חיפוש
 
לדף הבית >>     חברה וקהילה >>

האם תם עידן השם מודיעין עלית?

 

האם התוהו ובוהו בשנים האחרונות במוקדי חברות ומשרדים, הולך להיגמר? הכל תלוי באישור ועדת השמות, וזה לא יהיה קל. בראשית היתה מתיתיהו מזרח, אח”כ  קרית ספר, ששונתה למודיעין עלית והשנה קיבלה מועצת עיריית מודיעין עלית החלטה לשנות את שמה של העיר ל:איילת השחר” ע”ש אחד מרבנים הגדולים שהקימו אותה.  השאלה שנותרה, מי החכמולוג שנתן שם דומה למודיעין ואף הוסיף לה את התואר עלית, כשהיא בכלל בנויה בעמק.

 

נתחיל מהסוף. האם משרד הפנים יקבל  את בקשת מועצת עיריית מודיעין עלית מחודש יוני וישנה ברשומות את שמה של מודיעין עלית, לשם איילת השחר? אם זה יקרה אזי הצרות שלנו נגמרו ובכך הרומן המאולץ ביננו לבין השכנים חרדים יצטמצם למקשר הלאומי, "קווים" החולף בדרך החשמונאים בדרכו לרמת שמש ושכונה ו’ באשדוד.

אבל, זה לא הולך להיות פשוט, כי יש כבר ישוב בשם איילת השחר (באצבע הגליל). מקווה שאלה שעשו את הטפשות וקראו לה מודיעין עלית, שיהיה להם השכל למצוא פתרון יצירתי אחר ובלבד ללנתק את תאומי הסיאם הללו. 

איני יודגע מה יצא מזה אבל זו ההזדמנות לספר לכם למה זה מעצבן אותי..

בתחילה סברתי שמדובר במתיחה: אני מתקשר למוקד חברת החשמל, מס הכנסה, תקשורת, קופ"ח לחברת ביטוח, ובקיצור לכל מרכזיה שמחוברת למשרד הפנים והינה הפתיח הקבוע ביני לבין מוקדנים חמודים וסבלנים מכל הסוגים והצבעים:

"שלום כתובת בבקשה"

- מודיעין

"מודיעין עלית"?

- לא. פשוט מודיעין, זו שבתוך הקו הירוק. 

"אין סתם מודיעין. מצטערת, יש לי מודיעין עלית או מודיעין מכבים רעות"

- שיהיה, מודיעין מכבים רעות

"בטוח?

- בטוח בטוח

ועכשיו השיחה מתחילה תכלס.

מודיעין הוקמה כשהעיר החרדית שבעמק עיבלין נקראה בכלל ע"ש החברה הבונה: קרית ספר, וכך הכרנו אותה בימיה הראשונים של מודיעין. הכל היה כה ברור ופשוט. אנחנו כאן במודיעין לא היינו בטוחים ובכתבות כאן באתר, ידענו ששמה בכלל ממתיהו מזרח. אבל זה לא נגמר כאן כי מה שפשוט  אצל כל בר דעת, אצל ועדת השמות היה מה זה מסובך.  איש לא הלך לבדוק אם קרית ספר בנויה בעמק, מישור או בהר, והם החליטו לקרוא לה מודיעין עלית. במילים אחרונות עולם הפוך, מודיעין על הגבעות הפכה לסוג של עיר תחתית, והעיר החרדית שנבנתה בעמק השייך בכלל לכפר פלשטיני קיבלה את השם המתנשא: מודיעין עלית.

ובכלל,  מי החכמולוג שנתן שם של עיירה ע"ש עיר גדולה הנמצאת 6-7 ק"מ משם. לא יכלו לתת שם משלה? לא הבינו שזה פתח מטומטם לאי הבנות מטופשות. אני רק חושב מה היה קורה (אמיתי) לו שר הפנים בשנת 2008 היה נכנע ומספח את נוף איילון ושעלבים לעיר. כי אז היינו אמורים לשנן את השם המרתק: מודיעין - מכבים רעות - נוף איילון - שעלבים.   מזל  שהרב קרליבך לא  ביקש לצרף את מבוא מודיעין הצמודה. עולם הזוי... רק בישראל.

 עכשיו שנרגעתי מעט הסטוריה שנכיר מעט את השכנים שגרים מעבר לקו הירוק.

העיר נוסדה ב-1990 על ידי מספר יזמי נדל"ן חרדיים בעלי קרקעות בפאתי היישוב מתתיהו באמצעות "חברת קריית ספר בע"מ" התשתיות הכבישים ומבני הציבור נבנו על קרקעות פרטיות. באוקטובר 1993 הקים משרד השיכון מנהלת הקמה ליישוב, היא הוכרזה כמועצה מקומיתבשנת 1996, ולעיר במרץ 2008.[ מודיעין עילית הייתה המועצה המקומית הגדולה בארץ עד הכרזתה כעיר.

מודיעין עילית נקראה במקור בפי בני המקום והציבור החרדי בארץ בשם קריית ספר, אולם ועדת השמות הממשלתית פסלה את השם משום שזה היה שמה של חברת הבנייה שבנתה את הפרויקט ומשום שקריית ספר המקראית רחוקה מאזור זה (והיא באזור חברון). השם שהתקבל באופן רשמי לקריית ספר עם השכונות הסמוכות הוא מודיעין עילית - כשם העיר הסמוכה מודיעין.

ביוני 2018 החליטה מועצת העיר לשנות את שם העיר ל"איילת השחר" על שם ספרו של מנהיג הציבור החרדי-ליטאי הרב אהרן יהודה לייב שטינמן שנפטר כ-7 חודשים קודם לכן, אך טרם התקבל אישור של ועדת השמות.

תחזיקו אצבעות.

 
 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

סרטון 2 דקות

סרטון 2 דקות

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

 

 

 

כל מה שקורה בעיר באנר הדר
יש לי שאלה לגדי ברקאי

 

מדורים