חיפוש
 
לדף הבית >>     צרכנות מקומית מודיעין >>

מהו חינוך בלתי פורמלי?

 

פעילות חינוכית בשעות אחר הצהריים והערב מתקיימת בארגונים חוץ בית-ספריים בכל רחבי הארץ. חלק מהארגונים מקיימים גם פעילות גלויה בתוך בית הספר, אך הדגש הוא בכל מקרה על מימוש מטרות מסוימות באופן בלתי פורמלי. הנה כל מה שצריך לדעת על הנושא

 

חינוך בלתי פורמלי נמצא כיום במוקד תשומת הלב של העניין הציבורי. מלבד הורים לילדים שמעוניינים לדעת כיצד להרחיב את תחומי העניין שלהם, פילוח של קהלי יעד מאפשר התאמה ספציפית יותר של מסלולי חינוך לאנשים שונים. מצד שני, רק מעטים מבינים לעומק מה עומד מאחורי ההגדרה של חינוך בלתי פורמלי ומה באמת ההבדל בינה לבין החינוך הרגיל.

חינוך בלתי פורמלי מתאפיין בפעילות חינוכית, מאורגנת ושיטתית שמתקיימת מחוץ למערכת החינוך הרגילה. כתוצאה מכך, היא מספקת דפוסי חינוך לקבוצות מגוונות באוכלוסייה ובאופן ממוקד וייעודי. מטרות החינוך הבלתי פורמלי הן בין היתר להעביר ידע ומיומנויות, לחנך לפנאי ונופש או להעביר מסרים אידאולוגיים. הדוגמאות הכי טובות למסגרות של חינוך מן הסוג הזה כוללות תנועות נוער, מתנ"סים, מרכזי התנדבות, מועצות נוער וכדומה.

יש להבחין בין מוסד בלתי פורמלי לחינוך לבין חוגים. בעוד מטרת החוגים היא להקנות ידע או מיומנות בלבד, במוסד בלתי פורמלי שעל הפרק יש עניין ישיר בחינוך. זו גם הסיבה לכך שברוב מוסדות החינוך הבלתי פורמלי פועלים מדריכים. אותם מדריכים מקבלים הסמכה לאחר לימודי חינוך והם נדרשים להיות אחראיים על קבוצה של חניכים.

מאפיינים של חינוך בלתי פורמלי בישראל

ארגונים שמתמקדים בחינוך בלתי פורמלי פועלים בכל רחבי העולם והם מיועדים כאמור לטווח רחב של גילאים. עם זאת, ניתן להצביע על מספר מאפיינים של חינוך בלתי פורמלי בישראל. ראשית, ברוב ארגוני החינוך הללו ישנה מעורבות חברתית פעילה שמתבצעת למען הכלל ולא למען היחיד. המעורבות החברתית באה לידי ביטוי בגישת הנוער כלפי חברת הנוער וכלפי החברה הכללית.

שנית, מאפייני החינוך הבלתי פורמלי מבוססים על התנדבות. רוב הפעולות נבחרות על ידי השותפים לארגון והן מחייבות מעורבות אישית. ההתנדבות מתאפיינת ביכולת בחירה גבוהה של השותפים ובסל רחב של אפשרויות קיימות. מעבר לכך, במוסדות כאלה אין פער מוחלט בין השותפים לתהליך החינוך ולא קיימת מערכת יחסים של מורה-תלמיד.

היתרונות של חינוך בלתי פורמלי

חינוך בלתי פורמלי זוכה להצלחה כי יש לו יתרונות שאי אפשר להשיג בחינוך הפורמלי, הרגיל והמסורתי. פעילות פנאי במסגרת חינוך בלתי פורמלי מאפשרת ליחיד לרכוש מיומנויות וכישורי חיים.

הפעילות מבוססת על התנסות אישית, הפרט קולט את הגירויים מהסביבה והוא גם שותף פעיל בעיצוב המציאות, התכנים והנושאים. כמו כן, השתתפות בפעילויות של חינוך בלתי פורמלי מוכיחות את עצמן בכל הנוגע להגברת הביטחון. הן מקדמות את העצמאות של הפרט ומסייעות בטווח הארוך.

 

 

 

 
 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

סרטון 2 דקות

סרטון 2 דקות

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

 

 

 

לשכת המסחר
כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים