חיפוש
 
לדף הבית >>     פרשת השבוע >>

פרשת השבוע - ואתחנן

 

ועוד יותר חמור:לפי המדרש משה מבקש מהקב”ה שלפחות יכניס אותו לארץ בתור מת או בתור חית השדה או עוף השמים שאין בהם בינה לחפש פילוסופית את הצדק

 

השבת נקראת גם "שבת נחמו" על שם הפסוק הראשון בהפטרה: "נחמו,נחמו עמי" – אחרי שלושה שבועות של אבלות נקראים אנו להתנחם. לא תמיד קל להתנחם ולהפסיק להתלונן מול חוסר הצדק שאנו חווים לצערי מדי פעם.

"זה לא פייר"! שומעים אנו מהילדים מדי יום שאלה הצדק העולמי מעסיקה גם את משה רבנו.

לאחר שהתבשר על מותו הקרוב פותחת הפרשה בקטע אישי מרגש מאד של משה:

"וָאֶתְחַנַּן אֶל-ה’ בָּעֵת הַהִוא לֵאמֹור. .וַיִּתְעַבֵּר ה’. בִּי לְמַעַנְכֶם וְלֹא שָׁמַע אֵלָי וַיֹּאמֶר .. אֵלַי רַב-לָךְ אַל-תּוֹסֶף דַּבֵּר אֵלַי עוֹד בַּדָּבָר הַזֶּה",

.בעלי המדרש מספרים סיפור ארוך מאד על בקשותיו החוזרות ונשנות של משה לבטל את הגזרה שלא להיכנס לארץ עד שהקב"ה אומר לו: "רב לך"!

אבל,העבד הנאמן, אינו מקבל עליו את הדין, ומנסה לשנות את החלטתו של הקב"ה,

מסתבר שמשה ראה את הטרגדיה שבה הוא נמצא ,לא כמשהו אישי שלו ,אלא כחוסר צדק אוניברסאלי. כדי לבטל את רוע הגזרה פונה משה,לפי המדרש, לא אל מליצי יושר אנושיים. הוא פונה אל יצורי הטבע המייצגים את הקוסמוס. משה מחפש את הסדר האלוקי בעולם.(הראיני נא את כבודך). הטרגדיה האישית שלו היא לא הנושא, היא רק סימפטום לחוסר המשמעות בעולמו של הקב"ה. אומר משה:"כמה צער ניצטערתי עליהם (על בני ישראל) עד שקבעתי להם תורה ומצוות.אמרתי, כשם שראיתי בצרתם כך אראה בטובתם. ועכשיו שהגיעה טובתם של ישראל,אתה אומר לי: "לא תעבור את הירדן הזה"!?

 הרי אתה עושה את תורתך פלסתר שנאמר "ביומו תיתן שכרו" (דברים ג,כז).איפה שכרי?

.התורה המייצגת את הקב"ה היא הנעשית "פלסתר" בעיני בני האדם כאשר הקב"ה אינו נותן לו את הגמול שמגיע לו לפי הצדק ולפי תורתו שלו,של הקב"ה.

משום כך פונה משה אל השמים והארץ שיצר הקב"ה וביקש את התערבותם,כשהתברר לו שהם אינם יכולים לעזור לו מכיוון שהם עצמם מתמודדים עם חוסר הסדר הזה פונה משה בבקשת עזרה אל החמה והלבנה ומתברר לו שגם הם באותה הבעיה וכך גם הכוכבים והמזלות והים .כל יצורי הטבע האלו מרגישים בחוסר הסדר העולמי

.גם כאשר "נזדעזעו שמים ומעשי בראשית" מתחינתו ומטיעוניו של משה והם מעלים את האפשרות שהקב"ה ישנה את המצב הזה של חוסר הצדק עונה להם הקב"ה "גזרה היא מלפני". כלומר מה שנתפס בעיניכם כחוסר צדק אינו טעות אלוקית זמנית ולא משהו שנעשה מחוץ למערכת האלוקית. הטרגדיה הקיומית של האדם שאינו מוצא את הפשר היא חלק אימננטי בתוך הסדר האלוקי!

ועוד יותר חמור:לפי המדרש משה מבקש מהקב"ה שלפחות יכניס אותו לארץ בתור מת או בתור חית השדה או עוף השמים שאין בהם בינה לחפש פילוסופית את הצדק .גם על הבקשות הללו עונה לו הקב"ה "רב לך" כלומר לא תוכל להתחמק מעוצמת הבעיה שלך. עד יומך האחרון תחיה בתחושה הקשה של חוסר הצדק והסדר.

שבת שלום.

 
 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

סרטון 2 דקות

סרטון 2 דקות

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

 

 

 

לשכת המסחר
יש לי שאלה לגדי ברקאי

 

מדורים