חיפוש
 
לדף הבית >>     חינוך >>

מהו חדר כושר למוח

 

שרה ברקוביץ, יזמה ופיתחה תכנית ייחודית ופורצת דרך ”חדר כושר למוח”, המשפרת את התפקוד, איכות החיים והביצועים של עובדים, מורים ותלמידים. ברקוביץ, תרפיסטית בתנועה ומאמנת אישית לקשב, בעלת וותק של 30 שנים בחינוך והוראה, הדרכה וניהול, בארץ ובעולם. במשך 19 שנים, ניהלה את מערך ההשכלה הפורמלית של האסירים בשירות בתי הסוהר. להמשך קריאת הכתבה- כנסו..

 

חדר כושר למוח!

(פורסם באתר של דה-מרקר 18.3.17)

שרה ברקוביץ, יזמה ופיתחה תכנית ייחודית ופורצת דרך "חדר כושר למוח", המשפרת את התפקוד, איכות החיים והביצועים של עובדים, מורים ותלמידים. ברקוביץ, תרפיסטית בתנועה ומאמנת אישית לקשב, בעלת וותק של 30 שנים בחינוך והוראה, הדרכה וניהול, בארץ ובעולם. במשך 19 שנים, ניהלה את מערך ההשכלה הפורמלית של האסירים בשירות בתי הסוהר.

"התוכנית החדשנית "חדר כושר למוח - לשילוב תנועה בלמידה", פותחה על ידי ברקוביץ במטרה לייעל את יכולות הלמידה והזיכרון, לשפר את האווירה החברתית וההישגים הלימודיים. לפי ה"נוירו-פדגוגיה" חשוב להתאים את דרכי ההוראה לתפקוד המוח, לשיפור וייעול מיומנויות הלמידה והזיכרון. התוכנית מאפשרת "הוראה מרווחת", במסגרתה, השיעור מתנהל במקטעים קצרים וביניהם הפסקות המשלבות תנועה, בהתאם לצרכי המוח. למידה וזיכרון = תנועה + חזרתיות + הפסקה "חוקרי המוח כבר יודעים כי איכות הקשב והריכוז שלנו היא פונקציה של טיב הקשרים בין תאי העצב )הנוירונים (", מדגישה ברקוביץ. מה מייחד את התכנית? התוכנית "חדר כושר למוח" נותנת פתרון יישומי ופשוט לייעול דרכי ניהול הלמידה והזיכרון ברמת המשימה, הפרויקט, יחידת הלימוד, השיעור ויום העבודה/הלימודים. התוכנית כוללת התייחסות לפיתוח ואימון ארבע יכולות המוח: זיכרון, תפיסה חזותית, הפגה, קואורדינציה ושיווי משקל.

למי מתאימה התוכנית?
התוכנית מתאימה לכולם, כולל המאובחנים כבעלי לקויות למידה והפרעות קשב, בכך שהיא מעודדת תנועתיות במסגרת הפסקות מבוקרות ומובנות במהלך יחידת הלימוד/פרויקט, בפרקי זמן סבירים המאפשרות למוח לתפקד במיטבו.


איך הגעת לעסוק בנושא?
השילוב בין תנועה ולמידה ליווה את ברקוביץ לאורך חייה. בלט מודרני, קלאסי וריקודי עם כרקדנית בלהקות מחול ומרקידה היוו חלק נכבד מלוח הזמנים השבועי שלה. ברקוביץ למדה תואר שני בתרפיה באמצעות תנועה, קולומביה קולג’ - שיקאגו, בכוונה לבנות תכנית התערבות טיפולית מותאמת, למערכת החינוך. תוך כדי התפתחותה המקצועית כמורה ומנהלת מערך חינוכי, כמדריכה ומנחת מורים צברה ידע וניסיון פדגוגי, שיטות הוראה, שיטות למידה והטמעת תהליכי שינוי. כיום, תוך כדי עבודתה כמאמנת לקשב והתובנה שההתפתחות המוטורית קריטית ללמידה, נולדה, באופן הטבעי, התכנית אותה ברקוביץ מבקשת להעביר הלאה. התכנית היא מעין סגירת מעגל בו נפגשים ומתחברים הידע, ההבנה, ההתנסויות וחוויות חייה.

איך אפשר לשפר את איכות הקשרים במוח?
המוח הוא גמיש, מתפתח ומשתנה מדי יום. כאשר אנו בתנועה או בפעילות גופנית, קצב זרימת הדם בגוף מתחזק ויותר חמצן מגיע למוח. כתוצאה מכך מתחזקים הקשרים הקיימים בין הנוירונים) סינפסות (ונוצרים קשרים חדשים. בנוסף, יש תרומה להעצמת התהליך, כשמשלבים משימות לשיפור המיומנויות המוטוריות והקוגניטיביות, כך שחלקים רבים במוח פועלים בד בבד.

עדויות מהשטח: מתאים גם למבוגרים - בעקבות הרצאה וסדנה בנושא, לצוות רכזי הדרכה בארגון ביטחוני, ההמלצות יושמו ומערך הלמידה השתנה. לאחר כחודשיים של יישום התוכנית, נערך משוב, ממנו עולה, כי אווירת הלמידה נינוחה יותר וחל שיפור ניכר בהישגי המודרכים. ברקוביץ הנחתה השתלמות מורים בנושא במרכז פסג"ה (פיתוח סגלי הוראה) במודיעין, במהלכה המורות "קפצו למים" והתנסו. ממשוב המורות עולה שהתלמידים מאוד אהבו את ההפסקות בלמידה והיו בציפייה להפעלות, היה להם קל יותר ללמוד ולזכור, רמת המעורבות בלמידה והחברותיות בכתה עלתה וההישגים הלימודיים השתפרו. המשוב וחוות הדעת היו חיוביים ובכך המורות מחזקות את ההנחה שיישום התכנית הוא בהחלט בר ביצוע .

ומה עוד? במרחב הטיפולי, ברקוביץ מאמנת ילדים, נוער ומבוגרים באמצעות שילוב הכלים והשיטות שלמדה לאורך החיים יחד עם הניסיון הפדגוגי/הדרכתי שלה.
אימון לקשב על פי שיטת רביב - תהליך חשיבתי התנהגותי לטיפול בהפרעות קשב ולקויות למידה, שימור הזיכרון ומצוינות. השיטה ייחודית בכך שהיא מטפלת בבסיס הנוירולוגי של הלמידה. תהליך קצר מועד. *מתאים לילדים מגיל גן חובה, ילדים בבית ספר יסודי, נוער ומבוגרים.
אימון אישי לקשב (ADHD)- האימון לקשב כולל בתוכו למידה והבנת הכרת התופעה של הפרעת הקשב. מבינים איך הקושי משפיע על איכות החיים, מקבלים כלים להתמודדות ומתחילים בתהליך השינוי. פרופיל הקשב הייחודי של כל מטופל מכתיב את מטרת התהליך. *מתאים לנוער ומבוגרים. הרצאה מפעילה: ”חדר כושר למוח - הקשר בין תנועה, למידה וזיכרון” . בהרצאה מבינים איך המוח לומד וזוכר. מתנסים וחווים כיצד בעזרת פיתוח היכולות המוטוריות, תנועה ואימון גופני, ניתן לשפר תפקודים וביצועים של המוח, ללמוד לקרוא, לשפר את הקשב, הריכוז וההבנה וגם למנוע שכחה. מקבלים המלצות וטיפים יישומיים. *מתאימה לקהלים שונים ולאירועים מיוחדים: ערבי עובדים, השתלמויות מורים, ימי העשרה.

השתלמות והדרכה בנושא “שילוב תנועה בלמידה/בעבודה”. *מתאים לכל ארגון/חברה המבקשים לשלב נושא משנה חיים בתכנית ההדרכה שלהם. ליווי ההקמה וההפעלה של "חדר כושר למוח" במקומות העבודה, בבתי ספר. *מתאים למנהלים, לחדרי מורים, לצוותי הדרכה, למנחי סדנאות וקבוצות.

חדר כושר למוח- סדנה לנשים

ברקוביץ תסייע לקובעי מדיניות/מקבלי החלטות בארגונים, במערכות חינוך והדרכה, מנהלים/ות בתי ספר, ומציעה להיפגש אתה, לטובת הצגת התוכנית והתאמתה לכל ארגון וחברה.

 

יש לכם עוד שאלות לשרה ברקוביץ - פורום המומחים של mcity, מאמנת לקשב באמצעות תנועה? כנסו!

שרה ברקוביץ   050-6278781   הפייסבוק שלי

 
 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

סרטון 2 דקות

סרטון 2 דקות

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

 

 

 

כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים