חיפוש
 
לדף הבית >>     צרכנות מקומית - ראשלצ >>

לימודי אנגלית למבוגרים זה לא משחק ילדים!

 

מבוגרים בכלל, ומנהלים ואנשי עסקים בפרט, שרוצים לשפר את רמת האנגלית שלהם, לרוב מקבלים את ההחלטה לאחר שנתקלו בתקרת זכוכית בשוק העבודה המקומי והגלובלי

 

מאת: יפעת מן*

מבוגרים בכלל, ומנהלים ואנשי עסקים בפרט, שרוצים לשפר את רמת האנגלית שלהם, לרוב מקבלים את ההחלטה לאחר שנתקלו בתקרת זכוכית בשוק העבודה המקומי והגלובלי. הם מבינים שלא משנה כמה ינסו להימנע או לדחות את ההחלטה, הם חייבים לפנות לעצמם את הזמן הדרוש ולהתחיל ללמוד ולשפר את הרמה שלהם באנגלית עסקית על מנת להישאר רלבנטיים בזירת העסקים הבינלאומית. כי היום כמעט ולא ניתן להתקדם בסולם הקריירה, או למצוא משרה איכותית (ולא משנה באיזה תחום אתם עובדים או לומדים) אם אין לכם אנגלית שוטפת ואת הידע והביטחון לדבר ולהתכתב באנגלית ברמה מקצועית ויומיומית.

לימודי אנגלית למבוגרים בנויים אחרת מלימודים של ילדים או נוער או מלימודים של נושאים תיאורטיים. לימודי אנגלית למבוגרים ממוקדים יותר וכוללים מטרות ספציפיות לשיפור. בדרך כלל לימודי אנגלית למבוגרים תחומים לתקופה ידועה מראש וכוללים מיומנויות שפה ייחודיות ושיטות לימוד מותאמות ללומדים מבוגרים, שהמשאבים העומדים לרשותם (כולל זמן ותקציב) לרוב מוגבלים. 

ריכזנו עבורכם את הנקודות העיקריות שמבדלות לימודי אנגלית למבוגרים מכל סוג לימוד אחר:

1. ראשית, המורים שמלמדים קורסי אנגלית עסקית למבוגרים צריכים להיות עם ההשכלה וההכשרה הנכונה, שמוכוונת למבוגרים, וזה כולל שיטות וחומרי לימוד ספציפיים, שמותאמים למבוגרים ולאנשים עסוקים. בנוסף, מבוגרים מגיעים עם קשיי שפה, שיושבים על טראומות וחוסר ביטחון שהחלו בבית הספר היסודי או בתיכון, ולכן זקוקים למורים סבלניים, בני גילם פחות או יותר, שיש להם את הבשלות האישית להבין את המקום העדין בו נמצאים הסטודנטים, שלעיתים מנהלים צוותים, מערכות או ארגונים, אך באנגלית מרגישים חסרי ביטחון וחסרי אונים. המורים בקורסים של לימודים אנגלית למבוגרים צריכים לדעת לשמש מנטורים ללומדים, לטפח אווירה נעימה ונוחה ללימוד וטעיה, וכן לעודד ולנסוך בלומדים ביטחון לאורך כל הדרך.

2. לימודי אנגלית למבוגרים הם לימודים מוכווני מטרה. את המטרות לרוב מגדירים לאחר שיחת היכרות עם הלומדים, במהלכה ניתן לקבוע את רמתם ההתחלתית והצרכים הייחודיים שלהם באנגלית, שנגזרים מתחום העיסוק שלהם ומהממשקים איתם הם מתקשרים באופן שוטף.

3. חשוב להגדיר מטרות מראש, לדוגמא ללמוד איך לכתוב מייל עסקי כדי להצליח להתכתב בחופשיות עם מגוון בעלי עניין מחו"ל או ללמוד איך להציג מצגות מול קהל דובר אנגלית, לתרגל איך לנהל פגישה עסקית קולחת ואפילו איך לנהל משא ומתן באנגלית.

4. השגת היעדים והמטרות חשובה ביותר כדי להצליח להתנהל באנגלית בשטף ובביטחון בעבודה. את ההתקדמות ניתן למדוד עם מבדק רמה התחלתי, אותו ניתן להשוות למבדק רמה סופי, שהלומדים יעברו בתום תוכנית האימון באנגלית עסקית. כך ניתן להבין איזה מטרות הושגו ועל איזה מטרות עדיין צריך להמשיך לעבוד ולשפר.

5. לימודי אנגלית למבוגרים מוכוונים לצרכים הייחודיים של כל לומד, לדוגמא, להצליח לתקשר במיילים עם המשרדים הראשיים של חברת האם בארה"ב, או איך לנהל שיחות זום באנגלית עם שותפים מאירופה או המזרח הרחוק. לכל מטרה מותאמים התכנים, חומרי הלימוד ושיטות התירגול הרלבנטיים לה.

6. לימודי אנגלית למבוגרים משלבים תקשורת בין-אישית ונושאים הקשורים לתקשורת בין-תרבותית על מנת להצליח לבנות ולטפח מערכות יחסים עסקיות לטווח ארוך עם קולגות, שותפים, לקוחות וספקים מכל העולם. כך נוכל להבטיח הצלחה עסקית ארוכת טווח לארגון או העסק אותו אנו מייצגים ונצליח לסגור עסקאות ולקדם את הארגון בצורה אופטימאלית.

7. יתרה מזאת, חשוב לדעת איך להימנע מאי-הבנות, שלעיתים יכולות להרוס מערכות יחסים עסקיות, שנבנות בקפידה במהלך תקופה ארוכה. טעויות שפה או אי-הבנות שמקורם בשוני תרבותי עלולות להוריד לטמיון את כל המשאבים שהופנו לטובת פרויקט כזה או אחר. לכן, ישנה חשיבות מכרעת להכיר את מיומנויות התקשורת הקשורות לאנגלית עסקית, לרבות שימוש בשפה מנומסת ומכבדת ושימוש בתבניות שפה, שבהשוואה לעברית, דורשות לקיחת צעד אחורה ותוספת של נגיעות של דיפלומטיות וסובלנות.

8. לרוב, לימודי אנגלית למבוגרים נערכים על בסיס שבועי קבוע, עם מספר מפגשים ידוע מראש, כאשר לכל מפגש מוגדר בתוכנית הקורס נושא מרכזי עליו יושם הפוקוס. חשוב לבנות סילבוס מפורט שכולל את כל הנושאים ומחלק אותם לשיעורים באופן מסודר וברור. כך משיעור לשיעור גם נוספות למאגר אוצר המילים של הלומדים מגוון מילים חדשות בנושאים ממוקדים ומוגדרים, מה שמקל לזכור אותם ובסופו של דבר גם להשתמש בהם במהלך העבודה עם חו"ל.

9. בניגוד ללימודים תיאורטיים במגוון נושאים, לימודי אנגלית למבוגרים משלבים תירגול, והרבה מאוד ממנו. למעשה, כל המרבה, הרי זה משובח! מומלץ לתרגל על ידי שימוש במגוון שיטות, לרבות:

  • תירגולים כתובים של נושאי דקדוק חשובים
  • תירגול של משפטים שכיחים להתכתבות עסקית ושל תבניות מיילים בהם עושים שימוש רב
  • תירגול הדיבור על ידי סימולציות של מצבים אותנטיים בעבודה
  • תירגול שיחות על ידי שימוש במשחקי תפקידים של אנשים ומצבים נפוצים במסגרת העבודה
  • תירגול אוצר מילים על ידי שימוש במילים החדשות במשפטים כתובים ומדוברים, תוך כדי הכוונה ותיקון של המורה.

 

10. מכיוון שגם הזמן שלומדים מבוגרים מסוגלים להקדיש לשיפור אנגלית עסקית וגם התקציב שהם מוכנים להשקיע בתוכנית הלימוד שניהם מוגבלים, לרוב יתבצע תיעדוף של מטרות. היעדים החשובים ביותר יילמדו בראש סדר העדיפויות (לדוגמא ניהול שיחה שוטפת או כתיבת מיילים) והמטרות המשניות (כגון שיפור הקריאה וההגייה של מילים לא מוכרות) יתורגלו במהלך המפגשים רק במידה ונותר זמן או שיאלצו להמתין לקורס הבא...

לסיכום, לימוד אנגלית למבוגרים הוא תחום התמקצעות ייחודי, המצריך לא רק מורים מנוסים (שהם כמובן דוברי אנגלית שפת-אם) אלא גם חומרי לימוד מותאמים ושיטות הוראה אפקטיביות, לרבות שימוש בתירגול רב, בין היתר על ידי סימולציות ומשחקי תפקידים מתחום עיסוקם של הלומדים. כל אלו צריכים להתכנס לכדי קורס מובנה עם מטרות מוגדרות, אותן חשוב להגדיר לפני תחילת הקורס לבדוק האם הושגו בסיומו. בשלב זה יש לבצע הערכת מצב מחודשת להמשך למידה ולגיבוש תוכנית לימוד אנגלית עסקית ברמה מתקדמת יותר. חשוב לזכור שלמידת אנגלית הוא תהליך כמעט אינסופי ואין גבול ליכולת להשתפר וללטש את הרמה שלכם, כמו גם להעשיר את אוצר המילים בתחום העיסוק שלכם. אז קחו נשימה עמוקה וצאו לדרך - אנו מאחלים לכם הצלחה רבה!

* הכותבת היא מנכ"ל TriEnglish - חברת בוטיק להוראת אנגלית עסקית למנהלים ואנשי עסקים.

www.trienglish.co.il 

 

 
 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

סרטון 2 דקות

סרטון 2 דקות

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

 

 

 

כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים