות. כן, והכל לא הגיע לאתר koker משמיים אלא ממנשר רשמי של העירייה כולל לוגו כהלכתו.

את זה ידעו במח’ שרותי הדת כולל מין הסתם מחזיק תיק שרותי הדת, ברוך בוכניק. אבל היו לענין הזה גם מס’ פרומואים: לאחר פרסום הידיעה באתר ביום א’ השבוע, "מודיעין על פי הרב אלחרר ומח’ שרותי הדת" קיבלתי כמה שיחות טלפוניות של תושבים זועמים שחרה להם שאני מדביק לרב העיר שלנו תדמית של רב חרדי הרוצה אחרי פרישת הרב לאו, למשוך את העיר כמה שיותר לשיטתו קרוב לקב"ה, ובעברית צחה, להביא את העיר כמה שיותר קרוב לבית שמש. 

אתמול יום ג’ משפרסומה הכתבה החדשותית שלנו מיום ג’ השבוע: "מי צריך חסות אם אפשר להוציא מהקופה הציבורית" הגיעו טלפונים של כל מיני מעורבים בסלט המטבוחה הזה והבנתי שאין ברירה אלא להביא לכם קמצוץ ממה שאני יודע (ואני יודע עוד) ויש מין הסתם עוד כמה דברים שבינתיים איני יודע.

סגן ראש העיר מיכאל חרל"פ שנאבק בדרכו ברב העיר מין הסתם והטבע אינו טלית שכולה תכלת וכמוהו עוד כמה נבחרים מהמחנה הדתי לאומי, אך בניפוי עניני פוליטיקה ושאר מאבקי סרק בין מחנה רב העיר המחוזק בחבר המועצה ברוך בוכניק והרב ציקוטאי המחוזק בסגן ראש העיר מיכאל חרל"פ, מה שנותר במסננת אלו הן העובדות. ואותי הן מעצבנות גם אם זה מעצבן כמה מגלגלי עיניים משועממים ורובצי דפי פייסבוק 24/7.

האמת היא שמלכתחילה לא היה בכוונתי להעלות את כל הסוגיות שעלו השבוע ואלה שעדיין לא באופן שכזה. אבל משהו התפקשש. בתיאום שלי עם הרב אלחרר, רבה של מודיעין, ניסתה כתבתנו יפעת כהן לתאם עם כב’ הרב ראיון חג חגיגי שדן בסוגיות דת, ימים נוראים חגים ושאר עניני דיומא. מאחר והרב התעקש לקבל את השאלות בכתב ומראש, חרגתי ממנהגי ושלחתי לו את השאלות.

וכך התגלגל לו השבוע בלך ושוב ושיחות מסוננות עד שלבסוף הבנתי שראיון חגיגי לקראת הימים הנוראים וחג הסוכות עם כב’ הרב לא יהיה. הדיוט בהלכות ומשניות אנוכי, ומה שנותר אצלי זה רק תחושה לא נעימה שמה כב’ הרב שלא רוצה להתמודד עם קושיות דוקא הימים הנוראים. אולי.

ועכשיו לנושא הטור - פורים. כידוע בירושלים שהינה עיר חומות, כך קבעו רבותינו, יש לקרוא את המגילה יומיים. ומאז אגב, כל בתי הספר בארץ שובתים ביום שלאחר פורים.

כל השנים בהם היה כאן רב עיר נוסף, הרב לאו, איש לא חשב כולל הרב אלחרר שזה הזמן לצאת עם פסקי הלכה מהפכניים. למה להסתבך כשיש רב נוסף ונכבד מבית הילל שמחפש תמיד רק איך להקל ולא להחמיר עם הציבור.

והנה הרב לאו הלך לכיסא הרם ביותר ועד שיבוא המשיח... סליחה, עד שיהיו בחירות לרב/ני מודיעין, בינתיים כרב יחיד בעיר, למה לא לשלוף מידי פעם משהו מתפיסת עולמו האמיתית, זו המתאימה יותר למודיעין עלית השכנה.

וזה אכן הגיע. ב 12/3 השנה, מעט לפני פורים האחרון, התפרסם פסק של כב’ הרב באתר אלמוני בשם koker,, אבל בעידן האינטרנט, זה צף מהר מאוד ואיך לא, כשאת הפסק עוטף דף רשמי למהדרין של עירית מודיעין. הנה הסכיתו וקראו בעצמכם חלק מהקול קורא שנכתב וחולק לתושבי העיר בבתי הכנסת:

מוקפים חומות? רב העיר מודיעין הגאון רבי אליהו אלחרר שליט"א הורה לראשונה לבני העיר מודיעין כי יש להחמיר ולקרוא את המגילה בטו’ באדר
,במכתב שהוציא הרב לבני העיר כותב הגר"א אלחרר :" לשאלת רבים כדת מה לעשות בנדון קריאת המגילה ביום טו’ באדר פורים דמוקפים בעירנו שנמצאת סמוך ונראה מהעיר העתיקה לוד שהוא ספק כרך". לאחר שמבאר הגר"א אלחרר את דברי הפוסקים ומבאר את דבריו על פי שיטת החזון איש הוא פוסק:"הקורא את המגילה במודיעין מכבים רעות גם ביום טו’ באדר משום שרוצה לחוש לסברת הפוסקים הנ"ל הרשות בידו ותבוא עליו ברכת הטוב".

בעיריה אגב שלא לציטוט, ניסו להמעיט: "הוא חזר בו, זה לא מה שנראה" ושאר ירקות, אבל מה שנראה יותר הגיוני ואיש לא הראה לנו שום פסק הפוך, זה שמישהו כאן, ואולי היה זה מחזיק תיק שרותי הדת ברוך בוכניק שמכיר וחי את שני העולמות, זה החרדי וזה הדתי לאומי וכחוזר בתשובה גם את העולם החילוני, הבין את פוטנציאל חומר הנפץ של הכדור הלוהט הזה ודאג שהענין ישאר תיאורטי בלבד.

תיאורטי או לא. מדובר וכך אני טוען תמיד בתפיסת חיים חרדית וכשתגיע שעת כושר, יצאו לאוויר עוד פסקי הלכה בסגנון זה או בעטיפה אחרת ( ויש, אחד מהם אף עדיין מבעבע ) העלולים לבלבל את הציבור הדתי מתון בעיר וכמו שקורה במדינתנו הקטנה (הדרת נשים כמשל) יהיו מי שלא יעזו להמרות פסק הלכה של הרב ובעוד כמה שנים ( רב עיר יכל להיות בתפקידו כל חייו ללא הגבלת פנסיה ושאר מגבלות אנושיות מוכרות) ניווכח שזה הפך למיינסטרים.

הכי שורף לי את הפיוז זו היומרנות של מובילי דעת הקהל הדתי ובתוכם כאלה שקיבלו הסמכה לרבנים בני אנוש מרבנים בני אנוש אחרים שקיבלו מקודמיהם שאף הם רק בני אנוש חכמים וגדולים בחוכמה אבל בטח לא חוכמה אלוהית.

להתיימר לתרגם  את כוונותיו של הקב"ה לרמה פרקטית ולפורטה לפרוטות יומיומיות, זה להאניש ולגמד את דמותו של הקב"ה  בעיני חלקים באוכלוסיה כמוני למשל, הסבורים שלשום בן אנוש אין זכות לפרשן את אלוהים ולקבוע פסקי הלכה, מה מותר ומה אסור בלי לתת ביאור לוגי ומבלי יכולת לחלוק או להתנגד, ומכאן ההקצנה הדתית מחד גיסא אצל חלק מהעם הנוהה אחריהם ומאידך גיסא לתחושת הסיאוב אצל חלק אחר בעם, בתוכם עבדכם הנאמן , מהדת והכל בגלל מי שמוביל את הדת (שבמקורה באה לגבש את עם ישראל במדבר כעם) שחלקה יפה, חיובי וחברתי, לכיוון ההקצנה, למחלוקת ושנאה בעם.

וזה בשורה התחתונה מה ששורף לי את הפיוזים, וזו הטרגדיה של היהדות בפרט ושאר הדתות בעולם בכלל.

מה, לא ככה?

 
 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

סרטון 2 דקות

סרטון 2 דקות

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

 

 

 

לשכת המסחר

 

מדורים