חיפוש
 
לדף הבית >>     חברה וקהילה >>

הצד האחר של הגרפיטי

 

המילה ”גרפיטי” משדרת לרובנו אמנות רחוב פורעת סדר הנעשית באישון לילה * במינהל ההנדסה בעיריית ראשון לציון רצו לשלב  קצת אמנות רחוב בחוצות העיר * אפשר לשטוף את העיניים

 

איך לוקחים נושא שחלק מהותי מהווייתו פורע חוק ומתריס נגד השלטון והופכים אותו לתוכנית עבודה מוסדרת, עירונית עם נגיעות של שירה? זו המשימה שהחליטו לנסות לפצח במינהל ההנדסה בעיריית ראשון לציון והועדה לשילוב אומנות.

מהנדס העיר, אלי יהלום, הנחה את הועדה ’להכניס קצת אמנות רחוב לחוצות העיר’, בתחילה אותרו מספר מקומות מתאימים לגרפיטי ובמקביל גויסו אמני הרחוב שהונחו לשלב שירה בגרפיטי.

אחד המיקומים שנבחרו היה גשר ברחוב ירושלים, בכניסה לנווה הדרים. האמנית עידן ליטמן תחת האוצרת חן בללי, ציירה עורב... כשמילות השיר "דוקטור התחכמות"  מעטרות את הגרפיטי:

"אני לא מפחד למות 
אני רק מת מפחד 
אמר לי ד"ר התחכמות 
כשישבנו יחד" 

האמנית "זכתה" לפרגון מצד עוברים ושבים ונהגים שצפרו כאות לאהדה.

לוקיישן נוסף שנבחר הוא קונטיינר הממוקם במתחם הסקייטפארק ברחוב אבי האסירים. נקודה נוספת שבה ניתן לראות את האומנות רחוב בראשון לציון היא בביתן הממוקם בגינה ברחוב החצב בשיכון המזרח.

פרויקט שירה עברית על גשרים התחיל מתוך מחשבה משותפת לעשייה מעט אחרת בעיר ראשון לציון. הרצון לעורר קהל והאמנים, נובע מתוך הרצון להנכיח עשייה. 
הפרויקט הוא חלק מסדרת פעילויות ואירועים שמשיקה עיריית ראשון לציון ומעודד שיתוף פעולה ודיאלוג ממשי עם הקהילה המקומית.
לצורך כך הוזמנו אמני רחוב הנוטים ליצור בהשראת חיי הרחוב והמרחב האורבני, והתבקשו ליצור גרפיטי בשילוב עם שירה עברית.
האמנים שנבחרו הם אמנים עכשוויים ולא רק אמני רחוב, שיוצרים בשדה האמנות והמדיום העיקרי שהם עובדים אתו הוא ציור בתוך מרחב אורבני. הם מעטרים ומעשרים את רחובות העיר בציורי קיר, גרפיטי ומייצבים שונים. כל אחד מהם מייצר ביטויים אמנותיים אינדיבידואליים אשר מהווים את השפה האישית שלהם העוסקת בנושאים שונים.

בנוסף, צורפה לפרויקט "קבוצת תרבות" - תנועת אמנים מחנכים שקמה בשנת 2006 ושמה לה למטרה לפעול לקידום וחידוש התרבות בארץ, לצמצום פערים חברתיים- כלכליים וליצירת תרבות ואמנות מקומית.

הדימויים שהאמנים מייצרים נשענים על טקסטים שבחרו והם מהווים השראה לגרפיטי שיעשו.
אוצרת הפרויקט: חן בללי.

מנהלת תחום אמנות, אוצרת הועדה לשילוב אמנות בראשון לציון, אפי גן: "להכניס אמנות למרחב האורבאני זו הצהרה המכוונת לקהילה, מדברת אנשים, בניינים, רמזורים, פועלת מתוכם ומתכתבת איתם. המחשבה על גרפיטי שמצויר על גשרים, עלתה בעקבות הרצון לשים בחזית את האמנות בסימן קריאה ומתוך רצון לגשר על כל הדברים הללו יחד."

 
 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

סרטון 2 דקות

סרטון 2 דקות

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

 

 

 

כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים