חיפוש
 
לדף הבית >>     חינוך >>

אלימות?? אפשר לטפל ולשנות את המגמה? הכל פוליטיקה!!

 

שוב התעוררות תקשורתית בשבוע שעבר, בעקבות גל האלימות הרצחנית ששטף אותנו. אבל כאשר מסתכלים על התופעה אין שום דבר חדש. אבל אם רוצים אפשר לשנות.

 

טור אישי

האם יש שבוע שאין בו אירועי אלימות חמורים? אלימות בכנסת ישראל, אלימות במגרשי הכדורגל והכדורסל אלימות בגני הילדים, בבתי הספר, במועדונים ואיפה לא. מדברים רבות על התופעה אך עושים מעט מאד.

במשך השנים הוקמו ועדות רבות שדנו בנושא, המליצו על דרכים להתמודד עם התופעה. ההמלצות ברוב המקרים המלצות נכונות ובמקום.אבל, מעבר להתעסקות תקשורתית (גם זה לפרק זמן קצוב) לא נעשה כלום. על מנת לעצור את המגמה, לשנותה ולצמצום התופעה דרושה עשייה רבה ודרושה השקעה בהתאם. וזה קשור לחלוקת משאבים וכאן הפוליטיקה.

העשייה אמורה להתרחש ברמות הבאות: חינוך, חקיקה, אכיפה וענישה. רק התייחסות וטיפול בכל הרמות המוזכרות יכולה להביא לשינוי המיוחל. אתייחס בהמשך רק לנושא החינוך. יש הסכמה לכך שלפן החינוכי משקל רב על ייצוב החברה בכלל ובתוך כך גם על שינוי באלימות הגואה והמתפשטת בחברתנו. האם החינוך אכן תופס את המקום הרצוי? אוכל לתת דוגמאות רבות שלא כך הדבר. זה נובע מסדר העדיפויות של הממשלה אשר באופן טבעי הינה מראה של העם.

האם נושא החינוך נמצא בראש סולם העדיפויות או לפחות במקום גבוה בסולם? האם בתי הספר נמדדים ונבחנים על חינוך לערכים, חינוך לכבוד האדם וכיבוד השונה או הם "בית חרושת לציונים? ברור לכל שרוב העשייה הבית ספרית ממוקדת בהישגים לימודיים כי על הישגים לימודיים כולם נבחנים. תיאוריה ניהולית בסיסית קובעת : "תקבל רק מה שאתה בודק". יש לשים את נושא החינוך בראש סולם העדיפויות ולהעביר משאבים בהתאם. יש להוציא את האלימות על כל סוגיה (מילולית, כנגד ציוד, פיזית ובכלל.) מחוץ לקונצנסוס ולגלות כלפיה אפס סובלנות.

תוכניות קיימות - צריך להפעילם ולבנות כלים למדידה, אכיפה והערכה. הנהלות בית נספר והצוותים החינוכיים מנסים להתמודד עם התופעה אך הכלים דלים ביותר. זכויות התלמיד חשובות אך מה בעניין חובות? מה הגיבוי הניתן בטיפול בתופעות אלימות? יכולת הצוות החינוכי לטפל בבעיות אלימות מוגבלת ביותר. יש צורך להעביר אחריות רבה הרבה יותר להורים ולא להיות סלחניים כלפי חריגות קטנות ביותר.

החופש הגדול בפתח וזו הזדמנות מצוינת להפעיל תוכניות מניעה מגני הילדים ועד בתי הספר התיכוניים, להציב את מניעת האלימות בראש סולם העדיפויות תוך טיפול לא מתחשב ולא סלחני בכל מקרה ולו הקטן ביותר. הגל הנוכחי יעבור בצורה כזאת או אחרת אך הגל הבא אינו אלא עניין של זמן. זמן קצר. וכאשר יגיע עוצמותיו יהיו גדולים יותר. קדימה לעשייה.

 
 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

סרטון 2 דקות

סרטון 2 דקות

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

 

 

 

כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים