חיפוש
 
לדף הבית >>     בריאות >>

החול המזוהם שבגני הילדים בראשון

 

מודיעין מזרזת את החלפת החול המזוהם במשטחים סינטטיים ובחדרה מצאו פיתרון מקומי בדמות חול חצץ דוחה זיהומים. הלכנו לבדוק אם גם בראשון חושבים על זה  ומצאנו שכאן מתכננים לעשות קצת מכל דבר. בינתיים מדובר  בהבטחות, חכו לתכל’ס

 

"אמא, אמא בואי תראי אילו רגליים אדומות עם נקודות יש לי", משפט זה שמעו לא מעט הורים מילדיהם הפעוטים, לא בעקבות חזרה מחוף הים והתקלות בלתי נמנעת במדוזות המציפות את הים התיכון חדשות לבקרים, אלא דווקא לאחר חזרה מגן הילדים, לאחר משחק בחול מזוהם. אולם מקרים כאלו של אלרגיות הם רק קצה הקרחון.

לפני מס שנים העלה תחקיר בערוץ 10 כי בארגזי חול בגני הילדים יש חיידקים שעשויים לגרום לזיהומים קשים בעור ובמקרים קיצוניים אפילו פגיעה בשסתום הלב. רופאים

בכירים שצפו בתוצאות התחקיר הזדעזעו מהממצאים. חוץ מתחקיר זה, נכתבו בשנים האחרונות כתבות רבות, הוגשו עצומות וכמובן תלונות רבות של הורים, על אלרגיות, זיהומים, ואפילו מחלות מעיים קשות כולל הדבקות בדיזנטריה, כתוצאה ממגע ומשחק ילדים בחול המזוהם שבגן. אולם, על אף כל זאת ועל אף על הסכנה בחול שאינו מטופל, החול המזוהם המציף את גני הילדים בארץ, אינו מוחלף בקצב הראוי במשטחי רקורטן (משטחי גומי).

עירייה שהחליטה לקדם את הנושא בכל הכוח היא ללא ספק מודיעין שהתחילה פיילוט בנושא לפני כשנה ולאור ההצלחה הודיעה בשבוע שעבר על הקצבת לא פחות מ- 3.6 מיליון ש"ח לעניין, מתוכן כ־2.6 מיליון שקלים, מתקציב המיועד לפיתוח העיר ומיליון שקלים נוספים מגיעים מתרומה של תורם מחו"ל. הכסף ישמש להחלפת משטחי החול בדשא סינטטי, שיפוץ ושדרוג מבני גני הילדים, לרבות החלפת מטבחים וחדרי שירותים, התקנת מתקני משחק חדשים והצללות נוספות, והוספת משטחים בחלק מגני העיר.

בעירית חדרה לעומת זאת מצאו פיתרון אחר וייחודי: במקום לוותר על החול שיש לו עדיין תומכים בקרב הציבור והגננות פיזור שם בגני הילדים "חצץ שומשום" שנראה כמו חול, אך הוא בטיחותי, משמש כמצע בולם ומתפזר פחות מאשר החול, ובעיקר מונע מבעלי החיים לעשות בו את צרכיהם.

ומה קורה בעירנו?
 
חבר המועצה אבי חיים: "לשמר ארגז חול קטן"
 
אבי חיים חבר מועצת העיר ופעיל מרכזי בקידום הנושא משבח ומודה  לראש העיר שלטענתו קשוב לרחשי הלב של הציבור בנושא ומשקיע רבות  בשינוי המצב הקיים. מר חיים מבהיר כי הפיתרון שבו בחרה העיריה, קרי, ריצוף הגן ברוב אזורי הגן בו קיים חול והכנסת דשא סינטטי סביב מתקני המשחקים, וכן, השארת ארגז חול קטן בשטח מצומצם הוא
אופטימלי ופשרה הגיונית.
השארת ארגז חול קטן בגן למשחק מאפשרת מחד טיפול יעיל בחול בהתאם להוראות משרד הבריאות ומאידך עדיין מאפשר לילדים משחק בחול. כדוגמא לפעילות העירייה מציין מר חיים כי כבר בוצעו עבודות ריצוף והכנסת דשא סינטטי ב-12 גנים ועבודות נוספות אמורות להתחיל ב-16 גנים נוספים, בהן קיימות בעיות ותלונות.
כמו כן מספר מר חיים על כך שהעיריה רכשה מכשיר מודרני לסינון חול שיתרום רבות לטיפול בחול בגני ילדים ומניעת זיהומים עתידיים. עוד פרוייקט נסיוני של העיריה הוא הקמת משטחי ברגו (משטחי פלסטיק) בגני הילדים, שלא זכה להצלחה בשני גנים בהן נוסה, אולם ימשך לבדיקה בשני גנים נוספים.
 
בהמשך לדבריו של מר חיים, יש לציין כי ברור כי טיפול מושלם בחול בשטח ענק שמשתרע על חלק גדול מגן הילדים, בהתאם להוראות משרד הבריאות הכוללות, ניקוי החול, החלפתו בתדירות מסויימת, כיסויו ועוד אינם ריאלים אלא אם כן יהיה בשטח מצומצם לארגז. ועל כן בחירת של עירית ראשל"צ כמו עירית מודיעין ועיריות נוספות היא להוסיף משטחי דשא סינטטיים אולם גם לשמר שטח קטן של ארגז חול שיהיה ניתן לשלוט טוב יותר בניקויו. השארתו של ארגז חול חשובה מכיוון שיש מחקרים המראים כי משחק בחול חשוב להתפתחות ילדים בגילאי גן.
 
אם כן, נראה שאכן עירית ראשל"צ בודקת, ויוזמת והפתרון העיקרי בו בחרה כרגע, קרי החלפת רוב משטח החול בגני הילדים במשטחי דשא סינטטי וריצוף, נראה כפתרון האופטימלי בו בחרו גם עיריות פעילות אחרות. אולם דומה כי השינוי שמסתמן כצעד בכיוון הנכון, הוא עדיין בבחינת מעט ולאט מידי. אנו והורים רבים מחכים לפיתרון מהיר וגדול כמו במודיעין.
 
 
הנושא עלה בשנים האחרונות בכלי תקשורת שונים, דבר המעיד על החשיבות שבענין:
 
 
 
כנסו לעצומה שחתמו עליה למעלה מ 6.000 הורים "לאסור שימוש במשטחי חול בגני ילדים"
 
 
 
 
 
 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

סרטון 2 דקות

סרטון 2 דקות

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

 

 

 

לשכת המסחר
יש לי שאלה לגדי ברקאי

 

מדורים