חיפוש
 
לדף הבית >>     buypost תוכן שיווקי >>

השמור והיפה: 5 שמורות הטבע היפות בישראל

 

חורף ישראלי משמעו מזג אוויר נעים, והשנה גם נטול גשמים מרובים. זה הזמן לחלץ מותניים ולצאת ליהנות ברחבי הטבע בשמורות היפות בישראל

 

גל זמיר

חורפים ישראליים קרים יותר מהקיץ הלוהט – מה שהופך אותם אידיאליים מבחינת הטמפרטורה לצאת וליהנות בחיק הטבע ללא שמש קופחת מעל ונחלי זיעה ניגרים. השנה, מיעוט הגשמים אף הופך אפשרות זו לקורצת יותר – אולי לא נראה מפלי ירוק כמו באירלנד אך ישראל משופעת בלא מעט פינות חמד עם יופי קסום משל עצמן, פרוע ולעתים אף מדברי. נסיעה לטיול בארץ עם חברים או ילדים היא נסיעה נוחה. הארץ קטנה יחסית וניתן להגיע בה מכל לפינה ולכל פינה ברכב בלבד. אם פונים לנסיעות ארוכות יותר ממוצע הזמן בו תבלו בפקקים ועם רכב עמוס יותר באנשים ומטען – תמיד אפשר לפנות לאפשרות של השכרת רכב בארץ . השכרת רכב ליום לא תייקר מאד את הנסיעה אך בחירה ברכב מתאים לנסיעה – מרווח עם תא מטען גדול ומספיק מרחב לכל הנוסעים, או כזה שמתאים לנסיעות שטח בהחלט יכולים לשדרג את חווית הטיול.

מצפינים לנחל חרמון (הבניאס)

נחל חרמון, או הבניאס הוא אחד משלושת יובליו המרכזיים של הירדן, לצד דן ושניר. את שמו הוא קיבל מהאל היווני פאן (פאן ? פניאס ? בניאס) – שדון עם רגלי תיש וקרניים מרשימות, שהיו שאמרו שהוא ארב למטיילים בינות לסבך והעצים ויצא כדי להפחידם. טיול לאורך נחל חרמון הוא אחד מהיפים במדינה ומציע גם הצצה, תצפית וסיור אל המפל העוצמתי ביותר בישראל, גם אם לא הגבוה שבהם. נכנסים לשמורה בחניון המפל התחתון של הבניאס ויורדים בשביל הכחול לעבור הנחל עצמו עד שנגיע להתפצלות שבה נפנה שמאלה לעבר התצפית המרשימה אל המפל. הטיול עוד ימשיך וייקח אותנו בשביל אך בינתיים קחו כמה דקות ועשו סיבוב על שביל קורות העץ המעגלי הצמוד לקצה מצוק הבזלת ותלוי על גדת הנחל ממש מעל למפל על שצפו וקצפו. חוזרים להתפצלות וממשיכים בשביל השחור עד ליציאה מהשמורה – אך לא לסוף הטיול. כקילומטר לאחר המפל מגיעים לפנייה אל הטנק הסורי. פונים ויורדים לעבר הנחל ומגלים מבעד לסבך העבות את טנק הסורי שנפל במלחמת ששת הימים. לאחר שחוזרים אל ההתפצלות, ממשיכים עם השביל השחור. מקום טוב לנוח בדרך נמצא בהמשך המסלול, לאחר שחוצים גשרון עץ החוצה את הנחל ופונים שמאלה למבנה בטון המשקיף אל בריכות ומפלים. לאחר המנוחה חוזרים לגשרון וממשיכים בדרך העפר המסומנת שחור עד להתפצלות ימינה לשביל האדום ועלייה תלולה אשר תוביל אותנו לגשרון עץ נוסף שלאחריו נפנה שמאלה, נמשיך על כביש האספלט בין מטעים לאורך כמה מאות מטר עד לגשר ברזל וחנייה לרכבים שבסיום במסלול.

מערת הנטיפים שורק (מערת אבשלום)

כשלושה ק"מ מזרח לבית שמש, בלב הרי יהודה ישנה מערת נטיפים עשירה בנטיפים וזקיפים  רבים שחלקם בני יותר מ-300,000 שנה. הסיור במערה מרשים בין היתר בזכות השיפוץ שנעשה במקום לפני כעשור ובמהלכו הותקנה תאורת לד אקולוגית בשלל צבעים שאינה מזיקה לנטיפים ולזקיפים הרבים שבה. מהערה נקראת מערת אבשלום על שם לוחם סיירת שקד אבשלום שוהם שנהרג במלחמת ההתשה לאחר מאבק ממושך עם פציעתו ומשפחתו תרמה לשיקום המערה. אבשלום שוהם נקרא על שם אבשלום פיינברג. בזמנו, המערה הייתה בלב סערה ציבורית לאחר שנודע שגורמים חרדיים ניסו לצנזר את גיל הנטיפים. סרט מקדים את הסיור במערה המלווה במדריך מטעם שמורות הטבע והגנים. רצוי להירשם מראש לסיור בגלל עומס מבקרים במקום.

נחל אלכסנדר

נחל אלכסנדר הוא אחד הנחלים המרכזיים באזור השרון. הוא מתחיל בסביבות שכם בהרי עיבל וגריזים ונמשך לאורך 32 ק"מ עד שנשפך לים התיכון צפונית לבית ינאי. ייתכן ששמו נקרא על שם אלכסנדר ינאי, ייתכן שהוא נקרא דווקא על שם איסכנדר, סוחר האבטיחים, אך מה שבטוח זה שיש בו את אוכלוסיית הצבים הרכים הגדולה בישראל. מסלול קליל ונעים ליום חורפי שמשי מתחיל בגשר הצבים שבשמורה ומסתיים כשלוש שעות הליכה ושלושה ק"מ לאחר מכן בחניון חורבת סמארה. מתחילים בפארק הנחל במגדל התצפית. בימי ראות טובה תוכלו לראות את מקורות הנחל וגם את שפכו לים. משם, חוצים את הגשר ופונים שמאלה לעבר המסלול המסומן בצבעי שביל ישראל. בנחל ישנה אוכלוסייה גדולה של צבים רכים שפעם הייתה שכיחה באזור והיום היא מרוכזת ברובה בנחל זה. אל תאכילו את הצבים  (וגם לא את יתר בעלי החיים) – זה מזיק לבריאותם, ואם תחטפו ביס – גם לבריאותכם. בין שיחי הפטל הקדוש והקנה המצוי נמצא השביל ובגדה הדרומית גם חוות הדגרה לצבים הרכים. נמשיך צפונה מתחת לגשר הרכבת ונפרד מהדרך הראשית. מצפון יש שריד לשדות הנרקיסים שכיסו את האזור בעבר. נמשיך לאורך הנחל. בגדרה הדרומית ישנם עצי אקליפטוס ובחורף לעתים רואים קורמורנים בין לענפים. בהמשך, נוף עצי האקליפטוס האוסטרלי יתחלף לנוף מקומי יותר של אלה ארצישראלית וחרובים. נקנח במבנה הבנוי מאבני כורכר – חרבת סמארה ששימש כתחנת מכס תחת השלטון העות’מאני. בעונה זו הפריחה בשיאה – רקפות, כלניות, קחוונים, אירוס ארץ ישראלי ועוד. זה המקום לנוח, להוציא את מה שמחכה ברכב בקצה המסלול ולפצוח בפיקניק בצל עצי האקליפטוס ליד אחד השולחנות המוסדרים בנקודת הסיום של המסלול. 

גן לאומי אשקלון

הגן הלאומי הראשון שהוכרז בישראל בשנת 1965 נקרא על שמו של יגאל ידין והוא ככל הנראה שמורת הטבע הפופולרית ביותר בישראל. באתר ניתן למצוא מגוון יפה של מקומות בילוי ונופש – לצד חפירות ארכיאולוגיות ושרידי עתיקות בינם שער העיר הכנענית, שרידי כנסייה ביזנטית והבזיליקה הרומית (שסגורה למבקרים), פזורים גם יותר משישים בארות. גם הטבע שופע ומציע שלל בתי גידול - רצועת חוף הים, שטחי החולות, ומתחם תל אשקלון. חובבי הסיורים יוכלו לסייר בשביל המצוק והחומה ובשביל החולות ואם אתם פה רק לפיקניק – מדשאות רחבות ידיים מחכות לכם לצד החוף, אם אתם בעד לשלב אטרקציות מודרניות – במקום נמצאים גם חדרי בריחה ואמפי מודרני שבו מתקיימים מופעים.

נווה המדבר עין גדי 

נווה המדבר עין גדי הוא אחת משכיות החמדה האהובות במיוחד על ישראלים. בשמורה ארבעה מתחמים: שביל צפית וגב חלון, מתחם נחל דוד, מתחם נחל ערוגות ומתחם עתיקות עין גדי. מתחם נחל דוד ומתחם נחל ערוגות דורשים תיאום נפרד, אך כרטיס הכניסה לכל מתחם מקנה כניסה לכל המתחמים באותו היום. החורף הוא זמן מצוין לטייל בשמורה רחבת הידיים, והטיול מתאים לכולם. במקום שבילי סיור מקלים וקצרים ועד לטיולים למיטיבי לכת. לפני הטיול, בעונת החורף, יש לוודא כי אין סכנת שיטפונות בנחלים. בשמורה חיות רבות – יעלים, שפנים, נשרים, זאבים ושועלים – והיד עוד נטויה. לשמורה שני שערים מאותה הפנייה, הראשון הוא של נחל דוד, השני של נחל ערוגות. מסלול קל ובחלקו מונגש גם לעגלות הוא מסלול נחל דוד ומפל שולמית. משך מסלול זה הוא כשעה וחצי. מסלולים קשים יותר הם המסלולים לנחל ערוגות, המפל הנסתר ובריכות האיסיים – מסלול של כששה ק"מ שרצוי להתחיל בו מוקדם בבוקר כיוון שהבריכות פתוחות רק עד השעה 14:00. ומסלול נחל דוד דרך המקדש הכלכוליתי ועין גדי לתל גורן – מסלול הכולל עליות וירידות לא פשוטות. מסלול למיטבי לכת גם הוא בנמצא – מנחל דוד לנחל ערוגות. המסלול כולל עלייה תלולה וקשה של כ- 600 מ’ בגובה, ולאחריה ירידה תלולה מאד. משך המסלול הזה הוא כשמונה שעות ויש להתחיל אותו מייד עם פתיחת השמורה בשמונה בבוקר. 

לסיכום

ישראל משופעת בשמורות טבע יפות, שופעות והומות שמתאימות לטיול גם בחורף, במיוחד בימים יפים – עולים על האוטו נוסעים להרפתקה חדשה, במזג אויר נעים והרבה טבע מסביב.

 
 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

סרטון 2 דקות

סרטון 2 דקות

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

 

 

 

יש לי שאלה לגדי ברקאי
כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים