חיפוש
 
לדף הבית >>     Mega Links - תוכן שיווקי >>

מה ההבדל בין כורכום לכורכומין?

 

כורכום, תבלין בגוון זהוב שנמצא בדרך כלל באבקות קארי, נמצא בשימוש נרחב במטבח האסייתי וברפואה המסורתית במשך מאות שנים. בלב היתרונות הבריאותיים של הכורכום נמצא הכורכומין, תרכובת ביו-אקטיבית

 

כורכום, תבלין בגוון זהוב שנמצא בדרך כלל באבקות קארי, נמצא בשימוש נרחב במטבח האסייתי וברפואה המסורתית במשך מאות שנים. בלב היתרונות הבריאותיים של הכורכום נמצא הכורכומין, תרכובת ביו-אקטיבית. 

למרות שמונחים אלה משמשים לעתים קרובות לסירוגין, למעשה כורכומין וכורכום הם לא אותו הדבר.

במאמר זה, נסביר את ההבדלים.

מה זה כורכום?

כורכום, הידוע מדעית בשם Curcuma longa, הוא צמח פורח ממשפחת הג’ינג’ר. שורשי הצמח, כאשר נקצרים ומיובשים, נטחנים לאבקה צהובה תוססת - תבלין הכורכום המוכר. הכורכום, הידוע בטעמו החם והמריר, מוסיף גם טעם וגם צבע למנות.

אבל כורכום הוא יותר ממרכיב קולינרי. הוא משמש בשל סגולותיו הרפואיות ברפואה הסינית המסורתית כבר למעלה מ-4,000 שנה. הוא נערץ בשל תכונותיו האנטי דלקתיות, נוגדות החמצון והאנטי מסרטנות.

מה זה כורכומין?

כורכומין הוא התרכובת הפעילה העיקרית בכורכום, התורם הן לצבע הצהוב של התבלין והן לרבים מהיתרונות הבריאותיים שלו. כורכומין הוא פוליפנול, סוג של תרכובת עשירה בנוגדי חמצון המצויה בצמחים שונים. למרות שהוא מהווה רק 2-5% מהכורכום, השפעתו על סגולות הבריאות של התבלין היא משמעותית.

כורכומין הוא נושא למחקר מדעי נרחב, בזכות מגוון היתרונות הטיפוליים הפוטנציאליים שלו. ההשפעות האנטי-דלקתיות והנוגדות החמצון העוצמתיות שלו יכולות להתחרות בכמה תרופות פרמצבטיות, ללא תופעות הלוואי שלהן.

הבדלים בין כורכום לכורכומין

ההבדל העיקרי הראשון בין כורכום לכורכומין הוא שכורכום הוא צמח, בעוד כורכומין הוא תרכובת שנמצאת בתוך הצמח. במילים אחרות, הכורכום הוא המקור, והכורכומין הוא אחד ממרכיביו.

הבחנה נוספת נעוצה ביתרונות הבריאותיים שלהם. בעוד שלכורכום יש יתרונות בריאותיים רבים בשל ההשפעות המשולבות של תרכובותיו הרבות (כולל יותר מ-100 כורכומינואידים), הכורכומין אחראי לרובם.

יתרונות בריאותיים של כורכום וכורכומין

גם כורכום וגם כורכומין מציעים יתרונות בריאותיים, אך הם משתנים ביעילותם. כורכום מכיל תרכובות מרובות הפועלות יחד כדי לספק יתרונות בריאותיים, הכוללים חיזוק מערכת החיסון, שיפור העיכול ותמיכה בבריאות הכבד. הוא מציע גם הקלה בכאב ובעל תכונות אנטי-מיקרוביאליות.

כורכומין, לעומת זאת, בולט בתכונות האנטי-דלקתיות והנוגדות החמצון העוצמתיות שלו. הוא נחקר עבור יכולותיו לסייע במצבים כמו מחלות לב, סוכרת ומחלת אלצהיימר. יש גם מחקר מבטיח על ההשפעות האנטי-סרטניות הפוטנציאליות שלו.

ספיגה וזמינות ביולוגית

הבדל משמעותי אחד בין כורכום לכורכומין הוא בזמינות הביולוגית שלהם. כורכומין נספג בצורה גרועה בגוף כאשר הוא נלקח לבדו, וצריכתו כחלק מכורכום אינה טובה בהרבה. כדי לשפר את ספיגת הכורכומין, הוא נלקח לעתים קרובות עם פלפל שחור, המכיל פיפרין, תרכובת הידועה כמגבירה את ספיגת הכורכומין בעד 2,000%.

מעבר לכורכומין: כורכומינואידים אחרים בכורכום

בעוד כורכומין הוא הכורכומינואיד השכיח והנחקר ביותר, ftnur הוא רחוק מלהיות היחיד הקיים בכורכום. הצמח מכיל מספר כורכומינואידים אחרים (עם שמות מסובכים מאוד), בעלי תכונות בריאות משלהם.

דמתוקסיכורכומין וביסדמתוקסיכורכומין - אלה שני הכורכומינואידים העיקריים האחרים הקיימים בכורכום, לצד כורכומין. למרות שהם נמצאים בריכוזים נמוכים יותר מכורכומין, הם עדיין תורמים באופן משמעותי ליכולת הבריאותית הכללית של הכורכום. בדומה לכורכומין, לתרכובות אלו יש תכונות נוגדות חמצון חזקות, הממלאות תפקיד קריטי בניטרול הרדיקלים החופשיים המזיקים בגוף. 

ציקלוכורכומין וטורמרון - אלה קיימים בכמויות קטנות עוד יותר, אך ממלאים גם הם תפקידים חיוניים. ציקלוכורכומין הראה פוטנציאל בשיפור בריאות המוח ותפקוד הזיכרון, בעוד שטורמרונים ידועים כממריצים את ייצור תאי גזע המוח.

מעבר ליתרונות האינדיבידואליים שלהם, הכורכומינואידים הללו פועלים בצורה סינרגטית, ומשפרים את היכולות נוגדות החמצון והאנטי דלקתיות זה של זה. 

לסיכום

כורכום וכורכומין, למרות שהם קשורים זה בזה, הם ישויות נפרדות עם היקפים שונים של תכונות. הבנת ההבדל בין שני אלה יכולה לעזור לכם לקבל החלטות טובות יותר, לגבי שילובם בתזונה או במשטר התוספים שלכם.

 
 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

סרטון 2 דקות

סרטון 2 דקות

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

 

 

 

יש לי שאלה לגדי ברקאי
לשכת המסחר

 

מדורים