חיפוש
 
לדף הבית >>     גוף ונפש >>

שיעור במלוכה

 

בסופו של דבר נבחר מלך אך לא בבחירות דמוקרטיות. המלך נבחר ע"י האל באמצעות הנביא. זאת הייתה הדרך היחידה של המלך להשליט את מרותו בישראל וגם זה נתקל בקושי והתמודדות עם מרידות. אלוהים בעצמו נאלץ להסביר לשמואל שגם הוא לא חסין נגד התמרדותו של העם לסמכותו

 

בשבוע שעבר העברתי כאן שיעור בדמוקרטיה. היום ,ברשותכם, אני מעוניינת להעביר כאן שיעור במלוכה.

אוירת נכאים השתלטה על רבים בעם. תחושה שתוצאות הבחירות לממשלה ידועות מראש ואין מה לעשות בעניין.

אחת האמירות המנסות להתקומם נגד התחושה הזאת היא האמירה ש"בנימין נתניהו לא נמשח למלוכה".

כמורה לתנ"ך הדבר מעלה בי אסוציאציות על השלטון המלוכני ששלט בעמנו בתקופת התנ"ך לאחר שהעם קץ בשלטון ה"שופטים" .

הבקשה של העם למלך נומקה ברצון להדמות לשאר העמים שסביבנו מבחינת היכולת שלהם לנהל ממלכה כלכלית, מדינית וביטחונית. לבני ישראל נמאס להתנהל כשבטים שלעיתים משתפים פעולה ולעיתים לא. הם הבינו היטב שהאחדות היא מקור של כוח.

"...כִּי אִם-מֶלֶךְ יִהְיֶה עָלֵינוּ. וְהָיִינוּ גַם-אֲנַחְנוּ, כְּכָל-הַגּוֹיִם; וּשְׁפָטָנוּ מַלְכֵּנוּ וְיָצָא לְפָנֵינוּ, וְנִלְחַם אֶת-מִלְחֲמֹתֵנוּ."(שמואל א ח 19)

בסופו של דבר נבחר מלך אך לא בבחירות דמוקרטיות. המלך נבחר ע"י האל באמצעות הנביא. זאת הייתה הדרך היחידה של המלך להשליט את מרותו בישראל וגם זה נתקל בקושי והתמודדות עם מרידות. אלוהים בעצמו נאלץ להסביר לשמואל שגם הוא לא חסין נגד התמרדותו של העם לסמכותו:

"וַיֹּאמֶר יְהוָה, אֶל-שְׁמוּאֵל, שְׁמַע בְּקוֹל הָעָם, לְכֹל אֲשֶׁר יֹאמְרוּ אֵלֶיךָ כִּי לֹא אֹתְךָ מָאָסוּ, כִּי אֹתִי מָאֲסוּ מִמְּלֹךְ עֲלֵיהֶם" (שם, פס’ 7)

מרגע שנמשח המלך למלכות, התפיסה היא כי רוח אלוהים שורה עליו ולכן פגיעה במלך-כמוה כפגיעה באלוהים. אפילו קללת המלך תגרום להוצאתו להורג של המקלל על פי החוק המקראי.

לא פלא, אם כן, להבין את מאמציה של שלי יחימוביץ’ להסביר שוב ושוב ל’עם הנבחר’ שביבי לא נמשח למלוכה, שהרי אם נמשיך להתייחס לבחירתו כגזרת שמים, הרי שהמלכנו אותו במו ידינו למלך ומשחנו אותו בשמן הקדושה ושוב אין עוד כוח בידינו לשנות את המצב.

גם לאחר שנבחר מלך בישראל, מה שהכריע את גורל העם היה דווקא המצב הכלכלי ולא המצב המדיני והמלחמות עם האויבים. שלטונו של דוד המלך, שהיה שלטון מפואר ונמשך בימי בנו שלמה - הופר אך ורק בשל נטל המיסים הכבד. הארץ שגשגה, אך האנשים הפכו להיות עניים יותר ויותר מיום ליום בשל המיסים הכבדים ששילמו.

כשמת שלמה ובנו רחבעם עלה למלוכה, באו נציגי העם והתנו לו תנאי. אם הוא מעוניין שיתמכו בו ויראו בו את מלכם - עליו להוריד מהעם את נטל המיסים.

"אָבִיךָ, הִקְשָׁה אֶת עֻלֵּנוּ וְאַתָּה עַתָּה הָקֵל מֵעֲבֹדַת אָבִיךָ הַקָּשָׁה, וּמֵעֻלּוֹ הַכָּבֵד אֲשֶׁר-נָתַן עָלֵינוּ וְנַעַבְדֶךָּ" (מלכים א י"ב 4)

רחבעם התייעץ עם היועצים הלא נכונים וקבע שלא יקבל את בקשתם.

" וַיְדַבֵּר אֲלֵיהֶם, כַּעֲצַת הַיְלָדִים לֵאמֹר, אָבִי הִכְבִּיד אֶת-עֻלְּכֶם, וַאֲנִי אֹסִיף עַל-עֻלְּכֶם. אָבִי, יִסַּר אֶתְכֶם בַּשּׁוֹטִים, וַאֲנִי, אֲיַסֵּר אֶתְכֶם בָּעַקְרַבִּים" (שם,14)

ניתן לפרגן לעם שלנו באותה תקופה, שלא נזקק לקדנציה נוספת ולייסורים בעקרבים כדי להבין שהגיע העת לשים סוף לסבל שבו הם חיים.

בעוד 10 ימים ,לערך, נדע אם העם שלנו היום מסתפק בשוטים או שזקוק לעקרבים כדי להתמרד נגד הנטל המכביד על כתפיו.

הרבה אחריות וחוכמה צריך מנהיג של עם כדי לא להגיע למצב שהגיע המלך רחבעם שהביא בהחלטתו השגויה למרד ופילוג בעם שהפך מממלכה מאוחדת לשתי ממלכות עד סוף ימי הבית הראשון וחורבן בית המקדש (586 לפנה"ס).

גם כשאתה מתייעץ, החוכמה הגדולה היא לדעת לאיזו עצה להקשיב.

וישנם שיגידו...’הכל מלמעלה’... וחזרנו בכך לתחילת המאמר...

 
 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

סרטון 2 דקות

סרטון 2 דקות

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

 

 

 

לשכת המסחר
כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים