חיפוש
 
לדף הבית >>     פרשת השבוע >>

אקטואליה מרשת וישב / הרב דוברת

 

מה הייתה הסיבה לריב האחים עם יוסף? האם יוסף ביקש למלוך או לשלוט עליהם כפי שהם הסבירו את חלומותיו? ומדוע יעקב העדיף את יוסף?

 

מה הייתה הסיבה לריב האחים עם יוסף? האם  יוסף ביקש למלוך או לשלוט עליהם כפי שהם הסבירו את חלומותיו?   ומדוע יעקב   העדיף את יוסף? האם לא למד לקח  מסבלו שלו מאחיו עשו? ומדוע המשיך יוסף לספר לאחיו על  חלומותיו למרות ששנאו אותו על דבריו אלו?

 לעניות דעתי יוסף ראה עצמו כמנהיג כלכלי לבית יעקב. הוא ביקש לעורר את אחיו למחשבה  איך לתכנן את העתיד לכל  משפחת יעקב המורחבת. יעקב דווקא צידד בעמדה זו ,אבל האחים שחששו מפני השתלטותו עליהם , סרבו לשמוע את עצותיו.   דווקא כשיצאו  שאר האחים למרעה  רחוק מהבית הסכים יוסף לבקשתו של אביו לצאת ולנסות לדבר אליהם בגובה העיניים על  כרי הדשא. אבל כמו כל קבוצה עם רגשי  קנאה  שמובילה לשנאה , הם  בכלל לא ניהלו איתו דו שיח אלא עוד כשראו אותו מרחוק התנכלו לו ולא אפשרו לו להסביר את עצמו. כך נוסף יוסף לקורבן של אלימות לא ברורה. לצערנו אנו עדים מדי יום  להתבטאויות של שנאה באינטרנט כאשר רוב הכותבים  לא מכירים את הדוברים ולא בקיאים בכל מה שקרה  או נאמר. אנשים ממהרים להביע דעה ולהשמיץ בלי לברר תחילה את הדברים.

 במקביל ליוסף מסופר בפרשה על  יהודה. גם הוא  מתנתק מבית אביו ומקים משפחה משלו שלא כל כך הצליחה. שני אחים אלו  עתידים בסופו של דבר להנהיג את עם ישראל. כאשר יהודה מייצג את הצד הרוחני-לאומי  ואילו יוסף ינהיג את משפחתו ולעתיד את עם ישראל מבחינה  חומרית-כלכלית. (שני אחים אלה יעמדו במרכז  העימות  בעוד שבועיים בפרשת ויגש). ולעתיד לבוא גם כשני כוחות : משיח בן יוסף שיהווה את הבסיס  החומרי לעם ישראל שמונהג בסופו של דבר על ידי משיח בן דוד משבט יהודה  שיעסוק בצד הרוחני-תורני של עם ישראל.

עם ישראל  במאה  הקודמת  התחיל בביסוסו הכלכלי -חקלאי-בטחוני ולאט לאט ממשיך לקראת הביסוס התורני-דתי. וגם בשטח זה אנו רואים הצלחות. כפי שהיה  גם בבית שני  בעת מלחמת המכבים   נגד היוונים.אשר נציין בשבוע הבא בחנוכה.

שבת שלום וחג אורים שמח.

בברכה
חיים  דברת מודיעין

 
 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

סרטון 2 דקות

סרטון 2 דקות

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

 

 

 

לשכת המסחר
יש לי שאלה לגדי ברקאי

 

מדורים