חיפוש
 
לדף הבית >>     גוף ונפש >>

כרטיס כניסה לחופש

 

שיטת סדונה מבוססת על ההבנה כי רגשות הם רק רגשות, מחשבות הן רק מחשבות ואנחנו יכולים לתת להם ללכת. אלא שבמקום לשחרר, סיגלנו לנו את ההרגל להדחיק את הרגשות    

 

לסטר לווינסון היה מדען יהודי מצליח מניו יורק. בשנת 1952 כשהוא בן 42, היה כבר אחרי שני התקפי לב, דיכאון עמוק ושורה של בעיות בריאות נלוות. רופאיו שלחו אותו הביתה עם התחזית העגומה שנותרו לו שבועות ספורים בלבד לחיות, מלווים במכאובים גדולים. ההקלה העיקרית שזכה לה היתה מנת המורפיום היומית.

לאחר שהתאושש מההלם הראשוני ומהפחד המשתק, ובמקום לוותר, החליט לסטר לבדוק עם עצמו לעומק כיצד הגיע למצבו העגום ומדוע היה כל כך אומלל, למרות ההצלחה שליוותה את חייו. הוא גילה, ללא היכרות מוקדמת עם שיטות תרגול רוחניות כלשהן, כי המגבלה היחידה שחלה עליו ועל כולנו, היא זו של תפיסות המוגבלוּת שאנו אוחזים בהכרה שלנו. ותפיסות אלה של מוגבלות באות לידי ביטוי באופן מודע באמצעות מחשבות ורגשות. הוא גם גילה שלכולנו יכולת טבעית לשחרר את המגבלות, את המחשבות והרגשות הלא נעימים, וכי ככל שאנחנו עושים זאת, אנחנו מרגישים יותר חופש ושחרור.

הוא החל, ללא שום הדרכה כלשהי, לשחרר את כל הרגשות השליליים והאמונות המגבילות שאחז בהן, עד שחש רק אהבה וקבלה מוחלטות. הוא עשה את זה במשך שלושה חודשים, שבסופם הוא עבר ממצב של שבר כלי נטול תקווה למצב של בריאות, שקט ושלווה עמוקים, והוא המשיך לחיות במצב זה 42 שנים נוספות, בניגוד לתחזיות הרופאים.

מדוע חשוב לשחרר?

את יתרת חייו, שהיתה כאמור ארוכה למדי, הקדיש המדען היהודי לניסיון לעזור לאחרים לגלות מחדש את יכולת השחרור שלהם ולחיות חיים של חופש, בריאות ושמחה. הוא החל ללמד בקבוצות קטנות ואחד על אחד, שמעו הלך לפניו, והוא החל אוסף קהל גדול של תלמידים סביבו. בשלב מסוים הוא עבר מניו יורק לסדונה, אריזונה (ומכאן גם שם השיטה- "שיטת סדונה"), שם נפטר בשנת 1996.

שיטת סדונה (Sedona Method) מבוססת על ההבנה כי רגשות הם רק רגשות, מחשבות הן רק מחשבות - הם לא אנחנו ואנחנו יכולים לתת להם ללכת. וברגע זה, מתחת לפני השטח, אנחנו כבר מושלמים והכול מושלם ובסדר כפי שהוא. הכוח של הידיעה, האהבה והחמלה תמיד כאן ועכשיו.

אלא שבמקום לשחרר, סיגלנו לנו את ההרגל להדחיק ולהיצמד אל הרגשות, ובכך אנו מקהים ומגבילים את הכוח והיופי של הגוף. רגש שעולה הוא אנרגיה ראשונית שנעה בגוף, ובמקום לאפשר לגל הזה לנוע ולסיים את מסלולו באופן טבעי, אנחנו גורמים לו להישאר אצלנו יותר מכפי שהוא מיועד, באמצעות ההרגל להיצמד אליו ולתייג אותו. כך זה נשאר בגוף, יחד עם הסיפור שמאחוריו. מכיוון שכך מתרחשים הדברים, כעת לא נותר לנו אלא להגן על הרגשות שלנו ולהצדיקם, יחד עם הסיפורים הנלווים אליהם. ובדרך זו אנו סובלים לעד, מבלי להיות מודעים לכך.

מה שאנחנו יוצרים בחיינו זה סך כל החשיבה שלנו - המודעת והלא מודעת. אלא שהרוב המשפיע הוא הלא מודע, הדומה לתוכנה שמתפקדת כרגע במחשב; תוכנות נוספות פועלות ברקע ומפריעות לה, ואז מתחיל להיות קונפליקט. כך גם במיינד: כשיש לנו הרבה רגשות לא מעובדים מהעבר, הם פועלים כמו תוכניות שפועלות ברקע, מצמצמות את היכולת להרגיש חיות ושמחה, ולהיות יעיל ושמח באמת. אלא שאנו איננו המיינד! ואנו משחררים את התוכניות שברקע. הסבל שלנו הוא לא מודע, ואם איננו נותנים להרגשה שלנו סיפור וכותרת, היא נעלמת.

מה אנחנו? מה שאנחנו זה דף חלק, שעליו צצה פתאום מחשבה, ואז אנו נצמדים אליה. מאות ואלפי נתונים מגיעים אלינו כל הזמן, ואנחנו מנסים לשלוט בהם כל הזמן, וזה פשוט בלתי אפשרי. מחשבה מגיעה אל המרחב הפתוח, ואז אנחנו אוחזים בה ובונים סביבה מגדלים ומבנים ונתקעים איתה. אבל אין שם שום דבר מלבד מה שיצרתי, והסיפור שלי הוא המוגבלות שלי.

כשאני מגלה מה נמצא לפני, אני יכול לשחרר, כי אני גם זה שיצר את זה. השמחה אינה תלויה בדברים שאנו יוצרים; השמחה כבר שם! איננו צריכים לעשות דבר כדי להרגיש טוב. איננו צריכים להתאמץ כדי להיות נוכחים, להיות כאן. ככל שאנו משחררים, אנו מגלים שאנו המודעות שמתחת לרגשות, ולא הרגשות עצמם.

 

סדרת שאלות מובנות

טכניקת השחרור שפיתח לסטר מיועדת לתת בידי המתרגל כלים פשוטים ליישום השחרור המצופה. אלו כלים שאמורים להתקבל ביתר הבנה וקלות במוחו של בן התרבות המערבית, שלעתים קרובות נזקק לשנים ארוכות על מנת לתרגל כפשוטן את הטכניקות המזרחיות. השיטה שואפת לחבר את המתרגלים בה לאותן מיומנויות טבעיות של שחרור. היא שואפת לשחרר כל רגש כואב ובלתי רצוי וכל אמונה מגבילה שפוגעים ביעילות שלנו ברגע זה - עוד לפני שיצרו נזק ופגע בשמחה, ביציבות, במערכת היחסים, במטרות ובהצלחות שלנו.

הטכניקה מיועדת גם לאפשר שחרור רגשות כואבים מהעבר הרחוק, דפוסי התנהגות הרסניים, פחדים ואמונות מגבילות. ההזדהות המוחלטת, היומיומית, עם הרגשות והתחושות - גורמת להתעסקות תמידית בהם - אם זה בצורת דיכוי, ביטוי או הגנה. הרעיון הבסיסי הוא לשחרר את ההיצמדות, ובדרך זו למצוא איכויות חדשות. התוצאה היא חופש פנימי ומרחב נקי דרכו כוח החיים זורם בטבעיות.

הטכניקה בנויה על סדרת שאלות הנוגעות ברגשות הבסיסיים ביותר של תחושת הנפרדות ושל כל ההתנהגות שבאה בעקבותיה. באמצעות סדרת שאלות מובנות היא חותכת בו במקום את השורשים האוניברסאליים האנושיים של כל הרגשות המגבילים, ובכך מאפשרת את הפתיחה אל האומץ והחופש הפנימי לחיות את החיים שאנו ראויים להם.
השיטה מתאימה לכל מי שרוצה לרפא תחומים חסומים בחייו, ולכל מי שיודע שהחיים הם הרבה יותר ממה שתמיד סיפרו לנו.

הכותבת הינה מאמנת מוסמכת בשיטת סדונה, ומובילת השיטה בארץ.חייתה במנזר זן ביפן, מטפלת בפסיכותרפיה גופנית ומנחת קבוצות.

www.shovalaloni.co.il

 

 
 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

סרטון 2 דקות

סרטון 2 דקות

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

 

 

 

לשכת המסחר
יש לי שאלה לגדי ברקאי

 

מדורים