חיפוש
 
לדף הבית >>     מכבי - רשת מרפאות >>

המדוזות כבר כאן: כך תטפלו נכון בצריבות שלהן

 

חודש יוני ועומסי החום מביאים איתם את נחילי המדוזות, שכבר הרגשתם את הצריבות שלהן בשבועות האחרונים, וגם שמענו על הנחיל הגדול הצפוי להגיע לשבוע הבא ולהציף את חופי הים התיכון

 

חודש יוני ועומסי החום מביאים איתם את נחילי המדוזות, שכבר הרגשתם את הצריבות שלהן בשבועות האחרונים, וגם שמענו על הנחיל הגדול הצפוי להגיע לשבוע הבא ולהציף את חופי הים התיכון. המדוזה הנפוצה בחופי ישראל היא החוטית הנודדת. מבחינה רפואית, מדוזה זו מעוררת הכי פחות חשש: תאי הארס שלה לא הורגים אלא יוצרים צריבה מוכרת ומעצבנת. 

סוניה גופמן, אחות במחוז ירושלים והשפלה במכבי שירותי בריאות, מסבירה: "אפשר להיפגע ממדוזות גם בלי ממש לגעת בהן, כי חוטי הארס מופרשים במים ומספיק שהם נדבקים לרגליים או לאיבר אחר והם יוצרים את הצריבה. עם זאת, חשוב להבין כי החמרת המצב עלולה להתרחש לא רק כתוצאה מהצריבה עצמה, אלא גם בעקבות טיפול לא נכון בצריבה. לכן יש לשים לב כיצד מטפלים." 

מה לעשות אם נצרבתם ממדוזה? 

  1. הרחקת הארס: השתמשו במקלון או חתיכת פלסטיק כדי להרחיק את כל שיירי המדוזה מהעור. הימנעו משפשוף האזור כדי לא להחמיר את חדירת הארס ולהסתכן בזיהום. 
  1. שטיפה: שטפו את האזור הפגוע במי ים כדי להסיר את הארס הראשוני ולאחר מכן שטפו בזרם מי ברז ישיר למשך מספר דקות מבלי לשפשף את האזור. 
  1. עזרה ראשונה: בחופים שבהם קיימת תחנת עזרה ראשונה, הצוות יוכל לסייע בהסרת תאי הצריבה ולהקל על האזור הכואב. חשוב להיעזר בשירות זה במידת האפשר. 
  1. טיפול ביתי: רוב מקרי הצריבה הקלים ניתנים לטיפול בבית. ניתן להשתמש במשחות המבוססות על אלוורה, תכשירים אנטיהיסטמינים ומשחות לטיפול בכוויות ועקיצות. זכרו לתת לילדים תכשיר נגד כאבים אם הם מתלוננים על כאב.

 

מתי מומלץ לפנות לטיפול רפואי?

אם מופיעים תסמינים חמורים כמו קשיי נשימה, חולשה, נפיחות בגרון, הכחלת המקום הפגוע, בצקת או נפיחות מעבר לרגיל, תגובה אלרגית קשה או פגיעה נרחבת בעור או בעיניים, יש לפנות מידית למרכז רפואי או לבית חולים. הדבר חשוב במיוחד עבור ילדים קטנים אך נכון לכל אחד במקרה של הופעת סימנים אלה.

 מה לא לעשות?

יש מיתוסים ותרופות סבתא שטוענים כי חומץ או שתן יכולים להקל על הצריבה. ממחקרים שונים עולה שהטיפול הזה אינו מסייע ואולי אפילו מחמיר את המצב. לכן, תחסכו לכם את הניסיון. 

לסיכום, המדוזות הן חלק בלתי נפרד מהקיץ הישראלי, ולמרות שהן לא נעימות, חשוב לדעת איך להתמודד איתן בצורה נכונה. כך נוכל ליהנות מהים ולהישאר בריאים ובטוחים. על ידי הקפדה על טיפול נכון בצריבה והימנעות משימוש במיתוסים ותרופות סבתא, ניתן להפחית את הכאבים והסיבוכים ולשמור על חוויית חוף בטוחה ונעימה.

מאחלים לכם קיץ בטוח ושקט!

 

 
 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

גורגיט

גורגיט

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

 

 

 

יש לי שאלה לגדי ברקאי
ברקי יש לי שאלה

 

מדורים