חיפוש
 
לדף הבית >>     פרשת השבוע >>

פרשת כי תישא :תשע

 

כהוכחה שהקב”ה חידש את הברית וסלח לבני ישראל. משה יורד עם פנים קורנות במיוחד כמו שנכתב בסוף הפרשה : ”ויהי ברדת משה מהר סיני....ולא ידע כי קרן  עור פניו”,

 

יש שופטים בירושלים הכריז בגין ז"ל בזמנו. האומנם? מי שופט את השופטים אם הם מועדים?

האם המנהיגים הם מעל העם או חלק ממנו? האם חברי כנסת  עוטים על פניהם מסכה מול המסך?

 יש אנשים   -ולא רק שחקנים- שמתהלכים עם מסכה רוב ימות השנה.

מי היה הראשון שנאלץ להשתמש במסכה?  התשובה נמצאת בפרשת השבוע.

במרכז הפרשה מתואר  חטא העגל שעשה אהרון בלחץ העם ושגרם  למשה לשבור את הלוחות עם עשרת הדיברות שהוריד מהר סיני. השם רצה להעניש את העם. משה לא מוותר ומתפלל ומבקש לסלוח להם.  הוא שוהה עוד ארבעים יום וארבעים לילה  ולבסוף  מצליח ומוריד את הלוחות השניים .  משה מוכיח את אחיו על חטא העגל ושואל אותו לפשר מעשהו. אהרון מתרץ  איך שהוא ולא נענש. רוב המפרשים "מחליקים" את חלקו של אהרון במעשה.(עיין באבן עזרא המאריך בנושא)

כהוכחה שהקב"ה חידש את הברית וסלח לבני ישראל. משה יורד עם פנים קורנות במיוחד כמו שנכתב בסוף הפרשה : "ויהי ברדת משה מהר סיני....ולא ידע כי קרן  עור פניו",

קרינת העור הייתה ההארה האלוקית למשה. משה אמור היה להעביר את ההלכה לאהרון ולבניו וכן לשבעים הזקנים כדי שהם ידריכו את כל העם בתורה ובמצוות. בני ישראל פחדו לגשת ולדבר אתו ולכן  נאלץ לשים על פניו מסווה. כעין מסכה. כדי לדבר איתם.עד שהדבר הפך לרוטינה קבועה כמו שמתואר בפסוקים האחרונים:

" וְיָצָא, וְדִבֶּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, אֵת, אֲשֶׁר יְצֻוֶּה.   וְרָאוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל, אֶת-פְּנֵי מֹשֶׁה, כִּי קָרַן, עוֹר פְּנֵי מֹשֶׁה; וְהֵשִׁיב מֹשֶׁה אֶת-הַמַּסְוֶה עַל-פָּנָיו, עַד-בֹּאוֹ לְדַבֵּר אִתּוֹ". 

נ.ב. המתרגמים השונים תירגמו  בטעות את המילה כי קרן כמו קרן. (_בסגול)ומכאן הקרניים ששמו על ראשו  של משה בפסל הידוע.

שבת שלום. חיים דברת מודיעין.

 
 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

סרטון 2 דקות

סרטון 2 דקות

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

 

 

 

לשכת המסחר

 

מדורים