חיפוש
 
לדף הבית >>     buypost תוכן שיווקי >>

יוצאים לשטח המדריך לרכישת רכב שטח

 

רכב פנאי שטח הוא לא מכונית רגילה: לא מספיק לקנות, להצטלם, לעשות ביטוח מקיף לרכב ולצאת ללעוס סלעים. מדריך זה ילמד אתכם איך בוחרים רכב שטח, מה צריך לזכור ועל מה אסור להתפשר

 

רכב פנאי שטח הוא לא מכונית רגילה: לא מספיק לקנות, להצטלם, לעשות ביטוח מקיף לרכב ולצאת ללעוס סלעים. מדריך זה ילמד אתכם איך בוחרים רכב שטח, מה צריך לזכור ועל מה אסור להתפשר

אורן הדר

נהגי ישראל מאוד אוהבים לטייל בשטח, ורוצים רכב שבאמת מסוגל לקחת אותם בבטחה לפסגות הכי גבוהות והנחלים הכי מקסימים. לכן, לא מפתיע שהביקוש עבורם צומח בהתמדה. ב-2022 נשבר שיא חדש, זינוק יותר מכפול בגודלו בהשוואה ל-2021 - כשהדגמים המובילים היו קיה סורנטו, טויוטה לנד קרוזר וג’יפ רנגלר. איך תבחרו את הדגם המתאים עבורכם? 

מה חשוב לזכור כשבוחרים רכב שטח?

  • את הצרכים בעיר. רכב פנאי שטח מבלה את רוב זמנו על הכביש. מי שגר ועובד בעיר, וצריך לתמרן ברחובות צפופים או לאתר חניות מזדמנות צריך לקחת בחשבון שעם רכב פנאי 7 מושבים זה יהיה מאוד קשה, ובין כל היאריסים והפיקנטו הוא ירגיש כמו נהג משאית. מי שגר או חונה הרבה בקיבוצים, מושבים ואיזורי ספר צריך לקחת בחשבון שגנבים מאוד אוהבים רכבי שטח; חשוב לוודא שיש לכם ביטוח מקיף לרכב , וכדאי גם חניה סגורה. 
  • את המלצות הקהילה. בארץ ישנן קבוצות ווטסאפ, פייסבוק ופורומים רבים שמוקדשים לכל דגם פופולרי. תוכלו להיכנס אליהם ולשאול למה אחד עדיף על אחר, ולקבל תמונה מהשטח של עלויות בלתי צפויות, תקלות שאופייניות לשנתונים ספציפיים ועוד.  
  • שחדש לא תמיד עדיף. רכב פנאי שטח הוא עניין יקר. לרוב עדיף לבחור במשומש משום שנהגים שבאמת לוקחים אחד לשטח גם מטפלים בו היטב, אחרת, ייתקעו על איזה סלע באמצע שום מקום. לא נדיר למצוא דגם מעולה שנוסע נפלא על אף קילומטרז’ שנראה כמו מספר טלפון. 
  • שלא מתפשרים על ביטוח. לצד איומי הגניבות, אתם חשופים לסיכונים בשטח. אבן שעפה יכולה לסדוק את השמשה, מכשול שלא תכננתם יכול לגרום נזק יקר - ולכן ביטוח מקיף לרכב מומלץ בחום. 

מהם הנתונים הכי חשובים בשטח? 

  • כוח ומשקל. רכב פנאי שטח גדול צריך מנוע חזק, שיעזור לשאת את משקלו בעליות תלולות, ולשלוף אתכם מביצות והתחפרויות. רכב פנאי שטח קטן יכול להסתפק במנוע חלש יותר, אך בגדול תמיד עדיף לבחור בגרסאות החזקות; עודף כוח לא יסבך אתכם בשטח - בעוד חוסר דווקא כן. 
  • מרווח גחון. זהו הגובה בין החלק התחתון של המכונית והקרקע. מומלץ לבחור בדגם בעל מרווח גחון של 20 ס"מ ויותר. ישנם הרבה דגמים נמוכים יותר שהם מאוד פופולריים, כמו הקיה סורנטו. זיכרו שאפשר להחליף את המתלים ולהגביה את המכונית - או פשוט להסתפק בשטח פחות מאתגר.
  • זוויות מרכב. אלו הן שלוש זוויות שקובעות את יכולתה של המכונית לצלוח תעלות ולצאת מבורות, לרדת במדרונות תלולים ולטפס על אבנים וסלעים בלי להיתקע. הראשונה היא זווית הגישה, שנמדדת בין הגלגל הקדמי לפגוש הקדמי ומומלץ לבחור בדגמים בהם היא 25-30 מעלות. זווית הנטישה היא אותו הדבר, אך מאחור - בין הגלגל לפגוש האחורי, וגם כאן 25-30 מעלות הוא נתון מוצלח. הזווית השלישית היא זווית הבטן, שנמדדת בין הגלגל הקדמי והאחורי ובין מרכז המרכב, בחלק העליון של תחתית המכונית. 160 מעלות הוא נתון מוצלח, שיעזור לכם לעבור מכשולים ולהימנע מנזקים. 
  • מהלך מתלה. זהו טווח התנועה של מתלה הגלגל בין מתיחה מלאה וכיווץ מלא, שמבטיח המשך אחיזה של הגלגל בקרקע גם כשמתמרנים בשטח קשה ומסולע במיוחד. אין פה מספר קסם משום שלכל יצרנית עיצוב מתלה משלה. 
  • מערכות ייעודיות לבקרת נהיגה ואחיזה. רכב פנאי שטח מתקדם יכלול נעילת דיפרנציאל, מתלה פעיל שמגביה את המרכב מעל לקרקע, מערכת שמשנה את התנהגות המתלים בהתאם לשטח - חול, בוץ, סלעים, קרח ועוד - ומערכות לבלימה אוטומטית במדרונות כדי לשמור על ירידה מתונה.  

 

רכבי השטח הכי פופולריים בישראל

הדגמים הכי פופולריים בארץ ב-2022 בקטגוריית השטח היו הקיה סורנטו (2,437 מסירות), הטויוטה לנד קרוזר (2,251) וג’יפ רנגלר (845). 

  • קיה סורנטו הוא דוגמה לדגם בו הדגש הוא על הפנאי יותר מאשר על השטח; מרווח הגחון עומד על כ-17.4 ס"מ בדגם האחרון, והוא מסתדר טוב יותר עם שבילים משובשים עד מסולעים מאשר עם עליות קשוחות. לעומת זאת, החלל הפנימי מעולה ותא הנוסעים הוא מהנוחים בקטגוריה. 
  • טויטה לנד קרוזר משלב בצורה מעולה בין נוחות בתא הנוסעים ויכולות שטח מעולות. מרווח הגחון עומד על 21 ס"מ לדגם האחרון, וזווית הגישה+נטישה טובות מאוד. זה אחד מרכבי השטח הכי נפוצים, כשדורות ישנים שלו  - בני עשרים שנה ויותר - עדיין טוחנים סלעים בצירים מדן ועד אילת. בין היתר, זכה להצלחה בזכות קהילה גדולה ושלל ערכות שיפורים וחלפים. 
  • ג’יפ רנגלר סמל קלאסי של נהיגת שטח. בעבר נשען על תפיסת עיצוב מאוד אמריקאית: כמה שיותר כוח, כמה שפחות מכל השאר. בדורות האחרונים השתנה המצב והרנגלר הפך נוח ומרווח, אם כי פחות מאחרים בקטגוריה. בשטח כמעט שאין לו מתחרה: רנגלרים מקפצים כעיזים מאבן לאבן, שוחים בביצות, ומאוד נוחים לשדרוגים ותוספות. 
  • ריינג’ רובר דיסקאברי אמנם לא נמצא בראש הטבלה, אך מהווה דוגמה לסינרגיה שבין עוצמה, טכנולוגיה, וקהילה. רכב השטח האנגלי מרווח ומפנק כמו סלון, ומגיע עם שלל תוכניות נהיגה, בקרת מתלים ומערכות שפותרות בעצמן בעיות בין הסלעים. הטכנולוגיה הזו מצריכה תחזוקה מדויקת, וקהילת הדיסקאברי בארץ מאוד פתוחה, ועוזרת גם באבחון של בעיות ותיקונן. התוצאה: אין בישראל מסלול שדיסקאברי לא יכול לכבוש. 

 

סיכום

רכב שטח צריך לבחור בצורה מושכלת - ולהקפיד על ביטוח מקיף לרכב, שיתגלה כקריטי במקרי פגיעות בשטח, גניבות ומרעין בישין אחרים. וחשוב מאוד לעבור קורס מסודר לנהיגת שטח, שיבטיח שתוציאו 100% מהאוטו ולא תסכנו את עצמכם. בסופו של דבר, המטרה היא ליהנות ולספוג את הטבע המקסים שלנו, ולהגיע לאן שאף ג’יפון לא חלם. 

 
 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

סרטון 2 דקות

סרטון 2 דקות

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

 

 

 

כל מה שקורה בעיר באנר הדר
לשכת המסחר

 

מדורים