חיפוש
 
לדף הבית >>     פרשת השבוע >>

סיפור אישי  לפרשה :בשלח

 

מכשיר הרדיו דלוק מהמשמרת הקודמת ומאזין לתוכנית מרתקת בשם: שידורי רדיו היסטוריים. לפתע מתחיל סיפור מעניין.  כתב הרדיו משדר מאונייה  בנמל טריפולי בשנת 1950.

 

אביב 1970 שבוע לפני יום העצמאות  תש"ל  אי שם בבסיס עורפי בעמדה בשמירה לילית.

מכשיר הרדיו דלוק מהמשמרת הקודמת ומאזין לתוכנית מרתקת בשם: שידורי רדיו היסטוריים. לפתע מתחיל סיפור מעניין.  כתב הרדיו משדר מאונייה  בנמל טריפולי בשנת 1950.

האוזניים מתארכות והקשב עולה: הכתב מראיין את  שליח העלייה המיתולוגי בקרב יהודי לוב: מר ברוך דובדבני(ז"ל). ברקע רעשים של העולים, ובתשובה לשאלה הוא עונה : מה שמאפיין את יהודי לוב ככלל,כמו בנ"י בזמן משה,  הם היו מוכנים לעלייה,ממש על המזוודות, וחיכו לרגע זה.  הכתב מציין בכתבה המוקלטת שישנם עדיין מספר רב של ממתינים שהגיעו להיפרד מחבריהם ושכניהם בציפייה בלב ,שבעוד מספר ימים או שבועות  גם הם יזכו לעלות באונייה הבאה.

אני מקשיב בקשב רב לתיאורו של הכתב . ופתאום שומעים ברקע צפירה של האונייה שמתכוננת לעזוב את המזח. ומיד קול שירה   עמומה ברקע. הכתב מנסה לקרב את המיקרופון  מהסיפון לעבר האנשים העומדים בחוף, ואני מיד מזהה את המנגינה המסורתית של שירת הים ששרים אצלנו בבית הכנסת בכל שבת:"אז ישיר משה ובני ישראל את השירה הזאת" ומיד קולם של העומדים על הסיפון מצטרף  ומתמזג בקול רם וברור: "ויאמרו לאמור אשירה לה’ כי גאה גאה"

הכתב מתרגש יחד עם מר דובדבני שגם הפסיקו עם השאלות והצטרפו לשירה האדירה...

 האונייה מתרחקת והקולות   מתעמעמים:"ממש כמו  בקריעת ים סוף." אומר הכתב . " יציאת מצריים מודרנית" עונה לו השליח  והשידור מסתיים ,וגם שעת השמירה אוזלת ואני חוזר לאהל ולא יכול להירדם.

בחופשה הקרובה בבית הורי אני מספר לאבי ז"ל על השידור ההיסטורי ששמעתי  ועל שירת הים שנשמעה מתוך ומחוץ לאונייה. בחיוך מסתורי אבי ע"ה מחייך כממתיק סוד.לא הבנתי מה הוא שח. אנחנו היינו שם על אותה אונייה. המשיך אבי בהסברו והוא זוכר את שירת הים . ומוסיף: גם אתה הייתה שם בזרועות אימא שהרי הייתה רק בן מספר חודשים.!

כידוע לכל המבוגרים שהעולים של  שנות החמישים ציינו בתעודת הזהות שלהם רק את שנת לידתם בלי התאריך המדויק.  בהזדמנות, במשרד הפנים ברמלה ביקשתי פרטים על תאריך העלייה שלי ואומנם הסתבר שעלינו ארצה באמצע פברואר שנת 1950 והגענו ארצה  באוניית "עצמאות". החדש לפני 67 שנה בדיוק.

שבת שירה מוצלחת.ט"ו בשבט שמח

חיים דברת (דבוש)

 
 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

סרטון 2 דקות

סרטון 2 דקות

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

 

 

 

כל מה שקורה בעיר באנר הדר
לשכת המסחר

 

מדורים