חיפוש
 
לדף הבית >>     פרשת השבוע >>

פרשת השבוע - לך לך / אברהם מציג את אשתו כאחותו

 

כבר בנסיעתו למצרים (בגלל הרעב בארץ) נאלץ אברהם להציג את אשתו שרה כאחותו ,בגלל החשש שיהרגו אותו, כדי לקחת אותה לעצמם. אומנם היא נלקחת למלך בגלל יופייה אבל...

 

הויכוח העכשווי בינינו לבין שכננו הערבים לא התחיל מהיום. כבר בימים הראשונים של ההיסטוריה עדים אני לדואליות מתמשכת בין העם היהודי ליתר העמים. לפעמים מקבלים אותנו ועל פי רוב דוחים ושונאים אותנו. רמזים ראשונים של מורכבות זו מתוארת בפרשת השבוע.

אברהם, שעד כה לא ידענו עליו הרבה,(בניגוד לנוח שמתואר כאיש צדיק תמים) מצטווה לעזוב את משפחתו ומולדתו ולצאת לארץ כנען.

היחסים של אבי האומה -אברהם אבינו- עם התושבים המקוריים לא תמיד זרמו על מי מנוחות.

כבר בנסיעתו למצרים (בגלל הרעב בארץ) נאלץ אברהם להציג את אשתו שרה כאחותו ,בגלל החשש שיהרגו אותו, כדי לקחת אותה לעצמם. אומנם היא נלקחת למלך בגלל יופייה אבל -בהתערבות מלמעלה -הוא נאלץ להשיבה לבעלה.בהמשך הוא גם יוצא למלחמה על מנת לשחרר מהשבי את בן אחיו-לוט. לאחר מלחמה זו מרגיש אברהם חוסר ביטחון מכמה סיבות (כמה אקטואלי בתקופה קשה זו) שמא יתלכדו וילחמו בו שוב נגדו. או אולי הרג במהלך המלחמה אנשים שהיו חפים מפשע והוא עלול להיענש על כך ה’ אומר לו:"אל תירא אברם אנוכי מגן לך שכרך הרבה מאד" ועל כך מסביר רש"י: לא תיענש על כל אותן נפשות שהרגת... והמלכים לא יתקיפו אותך כי אנוכי מגנך.

שתי בריתות כורת הקב"ה עם אברהם , בברית בין הבתרים הובטח לו:"לזרעך אתן את הארץ הזאת". ועד היום יש מהמוסלמים שטוענים שהם בני ישמעאל ולכן ההבטחה נועדה להם.

לקראת סוף הפרשה מצטווה אברהם לעשות את ברית המילה. ובתמורה: הבטחת זרע בנים. וזאת למרות שהיה לו את ישמעאל מהגר וגם הוא נימול כבין שלוש עשרה,ואברהם בן תשעים ותשע שנים. ברית זאת המקוימת עד ימינו על ידי כמעט מאה אחוזים מהיהודים מבטיחה את המשך הקשר בין בני ישראל לקב"ה ככתוב:"והקימותי את בריתי ביני ובינך ובין זרעך אחריך לדורותם לברית עולם "

שבת שלום.

 
 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

סרטון 2 דקות

סרטון 2 דקות

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

 

 

 

כל מה שקורה בעיר באנר הדר
יש לי שאלה לגדי ברקאי

 

מדורים