חיפוש
 
לדף הבית >>     חינוך >>

”בלי המכינה לא הייתי חושב ללמוד לימודים אקדמיים”

 

חיים צ’אנה ואמילי זינדר הם דוגמאות לסיפורי הצלחה של צעירים, שהצליחו לשפר את ציוני הבגרות שלהם ולגשת מחדש לבחינות הבגרות באמצעות מכינה בגרויות קדם אקדמי בחסות אוניברסיטת בר אילן בקמפוס השפלה רמלה

 

 צעירים וצעירות רבות, המסיימים את שירותם הצבאי או את השירות הלאומי, מכירים היטב את התסריט הבא: אחרי הטיול הגדול לחו"ל או במקומו הם מגלים שחסרים להם מקצועות לימוד בתעודת הבגרות או שהציונים של כמה מקצועות לימוד אינם טובים מספיק בשביל להתקבל לאוניברסיטה או למכללה.

אחד מהם הוא חיים צ’אנה, בן 28 מלוד, שסיים את לימודיו בכיתה י"א בתיכון ללא תעודת בגרות, אך הצליח לסיים כמצטיין את לימודיו במכינה בגרויות קדם אקדמי בחסות אוניברסיטת בר אילן – בקמפוס השפלה ברמלה ולהתקבל ללימודי הנדסת חשמל  במכללת HIT בחולון, בה סיים ללמוד ראשונה. צ’אנה: "רק בזכות המכינה הצלחתי להתקבל ללימודים במכללת HIT. פרשתי מהלימודים בכיתה י"א, עבדתי והייתי פעיל בתנועות נוער אבל בכלל לא הייתי מגיע ללמוד בבית הספר. מבחינה כלכלית הכל סבב סביב העניין הכלכלי – הקיום היומיומי בבית, לעזור למשפחה וגם ליהנות, כי כשאין לך כסף

זו בעיה".

צ’אנה הגיע למכינה בגיל 25, לאחר ששירת בגבעתי וגם שנה וחצי בשירות קבע כסמל בקורס סמלים בכירים. שנה לפני שהחל ללמוד במכינה הוא התחתן, ו"מכיוון שלא רציתי שהילדים שיוולדו לי ולאשתי ייצאו כמוני בגלל חוסר משאבים, החלטתי ללמוד ולהתקדם בחיים". הוא למד במשך שנתיים השלמת בגרויות במכינה, שכללה 27 יחידות לימוד: ארבע יחידות במתמטיקה, ארבע יחידות בפיזיקה, ספרות, היסטוריה, אזרחות, אנגלית, ועוד מקצועות נוספים, וסיים עם ממוצע גבוה של כמעט 90.

צ’אנה: "מהרגע הראשון קיבלו אותי במכינה בקמפוס השפלה בזרועות פתוחות ועשו הכל כדי שאוציא בגרות מלאה. זו פשוט חוויה שאני לוקח לכל

החיים. בכל פעם שאני מדבר על כך, אני מתרגש מחדש כי הגעתי למקום שבו נתנו לי את המוטיבציה להצליח. בלי המכינה לא הייתי חושב בכלל ללמוד לימודים אקדמיים, ובזכות הכלים האקדמיים שקיבלתי במכינה אני מצליח בסדנאות ובלימודים האקדמיים".

מכינה בגרויות קדם אקדמי בקמפוס השפלה ברמלה היא מכינת בגרויות המשלבת גם לימודי פסיכומטרי, ונחשבת לשלוחה של מכינת בר אילן. התלמידים המסיימים ללמוד במכינה מקבלים תעודת מכינה המוכרת לקבלה באוניברסיטת בר אילן. שכר הלימוד במכינה, המפוקחת על ידי המועצה להשכלה גבוהה וממומנת על ידי משרד הביטחון והמועצה להשכלה גבוהה, נקבע על פי מדדים סוציו-אקונומיים. 95 אחוז מהתלמידים ומהתלמידות נמצאים זכאים למלגת שכר לימוד מלאה ואינם משלמים כלל

על לימודיהם. לדברי סוזי עטר, מנהלת מכינה קדם אקדמאית בקמפוס השפלה, קיימת אפשרות גם לקבלת מלגת קיום חודשית לחיילים משוחררים, "כך שחלק ניכר מהתלמידים במכינה מקבלים כל חודש מלגה לחשבונם הפרטי. חשוב לציין שמורי המכינה הם מורים מנוסים מאוד בעלי סטטיסטיקת מעבר גבוהה מאוד במבחני הבגרות". 

בוגרת נוספת של מכינה בגרויות קדם אקדמי בקמפוס השפלה היא אמילי זינדר, בת 21 מלוד, שלמדה במסלול החד שנתי של המכינה האקדמית והגיעה אליה במטרה להשלים את לימודיה באזרחות ובספרות. בהמשך היא למדה חמש יחידות באנגלית על מנת לשפר את הציון מהתיכון ולימודים מוגברים בהיסטוריה ובתנ"ך. זינדר מספרת כי "המטרה שלי היא קודם כל שתהיה לי תעודת בגרות – עם מספר גדול ככל האפשר של יחידות לימוד ועם ממוצע גבוה ככל האפשר. אמרתי לעצמי לא מעט שחבל מאוד שלא היו לי כאלה מורים כאלה בתיכון. בתיכון אזרחות וספרות היו כמו אויב מושבע שלי, ובזמנו לא הצלחתי להבין מה רוצים ממני המורים וקיבלתי ציון נכשל בשני המקצועות. מנגד, כשלמדתי את המקצועות האלה במכינה הצלחתי לקבל בהם – בהתאמה – 90 ו-95".

זינדר החלה את לימודיה במכינה בקמפוס השפלה, כולל לימודים לבחינה הפסיכומטרית, יומיים לאחר שהשתחררה משירותה הצבאי בחיל הקשר והתקשוב. היא למדה במכינה ארבע פעמים בשבוע, כולל יום לימודים ארוך מהבוקר ועד הערב. "זה נשמע מאוד עמוס, אבל נהניתי מההתחלה ולא חיפשתי להבריז משיעורים. גם המשפחה שלי והחברים והחברות מתעניינים כל הזמן ומפרגנים לי", היא מספרת ומודה כי ציוניה באנגלית לא היו כל כך טובים בתקופת התיכון, "כי ישבתי בכיתה ופשוט חיכיתי שהזמן יעבור, ואילו במכינה זה אפילו לא מתקרב למה שהמורות עושות עבורנו על מנת שנצליח ולהתקדם בדרך שלנו. בתיכון היו לי ציונים סבירים יחסית, אבל פה במכינה אם המורה רצתה להדגים תשובה מושלמת, היא פשוט הקריאה את התשובות שלי".

דרך אגב, החבר של זינדר, שמשתחרר בעוד חצי משירות צבאי בפיקוד העורף, למד בבית ספר מקצועי וגם לו אין תעודת בגרות. היא כבר ביררה עבורו לגבי הרשמה ללימודים במכינה בקמפוס השפלה, מיד עם שחרורו מהצבא.

 
 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

סרטון 2 דקות

סרטון 2 דקות

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

 

 

 

לשכת המסחר

 

מדורים