חיפוש
 
לדף הבית >>     חדשות ראשון לציון והסביבה >>

טיפול השורש לשדרת הדקלים עבר בהצלחה

 

 חדקונית הדקל שפגעה אנושות בשדרת הדקלים והובילה לכריתתם של כמאה וחמישים עצים היסטוריים, חייבה טיפול יסודי וניקוי שטח הנטיעות * השורשים הוסרו, נוקו ורוססו * כעת, בעצת אגרונום, נסגרו בורות האדמה לקראת השתילה בשנה הבאה. בשנה הבאה יינטעו עצי הדקל החדשים.

 

בין חודש מאי לאוגוסט 2017, יינטעו עצי דקל חדשים בשדרה המיתולוגית בגן המושבה, מהמפורסמות בישראל. כך קבע אגרונום כי זוהי התקופה הטובה ביותר כדי להבטיח את קליטת העצים החדשים. הדקלים יינטעו בגומות של הדקלים ההיסטוריים שבלית ברירה נאלצה העירייה לכרות ולעקור את שורשיהם לאחר שנפגעו מחרק המזרח- חדקונית הדקל -שפשט ברחבי הארץ ומאיים על עצי התמר בערים רבות בישראל. החרק הטיל את ביציו בתוך עצי התמר בגן המושבה, וזחליו אכלו את העצים מבפנים. בעקבות תקיפת החרק, הוחלט בשעתו באגף אחזקת הגינון לבצע טיפולים ביולוגיים ולגזום את ראשם של העצים, אבל הטיפולים לא הצליחו להציל כמאה וחמישים עצים שחלקם הגיעו עד לסכנת קריסה.

בשנה האחרונה עברה השדרה טיפול שורש של ממש. בתחילה כרתו את העצים, לאחר מכן עקרו את השורשים. הבורות שנוצרו נוקו ורוססו. וכעת, עד לשנה הבאה, מקווים בעירייה כי לא יוותרו עקבות של החרק המאיים והנטיעות יעברו בהצלחה. יש לציין כי במקביל, אגף פיתוח נופי ממשיך לבצע ריסוסים ביולוגיים נגד החדקונית על מנת למנוע את חזרתו.

 שדרות הדקלים הקנריים שבגן המושבה ניטעו לפני 126 שנים והן אחד מהאתרים ההיסטוריים החשובים ביותר בראשון-לציון. השדרות ניטעו בשנת 1890 על ידי שני הגננים העבריים הראשונים במושבה, מיכל פוחצ’בסקי וגרשון הורביץ. לילות כימים טיפחו הגננים את שתילי הדקלים הרכים שאותם גידלו מן הזרעים שהביא הברון רוטשילד ודאגו לחממם בחורף מחשש כי לא ייקלטו באדמת הארץ.

  

הדקלים גילו כושר הסתגלות יוצא דופן, התחזקו וצמחו לתפארת כל רואיהם והיו לאתר מפתח בלב פרדס המושבה שהפך לימים לגן המושבה. בשנות חייהם הארוכות הצלו הדקלים על שיירות העגלות שהובילו ענבים אל היקב, בצל כפותיהם נערכו קבלות פנים לאישים חשובים ובתוכם, הרצל, רוטשילד, צ’רצ’יל, בלפור ועוד גדולי עם ועולם אשר הגיעו לבקר במושבה ולחזות בפלא הציוני המתגשם לנגד עיניהם.

 

 בחיי היום יום של המושבה היו השדרות מפלט לזוגות אוהבים לאור הירח, מקום משחק לילדים

שהשתעשעו בצלן ומקום מנוחה לזקנים שישבו בצל העצים.

  

ראש העירייה, דב צור: "שדרת הדקלים היא חלק מתמונות הילדות שלי ובמידה רבה היא הייתה חלק מגן המשחקים היחיד בסביבת מגוריי. נאבקנו כמה שיכולנו על מנת למנוע את כריתת העצים, כשזה לא צלח, קיבלנו החלטה לשחזר את השדרה ולנטוע עצים חדשים. גן המושבה הוא אחד מסמלי העיר וככזה אנו מחויבים לשמור עליו למען הדורות הבאים".

 

 

 

 

 
 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

סרטון 2 דקות

סרטון 2 דקות

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

 

 

 

לשכת המסחר
כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים