חיפוש
 
לדף הבית >>     מורשת >>

סיפורה של חטיבת יפתח

 

הקמת העיר מודיעין התאפשרה בזכות לחימתה של חטיבת יפתח. על-כך מוקירה העיר מודיעין תודה ללוחמי החטיבה וקוראת לפארק שלמרגלות גבעת התיתורה על-שמה. המידע בכתבה באדיבות עיריית מודיעין ועופר צור יועץ המורשת של העירייה

 

הרקע להקמת חטיבת פלמ"ח יפתח

חטיבת יפתח התגבשה, למעשה, באפריל 1948 לקראת מבצע יפתח לשחרור צפת והגליל המזרחי. 2 גדודי פלמ"ח, הגדוד הראשון גדוד "העמק", והגדוד השלישי גדוד "הגליל", היו הכוח העיקרי במבצע. כך התגבשו הלוחמים ככוח מקצועי, מיומן ומנוסה בקרבות.

המשימה הבאה הייתה ביוני 1948, בחזית המרכז במערכה על הדרך לירושלים.

החטיבה השתתפה בקרבות לטרון ב"מבצע יורם", אבטחה את הדרך לירושלים בגזרת חולדה - שער הגיא והשתתפה ב"מבצע דני", ואף פעלה במרחבי הנגב במבצעים שונים.

פעילות חטיבת יפתח במרחב מודיעין ב"מבצע דני"

מטרותיו של מבצע דני שנערך בין התאריכים 9 עד 19 ביולי 1948 היו: הרחקת האיום על תל-אביב וסביבתה מצד הלגיון הירדני שחנה במרחב רמלה - לוד. הרחבת הפרוזדור אל ירושלים הנצורה והטרדת הלגיון הירדני בגזרת רמאללה להפחתת הלחץ על ירושלים.

במהלך פעולות אלו נכבשו שטחי מרחב העיר מודיעין של היום.

במבצע לקחו חלק מספר חטיבות וביניהן - חטיבת הפלמ"ח יפתח, עם לוחמי הגדוד הראשון והשלישי.

עיקר הפעולות בהן השתתפו כוחות החטיבה במרחב:
בלילה של 10.7 - כבש הגדוד הראשון את הכפר עינאבה והגדוד השלישי כבש את הכפרים ג’ימזו, דניאל ודיר אבו-סלאמה ושיחרר את בן-שמן שהייתה נצורה.

ביום ה-11.7 - ניהל הגדוד השלישי קרב מורכב בגזרת העיר לוד שבסופו השתלט על מרכז העיר.

ביום ה-12.7 - בעקבות כיבוש העיר לוד, נכנעה רמלה בלא קרב בפני כוחות הגדוד השלישי של חטיבת יפתח וכוחות קרייתי. במקביל כוח יפתח כבש את הכפר חדיתא.

בליל של 15.7 - כבשו חיילים מהגדוד הראשון של יפתח את הכפר ברפיליה.

בליל של 16.7 - כבשו חיילים מהגדוד הראשון של יפתח את הכפר ביר-מעין (רעות) וחיילי הגדוד השלישי את הכפר אל-בורג’ (תיתורה).

בליל של 18.7 - כבשו חיילי הגדוד הראשון של יפתח את הכפר שילטה (שילת). במקביל עלה כוח מהגדוד הראשון על הרכס ממזרח לח’ירבת כוריכור (כפר האורנים, לפיד) אך נאלץ לסגת מול כוחות אויב עדיפים.

קרב ביר-מעין, אל-בורג’

במהלך "מבצע דני" (9 עד 19 ביולי 1948), במלחמת העצמאות, השתתפה חטיבת יפתח בכיבוש הערים לוד ורמלה והמרחב בו יושבת היום העיר מודיעין.

ב-15.7.48 כבשו לוחמי חטיבת יפתח את קו הכפרים ביר-מעין (רעות) - אל-בורג’ (על גבעת התיתורה) במטרה לנתק את הגישה של צבא הלגיון הירדני באמצעות הכביש המחבר בין לטרון לרמאללה (היום כביש 3).
בביר-מעין ישבו חיילי פלוגה א’, ובאל-בורג’ ישבו חיילי פלוגה ג’ של הגדוד השלישי. לאיש מהם לא היה מושג על הדרמה שתתחולל כאן בעוד מספר שעות...

הגדוד ה-2 של הלגיון הירדני שחנה באזור הכפר בית-סירא נערך למנוע את ניתוק הציר, והתכונן להתקפת נגד במטרה לשחרר את הכפרים ביר-מעין ואל-בורג’.

בצהרי היום, יצא כוח ירדני בפיקוד בריטי שכלל: פלוגות חי"ר רכובות על שריוניות, פלוגת שריון ו-2 תותחי נ"ט 6 ליטראות. לפני ההתקפה הרגלית הומטרה אש ארטילרית במשך כשעה וחצי על כוחות הפלמ"ח. מתקפה זו לא הסבה נזק לכוחותינו.

בשעה 17:30 החלה ההתקפה הרגלית על גבעת אל-בורג’: 12 שריוניות ועוד מספר משאיות עם לוחמי הלגיון התקדמו מכיוון ח’ירבת אום-רוג’מן (גבעת הברושים) לעבר גבעת אל-בורג’ והתפצלו לקראת ההתקפה עליה.

לוחמי פלוגה א’ שישבו בביר-מעין זיהו את הכוח וירו לעברו אש מקלעים. בשל טווח הירי, הפגיעה לא הייתה משמעותית והשריוניות המשיכו לכיוון אל-בורג’.

כוח ירדני של 3 שריוניות, התקדם מדרום מזרח לגבעת אל-בורג’ ונתקל בירי עז מצד כוחותינו. צוות לוחמי פלמ"ח שבאחריותו היה להפעיל את הפיא"ט (מטול נ"ט) בלט במיוחד בקור רוחו. הלוחמים המתינו עד שהשריוניות התקרבו קרוב אליהם, ובטווח אפס ירו לעברן ושיתקו את השריונית של מפקד הכוח. שריונית שנייה שניסתה לחלצה נפגעה גם היא מן הירי ובכך נבלמה ההתקפה.

חיילי החי"ר הירדני הסתערו על גבעת אל-בורג’, אך נבלמו על-ידי אש מקלעים ונאלצו להאט את התקפתם. בראש הגבעה המתינו לוחמי פלוגה ג’. מפקדם הורה לחייליו לנצור את נשקם ולהמתין. רק כאשר התקרבו החיילים הירדנים הם פתחו באש מדויקת שגרמה לנפגעים רבים ובלמה גם את ניסיון התקפה זה.

חיילי הלגיון נערכו להתקפה חדשה, הפעם ממזרח לגבעה. 2 שריוניות שניסו לעלות על הגבעה נפגעו על-ידי תותח נ"ט שהופעל בדייקנות רבה. את פניו של החי"ר המסתער קיבלו תותחי שדה שהופעלו על-ידי לוחמי הפלוגה וגרמו לירדנים נפגעים רבים.

לקראת השקיעה הסתיים הקרב. לכוחותינו נמנו 3 הרוגים ו-7 פצועים. כמו-כן נפגעו 2 ג’יפים, 2 תמ"קים ו-2 מקלעים.

האויב, לעומת זאת, סבל אבידות קשות: 30 הרוגים, כ-50 פצועים, 6 שריוניות, ונשק אישי רב שנפל שלל.

גבעת אל-בורג’ נותרה בידי לוחמי הפלמ"ח. עמידתה של חטיבת יפתח בגזרה זו יצרה את הגבול של מדינת ישראל מול החזית הירדנית. למעשה, הקמת העיר מודיעין במקום זה, התאפשרה בזכות לוחמי החטיבה.

 
 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

סרטון 2 דקות

סרטון 2 דקות

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

 

 

 

יש לי שאלה לגדי ברקאי
כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים