חיפוש
 
לדף הבית >>     פרשת השבוע >>

אקטואליה מהפרשה: פרשת שמות

 

פרשת השבוע הפותחת בסיפור שיעבוד מצרים, מבליטה לדעתי את ההבדל בהתייחסות  הנשים בכלל, לגזרותיו של פרעה ואת התנהגותן האמיצה  והאנושית  ללא הבדל של דת וגזע לבין  התנהגות  רעה וחריגה של גברים  שונים באופן כללי

 

פרשת השבוע הפותחת בסיפור שיעבוד מצרים, מבליטה לדעתי את ההבדל בהתייחסות  הנשים בכלל, לגזרותיו של פרעה ואת התנהגותן האמיצה  והאנושית  ללא הבדל של דת וגזע לבין  התנהגות  רעה וחריגה של גברים  שונים באופן כללי.   

אנסה להציג מספר דוגמאות  והקוראים יחליטו: נתחיל עם פרעה  שמציע לאנשיו למנוע ריבוי של עם ישראל (פן ירבה!) ומאידך הנשים התאמצו ללדת, ולמרות השעבוד הכתוב מעיד עליהן:  וכאשר יענו אותו כן ירבה  וכן יפרוץ.

המלך מצווה את המיילדות להמית כל זכר ואילו המיילדות לא נשמעות לפקודה הבלתי מוסרית בעליל והן מתאמצות להחיות את היילודים.

בלית ברירה,המלך מצווה לכל עמו: כל הבן הילוד היאורה תשליכוהו! ואילו יוכבד  בונה לתינוק תיבה ומניחה אותו על שפת היאור. אחותו הצעירה ממתינה בצד לראות מה יקרה לו ובת פרעה בעצמה יחד עם משרתותיה מצילות את התינוק למרות שהדבר  מנוגד לצו המלך. והן מחפשות ומוצאות את אמו שהסכימה להניקו עד שיגדל.

עם יציאתו של משה  לסיור  ,רואה  איש מצרי מכה איש עברי ולמחרת שוב   רואה שני אנשים (גברים)  ניצים שאחד מהם מאיים עליו. משה נאלץ לברוח למדיין שם הוא שוב פוגש את  רוע לבם של הרועים המסלקים את בנות יתרו שבסך הכול עוזרות לאביהן להשקות את הצאן. בהמשך מקבלת ציפורה אשת משה אומץ ומבצעת ברית מילה לבנה במקום משה ומצילה אותו. ובסיום  הפרשה  התורה מדגישה את רוע לבם של הנוגשים המכים את השוטרים  המאיימים על העבדים לסיים את העבודה בזמן.

לא פלא שחז"ל קבעו בפשטות שרק בזכות נשים צדקניות נגאלו אבותינו ממצרים.

הדברים לעילוי נשמת אימי מורתי ז"ל שהשבת יום אזכרתה! 

 
 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

סרטון 2 דקות

סרטון 2 דקות

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

 

 

 

כל מה שקורה בעיר באנר הדר
יש לי שאלה לגדי ברקאי

 

מדורים