חיפוש
 
לדף הבית >>     חברה וקהילה >>

תקנות הממשלה באשר להקלות ולנוהלי פתיחת עסקים

 

אתמול הממשלה פרסמה רשימה מפורטת של נוהלי ותקנות באשר לעסקים שיורשו מהיום לפתוח את שעריהם, את המגבלות וההתניות וכמובן אילו עסקים שלא יורשו להיפתח, כגון קניונים. עיקרי הדברים: אתמול בבוקר אישרה הממשלה תקנות חדשות, המתייחסות לשני סוגים של מעסיקים. הנתונים נשלחו באדיבות יניב אופק ושות’ - חברת עורכי דין

 

 ראשונים, מעסיקים בענפי התעשייה, הייצור והשירותים, לגביהם הועלה מצבת העובדים שיכולים לעבוד בו זמנית, ונקבעו כללים שונים בנושא. השניים הם עסקים המפעילים חנויות העוסקות במסחר ושירותים, לגביהם נקבעו התנאים לפתיחתם. שימו לב לסיווג הנכון של העסק שלכם )או חלוקה שלו לשני הסוגים והתאמת הכללים לכל מקום(. וכעת, תמצית התקנות החדשות: הקדמה חשובה: מעסיקים אשר עוסקים בענפים המוחרגים מהתקנות )בהתאם לחוזר שנשלח אליכם ביום 20.3.26 ,מבחינתכם אין שינוי במצבת העובדים ואתם יכולים להמשיך לפעול באותה מתכונת עבודה )%100) כרגיל.

אשר למפעל תומך ביטחון, אנא התייעצו עימנו פרטנית. לגבי מעסיקים שאינם מוחרגים בענפי התעשייה, הייצור והשירותים: אתם יכולים לשוב לפעילות סדירה עם %30 ממצבת העובדים או עד 10 עובדים בו זמנית במקום העבודה, לפי הגבוה מבינהם. החריג- חזרה לעבודה עם מספר עובדים גבוה יותר: התו הסגול – מהו? התו הסגול הוא תו שמעיד על מילוי אחר תנאים שנקבעו ויפורטו להלן, אשר מאפשרים עבודה במצבת כח אדם גבוהה מהאמור לעיל.

שימו לב, אם תעמדו בכללי ה״תו הסגול״ שיפורטו להלן תוכלו להעסיק יותר עובדים, ללא צורך באישור ובאופן מיידי. לא נקבעה הגבלה על הגדלת מספר העובדים ככל שתעמדו בתנאים. מי מעניק את התו הסגול? אתם! אין גורם המעניק אישור לעמידה בתנאי "התו הסגול", אלא הדבר נעשה ברגולציה עצמית – היינו על ידי המעסיק עצמו.

מאידך, במקום שבו תיעשה ביקורת, אי עמידה בקריטריונים והעסקת מספר גבוה יותר של עובדים ייחשב לעבירה פלילית. כיצד יש לפעול כדי לחסות תחת "התו הסגול": ▪ מינוי ממונה קורונה מטעמכם; ▪ חתימה על הצהרה של מנכ"ל החברה ו- ממונה הקורונה שמינה )שימו לב-שניהם צריכים למלא את הטופס ולחתום עליו(. מצ"ב להלן הנוסח-שימו לב שיש לשמור את הנוסח המצורף הראשון; ▪ הצבת שילוט המיידע את העובדים על הכללים; ▪ שמירה על כללי היגיינה;

▪ איסור התקהלות בפינת הקפה ובמטבחונים; ▪ אכילה בחדרו של העובד ככל האפשר; ▪ שמירה על מרחק 2 מטר בין אדם לאדם; ▪ מדידת חום בכניסה באמצעי שאינו פולשני; ▪ שיבוץ באותה קבוצת הסעה ואותה משמרת, ככל האפשר; ▪ בחדר שגודלו עד 20 מ״ר - יוכלו לשהות שני עובדים, או מספר גדול יותר של עובדים אם בין עובד לעובד ישנה מחיצה שתמנע העברת רסס; בחדר שגודלו מעל 20 מ"ר- עד 5 עובדים או מספר גדול יותר של עובדים אם בין עובד לעובד ישנה מחיצה; ▪

קיום פגישות ודיונים יתאפשר עד 8 עובדים בחדר שגודלו מעל ל-20 מ"ר. ▪ ניהול רישום )ככל הניתן ממוחשב( של מספר הלקוחות והספקים השוהים במקום, מדידות החום שבוצעו וסירוב כניסת אנשים למקום. לעמידה בתנאי התו הסגול יש גם השלכות שחשוב לשים לב אליהן: אם חס וחלילה אחד מן העובדים שלכם נדבק בנגיף הקורונה במקום העבודה, ייסגר מקום העבודה כולו או חלקו לתקופה שתסתיים לכל המאוחר עם סיום החקירה האפידמיולוגית על ידי משרד הבריאות.

גם לאחר פתיחת העסק מחדש ניתן יהיה להטיל מגבלות על העסק, בהתאם להחלטת משרד הבריאות. לכן, שקלו האם ברצונכם להגדיל את מספר העובדים מעבר ל-%30 ,ולהסתכן בכך. זו החלטה שעליכם לקבל בהתחשב בכלל הנסיבות, העלויות בפתיחת העסק וכו’. לגבי עובדים עם מחלות רקע – יש להימנע מהגעה פיסית למקום העבודה, ואולם ניתן, ככל שהדבר אפשרי, לבצע עבודה מהבית. לגבי עובדים מעל גיל 67– לא ניתן לאפשר הגעה פיסית למקום העבודה, אלא אם הגיעו לעבודה בין התאריכים -2020/3/22 2020/4/18 (גם בחלק מהתקופה (גם עובדים אלה מומלץ להעסיק מהבית ככל שהדבר אפשרי. תוקפן של התקנות הרלוונטיות לכם- שעת חירום )

הגבלת מספר העובדים במקום העבודה לשם צמצום התפשטות נגיף הקורונה (הוארך עד ליום ו׳ ה-30 באפריל 2020. לגבי מעסיקים בחנויות מסחר ושירותים - חנויות אשר אינן עוסקות בענפים שלהלן יכולים להמשיך לפעול בשירותי משלוחים בלבד.

ניתן לפתוח חנויות לקבלת קהל בענפים הבאים, בתנאי שלא מדובר בחנות המצויה בקניון: ציוד מידע ותקשורת, ציוד אודיו ווידאו, מחשבים, ציוד היקפי, תוכנה וציוד תקשורת, טקסטיל, כלים ממתכת, צבעים וזכוכית, שטיחים, מרבדים וחיפויי קיר ורצפה, רהיטים, מוצרי חשמל וגז ביתיים, כלי בית וכן מוצרים אחרים לבית למעט צעצועים ומשחקים (חפצי תרבות ופנאי, ספרים, עיתונים, ציוד משרדי וצורכי כתיבה, ציוד ספורט ואופניים, כלי נגינה, מוזיקה וסרטים על גבי מדיה, אביזרים רפואיים, מכבסה, מתפרה וסנדלריה.

פתיחת החנויות בענפים המפורטים דורשת עמידה בתנאי ה"תו הסגול למסחר". שימו לב- לא תוכלו לפתוח את החנויות ללא עמידה בתנאים שלהלן! מי מעניק לי את "התו הסגול למסחר"? אתם! יובהר כי אין גורם המעניק אישור לעמידה בתנאי "התו הסגול למסחר" כמעסיקים, ואולם ללא עמידה בתנאים אלו לא תוכלו לפעול לשם קבלת קהל במקום.

תנאי התו הסגול למסחר: ▪ מינוי ממונה קורונה מטעמכם מבין העובדים; חתימה על הצהרה של מנכ"ל החברה / ממונה הקורונה )מצ"ב להלן שימו לב שיש להעביר לרשות המקומית את הנוסח המצורף השני, לפני תחילת הפעילות(; ▪ מדידת חום בכניסה באמצעי לא פולשני, ▪ שילוט עם הנחיות, ▪ סימון מרחק של 2 מטרים בין הלקוחות בקופה, ▪ מחיצה פיסית בין המוכר לקונה, עבודה במשמרות קבועות, ▪ שמירה על הגיינה וחיטוי באופן תדיר, ▪ וויסות לקוחות: הגבלה של מספר הנכנסים לחנות כך שלא יהיו יותר מ-2 לקוחות בו זמנית בחנות או 2 לקוחות לכל קופה רושמת פעילה, בחנות שגודלה מעל 100 מ״ר יוכלו לשהות 4 אנשים לכל קופה רושמת פעילה.

נקבע כי הפעלה של עסק בניגוד לאמור בתקנות תחשב כעבירה פלילית וכן כעבירה מנהלית שניתן להטיל בגינה קנס. בתקנות אף נקבע כי ניתן יהיה לפקח על פעילותכם. ניתן יהיה לבצע משלוחים ואיסוף עצמי מכל החנויות הפתוחות על פי התקנות. שקלו האם תרצו לפעול תחת התו הסגול למסחר, בהתחשב בתנאים שלעיל. תוקפן של התקנות הרלוונטיות לכם- תקנות שעת חירום )הגבלת פעילות( עד ליום א׳ ה-3 במאי .2020 אנחנו כאן וממשיכים לעבוד כרגיל. מזכירים- לפני כל פעולה היוועצו עימנו פרטנית.

בברכת בריאות טובה,

יניב אופק ושות’ - חברת עורכי דין

 
 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

סרטון 2 דקות

סרטון 2 דקות

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

 

 

 

יש לי שאלה לגדי ברקאי
לשכת המסחר

 

מדורים