חיפוש
 
לדף הבית >>     חדשות ראשון לציון והסביבה >>

מפקידים את תוכנית מתחם היקב

 

היזמים שרכשו את מתחם היקב הציגו בפני הועדה המקומית את התכנון למקום * עיריית ראשון לציון הבהירה כבר בתחילה שלא תאשר תכנון למקום ללא תכנית שימור מקיפה במתחם המושבה ההיסטורית

 

לא בכל יום דנים בוועדה המקומית בראשון לציון על עתידו של אחד מהמתחמים ההיסטוריים הבולטים של העיר ואף של המדינה שהיווה דוגמה ומופת למפעל הציוני שקם בראשית ימיה של המושבה. השבוע הגיעו היזמים לוועדה המקומית ובאמצעות משרד בינלאומי שנשכר למשימה, הוצגה התוכנית בפני חברי הוועדה. עם מכירת המתחם לפני כשנתיים לקבוצת JTLV, הבהיר ראש העירייה כי לא יאושר תכנון למתחם ללא הגשת תוכנית שימור מקיפה. למעשה, מיד לאחר המכירה, התכנסה ועדת התכנון והבנייה המקומית והחליטו על הכנסת הוראות מיוחדות בתוכנית השימור שימנעו כל ניסיון של פגיעה בערכי השימור של היקב. מדובר בהוראות לפי סעיף 77 ו-78 לחוק התכנון והבניה, לפיהן יזם לא יוכל לקבל היתר בנייה לפי תכנית בניין עיר שבתוקף, וזאת עד להכנת תכנית מפורטת לכל המתחם לטובת שימורו ושילובו בעיר ההיסטורית.

הקבוצה עמלה על התוכנית במשך שנתיים כאשר במשך כל התהליך היה מעורב מינהל ההנדסה בעירייה והם התבקשו להציג פתרונות נוספים וחידודים לתוכנית עוד בטרם תוצג בוועדה.

לדיון שהתקיים השבוע, הגיע האדריכל היהודי בעל השם העולמי איאן בידר ממשרד האדריכלים האמריקאי אי. אם .פיי אדריכלים. בידר, שנבחר להוביל את התכנית,  פתח את הדיון בהצגה של הפרויקט תוך תיאור מפורט לשימור ופיתוח המתחם כחלק בלתי נפרד מהעיר. הוא הדגיש כי מטרת- העל של התכנית היא בפתיחת המתחם הסגור בפני הציבור כולו, והפיכתו למרחב אורבני פתוח ושוקק חיים לטובת הולכי הרגל תוך חיבורו לסביבה הקרובה ולרחובות הגובלים עמו, כך למשל השטח הפתוח במתחם עומד על כ- 60% משטח המתחם, מרחב פתוח מכובד ורחב מאוד לטובת הציבור.

לצד האדריכל איאן בידר, עמד הצוות הישראלי ממשרד קימל - אשכולות אדריכלים שפירטו בפני הוועדה את השימושים השונים המוצעים בתכנית והשטחים המבוקשים, ביניהם:

שילוב של מסחר חדש ומסחר מיוחד במבנים לשימור, בניין לדיור מוגן עבור 250 יח"ד ו- 100 דירות להשכרה , בניין משרדים וכן 275 יח"ד לצד שימושים ציבוריים.  סך הכל יקומו במתחם שלושה מגדלים בגובה 44 קומות, שניים מהם למגורים ואחד לדיור מוגן. מבנה נוסף בן 26 קומות מיועד למשרדים והוא פונה לרחוב הכרמל. שני מבנים בגובה שמונה קומות להשכרה גובלים במבני המגורים הקיימים בשכונה מדרום. 

חברי הוועדה ביקשו לקבל מידע רב בכל הנוגע להיבטים התחבורתיים של הפרויקט והשפעתם על מרכז העיר וכן בנושאים של שטחי הציבור והמסחר. יועץ התנועה מצוות התכנון, ירון עברון נתן הסבר מקיף על הפתרונות התנועתיים שניתנו בפרויקט כולל הכניסות והיציאות מהחניונים התת קרקעיים, בסיום הדיון נערכה הצבעה בה קבלו חברי הוועדה החלטה ברוב על המלצת הפקדת התוכנית בפני הוועדה המחוזית. נוסף על כך, גם וועדת השימור של העיר דנה במתחם ולאחר שתי ישיבות בעניין המליצה לוועדה המקומית לתכנון ובניה על מבנים הראויים לשימור במתחם ועל שטח של למעלה מ 17,000 מ"ר לשימור.

ראש עיריית ראשון לציון, דב צור, אמר: "היקב הוא נכס צאן ברזל בעל חשיבות לאומית ובינלאומית. העירייה החמירה את תנאי השימור והתעקשה על קבלת תוכנית שימור מפורטת שתציג את כל הפתרונות ותאפשר פתיחת המרחב לכלל הציבור ולהפוך אותו למרכז מורשת ותרבות שימשוך אליו מבקרים מהארץ ומהעולם".

בתמונה הדמיות תוכנית מתחם היקב- יותם כהן-שגיא אדריכלים

 
 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

סרטון 2 דקות

סרטון 2 דקות

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

 

 

 

לשכת המסחר

 

מדורים