חיפוש
 
לדף הבית >>     גוף ונפש >>

אחיזת עיניים או אולי יש דברים בגו?

 

מספרים על רבי שמואל הנגיד ששימש בתפקיד הווזיר הגדול בנסיכות גרנדה, שכשהיה עליו למצוא אדם לתפקיד מסוים, היה בודק את כתב ידו. באחת הפעמים דחה אדם שביקש להתקבל לשורת סופרי המושל

 

מספרים על רבי שמואל הנגיד ששימש בתפקיד הווזיר הגדול בנסיכות גרנדה, שכשהיה עליו למצוא אדם לתפקיד מסוים, היה בודק את כתב ידו. באחת הפעמים דחה אדם שביקש להתקבל לשורת סופרי המושל, לשאלתו של אותו אדם מדוע דחה אותו ענה שראה בכתב ידו שיש לו נטייה לגניבת סופרים והוא עלול להעתיק רעיונות כרעיונות מקוריים שלו.

ישנה אמרה ידועה: "כשם שפרצופיהם שונים כך דעותיהם שונות", זאת אומרת שכמספר האנשים, כך מספר הפרצופים ומשום כך פרצופו של האדם ייחודי לו כפי שטביעת אצבעו ייחודית לו. גם כתב היד ייחודי לאדם, אין שני אנשים בעלי כתב יד זהה, נוכל למצוא כתבי יד דומים, אבל לא כתבי יד זהים. אפילו כתב יד של תאומים זהים, דומה, אבל לא זהה. ישנם כתבי יד בהם האותיות גדולות וישנם כאלו בהם האותיות קטנות, לפעמים הכתב ממלא את כל הדף ולפעמים רק את חלקו.

אך האם מכאן ניתן ללמוד על אופיו של הכותב? הרי כתב היד משתנה בהתאם למצב הרוח או למידת העייפות שהאדם חש כאשר הוא כותב, ובכלל בתקופות שונות בחיים כתב היד נראה שונה. ההוכחה שיש דברים בגו נעוצה בשאלה עצמה, אם כתב היד לא היה משתנה בהתאם למצב הרוח, מידת העייפות או כל גורם המשפיע על הכותב, הרי שהכתב לא היה משקף את הליכי הנפש של הכותב. כאשר אנחנו שמחים או עצובים, הבעות הפנים משתנות אך לא תווי הפנים, עדיין נזהה אדם מוכר, בכל מצב רוח. כך גם בכתב היד, ישנם סימנים לעצב או לשמחה, מצוקה או רגיעה אך מהות הכותב ואופיו הבסיסי משתקפים בעוצמה. מכתב היד ניתן ללמוד דברים רבים על הכותב: מוסריות, יכולות שכליות, יציבות נפשית, בטחון עצמי, קונפליקטים, רגישות לעצמו ולזולת ועוד ועוד.

למה זה כך? שרירי היד מבצעים את הוראות הכתיבה על פי ההנחיות מהמוח והמרכזים במוח האחראים על הכתיבה מושפעים מכל החוויות שהאדם חווה עד רגע הכתיבה, מהתחושות, הלחצים, המאווים, הרגישויות ואף מהמצב הפיזי של גופו. כך שלבסוף בתהליך הכתיבה, היד היא השליחה של המוח וכל תנועה שלה כפותה או משוחררת, רחבה או מצומצמת מתבצעת על פי הנחיות מדויקות של המוח. בבית הספר לומדים כיצד לכתוב על פי התקן של האותיות, אך ברבות השנים, כל אחד מעצב את האותיות באופן ייחודי לו, על פי אישיותו. ומה לגבי אלו שלא שינו את תקן הכתיבה כפי שלמדו בבית ספר?

גם לאחר ההסבר יהיו כאלו שיטענו שההסבר יפה ואולי אפילו משכנע, אבל האם הגרפולוגיה אמינה? האם היא מדע מדויק? קשה מאוד למצוא מדע מדויק במאת אחוזים המאפיין את נפש האדם. הנפש מורכבת, רב גונית ומושפעת מאירועים וחוויות. את הכתב חקרו ועדיין חוקרים במקומות רבים בעולם וגם בארץ ותמיד יש מקום למחקרים נוספים. מחקרים אלו לא ישנו תפיסות הנהוגות כיום באבחונים, אלא יעמיקו, יחדדו וימצאו הוכחות נוספות לתכונות שונות, שהרי בכדי להגיע למסקנה מסוימת על תכונת הכותב, יש למצוא כמה שיותר סימנים המוכיחים את קיומה.

כאשר מסתכלים על כתב יד במבט חטוף מתרשמים ממנו כפי שמתרשמים מאדם בשניות הראשונות. בהסתכלות ראשונית הכתב יכול להיות מרשים מאוד ולאחר שמתעמקים בו מגלים את הצדדים הפחות מרשימים שבו, הדבר נכון גם לגבי הכרות עם אנשים שיכולים להיות מרשימים מאוד בהתרשמות ראשונית ולהתגלות כלא סימפטיים בהכרות מעמיקה יותר, וכמובן שגם ההפך.

 

 
 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

סרטון 2 דקות

סרטון 2 דקות

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

 

 

 

לשכת המסחר

 

מדורים