חיפוש
 
לדף הבית >>     חדשות ראשון לציון והסביבה >>

קווים לדמותו של הנרקיסיסיט

 

כיצד ניתן לזהות גבר בעל אישיות נרקיסיסטית? ממה סגנון אישיות זה נובע? ואיך זה בא לידי ביטוי בתחום מערכות היחסים? על כך ועוד בכתבה הבאה...

 

מאפייני ההגבר הנרקיסיסט  או התעללות סמויה

אם הוא מזלזל בהישגיך, ברגשותיך ובדעותיך

אם את מוותרת על דברים שאת אוהבת כדי לרצות אותו

אם את בעמדת התנצלות

אם את מייחלת הרבה מדי ליחס

אם הוא מאשים אותך או משליך עליך את מחדליו

אם את סולחת לו גם כשאת מרגישה שהוא חצה גבולות

אם לעתים קרובות את על סף בכי

אם יש לך חששות, שהוא  ייעלם מחייך

אם רווח לך ואת מרגישה יותר מחוברת לעצמך ונינוחה כשהוא לא נמצא.

אם הוא נוהג במוסר כפול, ומתיר לעצמו מה שהוא אוסר על אחרים, או מגנה אותם על כך.

מהו הקו האדום?

מהם סמני  הזיהוי של המתעלל הסמוי?

  1. חוסר אמפתיה - המתעלל  נוטה להתעלם בזמנים קריטיים כשהקרבן זקוק לו לא נותן מקום לצרכים הרגשיים שלו ,עם הזמן הקרבן לומד להתאים את עצמו לצרכים של המתעלל ודוחק את צרכיו שלו.
  2. צוחקים על חשבונך -  המתעלל  מחקה או בז לקרבן אין מדובר רק בהומור שחור והתנשאות על חשבונו. אלא התייחסות אליו כאל "שקוף" שניתן להתלוצץ בפניו.  ולהביך אותו כאילו היה "חפץ"
  3. יצירת תלות – המתעלל מנכס לעצמו את הקרבן. מתייחס אליו כמו לבן חסות "דואג" לו שיחזור בזמן, שישלח תמונות איפה הוא נימצא. כל זאת כדי  להפגין שליטה ולתפוס אותו "קצר"
  4. מחוות גדולות \דמי לא יחרץ – כשהפוגע  קולט שהוא חצה את הקו, הוא מכין מחווה גדולה  במסווה של הפתעה, מתנה לא צפויה. כמו סוף שבוע או ארוחת ערב. הבעיה  נותרה בעינה. אך המחווה קנתה את שתיקתו .
  5. מניפולציות רגשיות - הקרבן מרגיש שהדברים לא עולים בקנה אחד עם ההיגיון, המתעלל סותר את עצמו. או מסתיר חלקים מהתמונה. הוא מכחיש עובדות. עד שהקרבן  מפקפק בעצמו.
  6. גונב החלומות – המתעלל ימצא דרכים לעשות דה-ולואציה  ולהקטין את מאוויי הקרבן.
  7. חוסר פרגון -אם תחילת הקשר התאפיינה במחמאות המתעלל עם הזמן הופך ל"קמצן" במחמאות, המוחלפות בביקורת כמו "השמנת מאד" מה עשית כל היום" וכיוב"ז.. כשהקורבן נפגע הוא  מואשם ברגישות יתר.
  8. אתה תמיד טועה - זאת מאחר והמתעלל מונע מצרכים נרציסטיים ומראיה צרה של אמת אחת – האמת שלו.
  9. שליטה כלכלית -טקטיקה קלאסית של שותף פוגעני, הוא דוחק בקרבן להיות אחראי על ההתנהלות הכלכלית שלו, אבל איכשהו, הצרכים של הקרבן, הם אלו שנמצאים בתחתית הסולם
  10. הנטיה להיעלם – המתעלל יכול שלא לדבר עם הקרבן ימים שלמים, להיעלם או לנסוע לחו"ל ולומר, שהוא פשוט צריך אויר

ומה קורה לקרבן בתוך הדרמה הזו?

  1. הרגשת אשמה - המתעלל הסמוי מצליח לשכנע את ה"קרבן" שהוא "אשם"  עד כדי כך שהקרבן מפסיק לבטוח באינסטינקטים  שלו. הפער בין המציאות וה"פרשנות" המושלכת על הקרבן ע"י המתעלל מערערת את יציבותו של הקרבן וגורמת לו להרגיש  שהוא "משוגע".
  2. "מהלך על ביצים"- למרבה האירוניה , כמה שהקרבן נזהר, בסוף הוא יוצא תמיד אשם. התופעה נקראת Double bond כלומר "קשר כפול" משמעותו היא: שהמתעלל "קושר" את הקרבן בקשר כפול  או שאתה רע או שאתה משוגע          ( Either you are bad or you are mad )   כלומר, הקרבן  במלכודת או שהוא  אשם כי  הוא מואשם שעשה  משהו לא בסדר, או שהוא  לא תופס את המציאות באפן תקין , זו הסכנה הגדולה ביותר , קרבנות רבים , תחת התעללות סמויה מתלוננים ששיפוט המציאות אבד להם.
  3. הסביבה מרגישה  שהשתנית  - אנשים שאכפת להם ממך טוענים שנהיית שקט ואתה פשוט לא אתה עצמך. הם תוהים מדוע אתה יוצא לעתים רחוקות ולא מקבלים את התשובות שאתה מספק להם.
  4. תחושת הקלה כשהמתעלל לא בסביבה - ירידה משמעותית במועקה ,בלחץ ,מתח, בפחד ובתגובות אברסיביות

אם לבך שבור, אם אינך מקבלת אהבה, התייחסות וביטחון, קיים חשש סביר, שאת משמשת מטרה להתעללות סמויה.

את לא מקבלת מכות, אבל מה קורה לנשמתך?

התעללות איננה רק מכות או בגידות. התעללות היא כל התנהגות שפוגעת באדם אחר, ומתעלל הוא כל מי שמפעיל מניפולציות על זולתו, משפיל אותו,  משחק ברגשותיו, מנצל את חולשותיו, אטום לצרכיו , מתגרה בו, או שולט בו באמצעות כוח וסמכות.

(התמונה הראשית באדיבות האתר "Freepik" )

יש לכם עוד שאלות לשמרית אלישע? כנסו!

יועצת נישואין ומאמנת אישית, ראשון לציון

052-3451834

 
 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

סרטון 2 דקות

סרטון 2 דקות

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

 

 

 

כל מה שקורה בעיר באנר הדר
יש לי שאלה לגדי ברקאי

 

מדורים