חיפוש
 
לדף הבית >>     קובי עצבני >>

מודיעין: מחיר למשתכן - עובדים עלינו בעינים

 

דירת 3 חד’ בקייזר בכ. 1.2 מיליון שקל. זה המחיר שנדרש מהזוכים "ברי המזל" שיעלו בגורל בפרוייקט "מחיר למשתכן" שפורסם השבוע באתר משרד השיכון. לעומת זאת בדירות 4 חדרים ההנחה כן משמעותית.

 

השבוע התפרסמו באתר משרד השיכון שני פרויקטים במסגרת מחיר למשתכן. באחד משני הפרויקטים מוצע להשתתף בהגרלה על   דירת 3 חד. המחיר המוצע....1.2 מיליון שקל.

לפני כ 4 שנים התפרסם באתר פרויקט דומה באשדוד במסגרת מחיר למשתכן, ושם נדרש לדירת 4 חד’ מחיר של כ 900.000 שקל. באותו חודש התפרסם מכרז דומה בדיוק ביבנה הירוקה. המחיר, 570.000 שקל. מתברר שכל אלו שנרשמו למכרז באשדוד ביטלו את השתתפותם ונרשמו לפרויקט ביבנה.

ואם במודיעין עסקינן, גם במודיעין המחירים בעבר לא היו רחוקים מזה של יבנה הירוקה. האחרון לפני כחודש היה טיפה יותר גבוה, אבל עדיין ההנחה בו ניכרת. גם בשכונת הסלעים בראש העין לפני כחודשיים החלו בהרשמה לדירות 3 חד’ והמחיר שם נסבל בהחלט ונחשב מחיר מציאה.

אז על מי באים פה לעבוד. עד היום אני מנסה להבין איך דבר כזה קורה, ואיך יש פער בלתי נתפש שכזה ואיך בדיוק במשרד השיכון מצפים שההמונים יציפו את משרדי האחים אוזן, בעיקר כשבעתיד אמור להתפרסם חלק נוסף במסגרת הפרויקטים של מחיר למשתכן במחיר הרבה הרבה יותר זול. ולהזכירכם מדובר ב 18 דירות בלבד.

למען ההגינות נציין שיחד עם דירות ה 3 חד’ יצאו למכירה גם דירות 4 חדרים ושם המחיר אכן משקף הנחה של למעלה מ 300.000 ש"ח, אבל עדיין אנו מדברים על זוגות צעירים שמין הסתם משוועים לדירות קטנות.

אז איך זה קורה. למי שאינו בקיא נסביר איך העסק הזה עובד. משרד השיכון מפרסם לדוגמא מכרז לבניית 60 דירות , 45 מהם במחירי השוק  ו 15 הנותרים מחירן נקבע מראש ע"י החברות המציעות והחברה שמציעה את המחיר הכי זול היא שזוכה. החברה הקבלנית עושה את החשבון שלה, מוזילה ככל יכולתה את המחיר ל 15 הדירות מתוך הנחה שאת ההפסד יקזזו כבר המכירות במחירי השוק ליתר  45 הדירות.

העוקץ איפה נמצא בשני מדדים, מחיר הקרקע וכן אחוז הדירות המוזלות מול סך הפרויקט. ככל שמחיר הקרקע יותר זול (רק בחלומות במודיעין) וככל שאחוז הדירות המוצעות  למכירה בזול  קטן יותר, כך הקבלן יכול לספוג ביתר קלות את ההפסד ואז יציע מין הסתם מחיר זול מאוד לדירות המוזלות.

אז מה היה לנו כאן, 18 דירות מוזלות והמחיר "המוזל" בשמיים וזה אומר שכנראה מחיר הקרקע יקר ואחוז הדירות המוזלות גבוה יחסית לסך הדירות בפרויקט. ושימו לב ששני הפרויקטים שיצאו השבוע הם של אותו קבלן. כנראה שלא היו הרבה קופצים בגלל אי הכדאיות ומין הסתם לא רבים ייגשו ואני כבר מכיר מס’ מכרים  שהחליטו לא להירשם להגרלה הנוכחית בשל חוסר כדאיות.

אז בחודש בו ראיתי לפחות דירה אחת במודיעין (3 חד’)   שנמכרה בשוק החופשי  בדיוק במחיר של מחיר למשתכן, נראה לי שזאת יותר מחוצפה והתעמרות לעשות צחוק מאותם מאות שצבאו אך לא מזמן על לובי העירייה לבקש תעודת זכאות.

ועכשיו מספרים לנו שהשר כחלון מתכוון להכניס את כל הדירות שישווקו לפרויקט ובכך לעצור את המחירים הגואים, אבל אם מחירי הדירות בפרויקט הנדון משקפים מה שמחכה לנו (כי בעתיד רק מחירי הקרקע יקבעו ולא בטוח שזה יגרה קבלנים לגשת למכרזי המשרד), אזי כל הסיפור על צניחת מחירים הם חלומות באספמיה. ותקנו אותי אם אני טועה.

 
 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

סרטון 2 דקות

סרטון 2 דקות

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

 

 

 

יש לי שאלה לגדי ברקאי
כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים