חיפוש
 
לדף הבית >>     גוף ונפש >>

למה הילד עושה לי את זה?

 

ניסיתם פעם לחנך ילדים דרך זווית הראיה שלהם? - זה הזמן ! הכותבת הינה מפעילת "משפחה פלוס", המרכז להורות וזוגיות בריאה

 

הורים מתמודדים עם שלל של קשיים ודילמות בחינוך הילדים, לעיתים ללא יכולת לפתרון ואף לתגובות קיצוניות יותר מצד הילדים.

"חינוך ילדים" מזמן הפך למקצוע אותו צריך לרכוש ורצוי מגיל מוקדם ככל האפשר, שכן ידע ואינפורמציה נכונים יכולים למנוע הרבה מאוד מהקשיים איתם מתמודדים ההורים ביומיום ואף לא פעם, יוצרים קשיים הנמשכים לאורך זמן ללא מוצא ותחושת תסכול וחוסר אונים.  

השאלה "למה הילד עושה לי את זה"? או "למה הוא מתנהג כך?" או "מתי היא תלמד שלא עושים זאת?" וכדומה, הינה שאלה שהורים רבים שואלים, לרוב מתוך כעס ותסכול ולפעמים מתוך רצון להבין, אך ללא יכולת של ממש להתמודד ולהביא לשינוי בהתנהגות הילד. הבנת צורכי הילד ותשובות לשאלות ה"למה" יכולות לגרום לשינוי בהתנהלות ובתגובות ההורים ובכך לשנות לחלוטין את התנהלות הילדים.

להלן מספר שאלות "למה" ודוגמאות לחשיבה הורית מול ההתנהלות והחשיבה שונה לחלוטין של הילד:

"למה הילד לא אוכל טוב?" או "למה הילד אוכל יותר מידי?"

מזווית ההורים: דאגה לשלום הילד, רצון להקנות חינוך והרגלים לאכילה נכונה וכדומה..

מזווית הילד:  הרבה מאוד התעסקות ותשומת לב סביב האוכל, מה שגורם לילד להימנע או לאכול יותר. מבחינת הילד זו מלחמת כוחות על דבר שהוא בשליטה בלעדית שלו - כמות האוכל שהילד אוכל.

מה הפיתרון? במידה והילד לא אוכל הרבה, מומלץ להתעסק במה הא כן אוכל. התייחסות ל"כן" תלמד את הילד לאכול טוב יותר. במידה והילד אוכל יותר מידי, מומלץ פחות להתעסק עם האכילה שלו ויותר לשלוט בדברים שנכנסים הביתה. הרבה יותר קל לומר לילד שאין גלידה בבית, מאשר שלא יוכל גלידה כי זה משמין. 

"למה הילד משקר?"  

מזווית ההורים: ההתעסקות עם השקר, הרצון ללמד את הילד לומר את האמת, חינוך לערכים ויושר, דאגה כנה לשלומו ולהתנהלותו של הילד סביב השקר וכולי...

מזווית הילד: הפחד מלומר את האמת, חוסר היכולת להסביר את הקושי, רצון לקבלת התייחסות סביב השקרים, מניפולציות רגשיות, תחושה של חוסר אמון ולחץ.

מה הפיתרון? אין ילד שקרן. לכל שקר יש סיבה. התייחסות שונה לשקרים והבנת המקור לשקר תלמד את הילד לא לשקר. עבודה על דימוי וביטחון עצמי של הילד תעזור לו להימנע מלשקר. 

כאמור, כאשר הורים מבינים מהיכן מגיעה ההתנהגות של הילד, שינוי בהתייחסות ובתגובות משנים לחלוטין את התנהגות הילד. בייעוץ והדרכה הורית מקצועית ניתן ללמוד ולהבין מהו הקושי של הילד ובאילו דרכים ניתן לעזור לו, כך שלא תיווצר פגיעה ביחסים והתנהלות שגויה לאורך שנים.

רחל לוי- משפחה פלוס   המרכז להורות וזוגיות בריאה   www.familyplus.co.il

 
 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

סרטון 2 דקות

סרטון 2 דקות

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

 

 

 

לשכת המסחר
יש לי שאלה לגדי ברקאי

 

מדורים