חיפוש
 
לדף הבית >>     צרכנות מקומית מודיעין >>

כל המורים מיוחדים

 

מה יעשה מורה שבכיתה שלו משולבים תלמידים עם לקויות למידה? כדאי שידע לנצל את הטכנולוגיות הקיימות להעצמת יכולות הלמידה של התלמידים.

 

"מי אינו יודע עד כמה קשה עבודת המורה בכיתה רגילה ועל אחת כמה וכמה בכיתה שבה משולבים תלמידים בעלי צרכים מיוחדים.

מורה נדרש היום להיות "רב- קווי" ליצור ערוצי תקשורת עם תלמידים שצרכיהם שונים, לדאוג לרמות השונות בכיתה וכל זאת בזמן קצוב ומוגבל, ומבלי לפגוע ברגשותיהם של תלמידים ומבלי לתייג אותם כשונים" (מאת: אלה בבינסקי- מורת מתי"א וליליה כדורי- מחנכת הכיתה. בתוך: עורכים שינוי בשילוב/ בית ספר "עתיד").

כל כיתה מלאה בתלמידים עם יחודיות וצרכים לימודיים מגוונים, ולעיתים המשימה של ללמד את כולם את אותו חומר נראת על גבול הבלתי אפשרי. אבל.. לכולם יש היום מחשבים, טאבלטים וטלפונים חכמים. המורה של היום כדאי שידע לנצל את הטכנולוגיות הקיימות להעצמת יכולות הלמידה של התלמידים שלו.

ד"ר עדי נאמן, מרצה בחוג ללימודי חינוך מיוחד, מכללת אורנים, ממליצה לשלב טכנולוגיות רבות לתמיכה והעצמת הלמידה של התלמידים. תלמידי תיכון בשיעור יכולים לבחור בין שיעור וירטואלי, היברידי (המשלב עבודה ברשת ובכיתה) או שיעור מסורתי. תלמידים המקבלים את חומרי הלמידה במייל לפני השיעור, יכולים להתמודד עם החומר בזמנם החופשי ובשיעור להרחיב את הלמידה.

גם אם המורה לא מרגיש מוכן לשלב את הטכנולוגיות החדישות ביותר בהוראה, המחשב האישי שלו יכול להוות כלי משמעותי ללמידה ותמיכה בקשיי למידה.

תלמידים עם לקויות למידה יכולים להיתרם רבות על ידי שימוש במחשב נייד, על ידי הקלדה של חלק מהחומר בתכנת מעבד התמלילים (Word ), אחד המאפיינים של התכנה הוא סימון טעויות כתיב, סימון זה מאפשר לתלמידים בעלי טעויות כתיב להבחין בטעויות ולתקן אותן או לבחור את המילה הנכונה מתוך הרשימה המוצעת על ידי המחשב.

תלמידים עם לקויות למידה יכולים להיתרם משימוש באתרים המיועדים לסיוע בהקניית קריאה ובהבנת השפה כמו אתר ’גמבה’ להוראה מתקנת בקריאה (מבית מט"ח). התכנית גמבה מיועדת לשפר את הפענוח היעיל והמהיר של מילים, והיא מציעה ללומדים מגוון פעולות לתרגול קריאת מילים וללימוד הקוד האלפביתי. למשל: תרגול בקריאת צירופים, חיזוק יכולות פונולוגיות, זיהוי מהיר של מילים, קריאה ללא ניקוד, פעולות של פירוק ושל הרכבת מילים, כתיבת מילים, קריאה מואצת ועוד. התרגילים בתכנית הם לפי סדר התנועות המקובל בהוראת הקריאה בעברית. לאחר תרגול רב של מילים הלומדים עוברים לקריאת משפטים. תרגול המשפטים מלווה בפעולות של הערכת התקינות של המשפט מבחינה תחבירית ופרגמאטית. 

כשמשלבים למידה בעזרת מחשב בכיתה יש כמה נקודות שכדאי לחשוב עלייהם:

  1. על מנת לגוון את פעולות הלימוד ועל מנת לספק כלי מעשי בידי המורה - שלבו לומדות ומשחקים, תרגלו מיומנויות למידה דרך משחקים.
  2. בחרו חומרי למידה שאינם עמוסי גרויים, בעלי עיצוב נקי וברור. קיימים הרבה אתרים ברשת המספקים משחקים חינוכיים טובים, אבל אלו מוצגים בתוך בליל צבעוני מרצד המקשה על התפקוד מול המסך.
  3. בחרו לומדות ומשחקים המספקים הוראות ברורות המסייעות להבניית הלמידה. על התלמיד לדעת מה מטרת הפעילות ומה מצופה ממנו לבצע על מנת להגיע להצלחה.

ולסיום – משהו גם לגננות, ארגון הגנים הפרטיים העלה לרשת סדרת סרטונים נחמדים שמטרתם לסייע לגננות בפתרון מצבים העולים בגן. התמודדות עם פתיחת השנה, הצבת גבולות, גמילה, העלאת רמת הקשב והריכוז של הילדים ועוד. הסרטונים מובאים באנימציה חביבה ובסוף כל סרט יש סיכום ומתן כלים להתמודדות.

http://app.shaanan.ac.il/kria/shiluv-mischak-balemida.htm - שילוב טכנולוגיות בבית ספר

 

http://www.gamba1.cet.ac.il/ - תוכנית גמבה

http://www.gamba2.cet.ac.il/ תוכנית גמבה

 

כתבה: ד"ר עדי נאמן

רכזת תכנית התמחות בהוראת תלמידים עם ASD

ומרצה בחוג לחינוך מיוחד, מכללת אורנים

 
 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

סרטון 2 דקות

סרטון 2 דקות

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

 

 

 

לשכת המסחר
יש לי שאלה לגדי ברקאי

 

מדורים